Ferrari ve WEC pod tlakem: BoP pro São Paulo sráží výkon neporaženého týmu

Pro závod 6 hodin São Paula dostal neporažený tým AF Corse od FIA výrazné omezení výkonu i zvýšení hmotnosti. Nově zveřejněné hodnoty Balance of Performance (BoP) tak mohou výrazně zamíchat pořadím v kategorii Hypercar – a ohrozit dosavadní dominanci italského výrobce.

Podle oficiálně zveřejněných dat FIA bude Ferrari v Interlagosu startovat s výkonem 480 kW (644 koní), což znamená pokles o 9 kW oproti poslednímu závodu ve Spa a o celých 35 kW (47 koní) oproti loňskému Le Mans. Snížení výkonu navíc doprovází zvýšení minimální hmotnosti – oproti Spa o 12 kg, ve srovnání s Le Mans pak o 27 kg.

Na rozdíl od slavné čtyřiadvacetihodinovky ve Francii, kde FIA používá odlišný model BoP kvůli specifikám tratě, je aktuální sada hodnot pro Interlagos vypočítána z výsledků letošních závodů v Kataru, Imole a Spa. Ferrari ovládlo všechny tři podniky, a proto ho čeká přísnější nastavení s cílem udržet konkurenci v reálném boji o vítězství.

Pro srovnání: v loňském ročníku závodu v Brazílii skončily oba tovární vozy Ferrari až na pátém a šestém místě. Přestože tehdy měly k dispozici o 23 kW více a byly o 9 kg lehčí, ani to jim tehdy nestačilo na boj o podium.

Toyota GR010 HYBRID se vrací na místo, kde loni zvítězila. Její základní hmotnost zůstává stejná jako ve Spa (1089 kg), ale výkon se mírně zvýšil o 5 kW (7 koní). Oproti loňsku je ale japonský stroj o 9 kg těžší a přišel o 21 kW výkonu. Na druhou stranu ale těží z nárůstu výkonové výhody při rychlostech nad 250 km/h – z 2,8 % na 7,2 %.

Porsche 963 a Cadillac V-Series.R přicházejí do Brazílie s přidaným výkonem – 7 kW pro Porsche, 15 kW pro Cadillac – a sníženou hmotností o 2 kg. Tyto úpravy mohou výrazně změnit dynamiku boje ve středu pole.

BMW M Hybrid V8 sice přibralo 9 kg, ale zvýšení výkonu je minimální – jen 2 kW. Alpine po úspěšném vystoupení ve Spa naopak dostává přibrzdění v podobě 8 kg navíc a ztráty 8 kW výkonu.

Peugeot 9X8 v nové specifikaci zůstává u hodnot BoP z období před Le Mans. Minimální hmotnost 1030 kg a maximální výkon 520 kW (697 koní) představují mantinely, které vůz využije naplno. Aston Martin Valkyrie LMH bude rovněž závodit s maximálním výkonem a minimální váhou povolenou pro třídu Hypercar.

Šestihodinovka v Interlagosu nabídne další kapitolu napínavé sezóny WEC, v níž Ferrari nastoupí z pozice favorita – ale s viditelně svázanýma rukama. Jak se tovární tým vypořádá s přísným BoP, se ukáže už tuto neděli.

Foto: Ferrari 

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.