Toyota letos oslaví 40 let od svého prvního startu ve 24 hodin Le Mans speciálním zbarvením svých prototypů GR010 HYBRID. Vůz číslo 7 připomene legendární GT-One z konce 90. let, zatímco vůz číslo 8 reprezentuje současnou éru hybridních hyperaut. Japonský tým tak spojí minulost, přítomnost i budoucnost v jednom z nejslavnějších závodů světa.
Toyota si letos připomíná čtyřicet let od svého prvního oficiálního nasazení v závodě 24 hodin Le Mans. Významné výročí oslaví stylově – nasazením speciálních lakování na obou vozech GR010 HYBRID, která propojují minulost s přítomností i budoucností japonského výrobce v jednom z nejnáročnějších závodů světa.
Vůz č. 7 posádky Kamui Kobajaši, Mike Conway a Nyck de Vries ponese červenobílé zbarvení inspirované legendárním modelem GT-One (TS020), který reprezentoval Toyotu v letech 1998 a 1999. Právě tento vůz, vyvinutý tehdy nově vzniklou evropskou centrálou v Kolíně nad Rýnem (dnes Toyota Gazoo Racing Europe), patří k nejikoničtějším konstrukcím značky. GT-One tehdy zaujal jak výkonem, tak designem – a pro celou generaci fanoušků se stal legendou i díky své přítomnosti v prvním dílu série Gran Turismo.
Moderní interpretace jeho laku staví na červeném základu s dynamickými bílými „blesky“, které plynule přecházejí z přídě na záď – odkaz na původní vizuál TS020. Toyota tak nejen vzdává hold své historii, ale i oslovuje fanoušky, kteří s touto érou motorsportu vyrůstali.
Zatímco vůz č. 7 ztělesňuje dědictví značky, vůz č. 8, za volantem Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa, reprezentuje současnost – s matně černým lakem, postaveným na motivech loga GR. Symbolizuje filozofii „Prototype“, tedy snahu o vývoj stále lepších závodních vozů jako prostředku k technologickému pokroku. Oba vozy navíc ponesou výroční logo připomínající 40 let účasti Toyoty v Le Mans.
Historie Toyoty v Le Mans se začala psát v roce 1985, kdy značka nasadila dvojici vozů Dome 85C skupiny C s přeplňovanými motory o objemu 2,1 litru, vycházejícími z rallyové techniky. Tehdy šlo o první oficiální tovární účast na „La Sarthe“, ačkoli o dva roky dříve už Toyota spolupracovala s firmou Dome a týmem TOM’S na menším projektu, který se objevil v domácích závodech i ve finále sezony WEC v japonské Fuji.
Plnohodnotný tovární program odstartoval až v roce 1987 – a vozy poprvé oficiálně nesly název Toyota. Začátky však byly náročné. Přestože už v roce 1992 přišlo první umístění na stupních vítězů, opravdový boj o vítězství nastal až s příchodem GT-One na přelomu milénia.
Po krátké přestávce se Toyota vrátila v roce 2012 s novou hybridní technologií. Od té doby přišla tři vítězství s TS050 HYBRID (2018–2020) a další dvě v éře hyperaut – s GR010 HYBRID v letech 2021 a 2022. Celkově má značka na kontě 5 vítězství, 18 pódiových umístění a 8 pole position ze 61 nasazených vozů v 26 ročnících.
Toyota se v Le Mans nechce jen ohlížet do minulosti. Letošní ročník bude příležitostí představit také technologické inovace, zejména v oblasti vodíkových pohonů, které značka dlouhodobě vyvíjí pro dosažení uhlíkově neutrální budoucnosti motorsportu.
Jubilejní 93. ročník 24 hodin Le Mans se pojede 15.–16. června a Toyota Gazoo Racing v něm bude chtít navázat na své předchozí úspěchy – s respektem k historii, současnými technologiemi a výhledem na udržitelnou budoucnost.