Přípravy na WRC 2027: Nové předpisy slibují větší flexibilitu a udržitelnost

Komise WRC na svém čtvrtečním zasedání projednala novinky v předpisech pro rok 2027. Mezi hlavní změny patří úpravy týkající se karoserií, elektroniky a motorů, které mají přilákat nové výrobce a týmové účastníky. Připravované úpravy rovněž zahrnují změny v harmonogramu soutěží, což má snížit tlak na pracovníky v šampionátu.

Už dříve FIA představila základní rámec nových pravidel, které mají přilákat širší pole výrobců a týmů díky jasně danému cenovému stropu 345 000 eur (cca 8,6 milionu Kč). Nové vozy by měly zůstat výkonnostně srovnatelné se současnými Rally1, ale budou vycházet z jednodušších podvozků s prostorovým rámem, spalovacích motorů a komponentů Rally2.

Nejvýznamnější novinkou je nová kapitola předpisů věnovaná karoseriím. Zavádí požadavky na použití udržitelných materiálů, definuje parametry vnitřního prostoru a ponechává konstruktérům velkou svobodu při návrhu tvaru – právě flexibilita má být klíčem k větší atraktivitě pravidel pro širší spektrum týmů.

Týmy dlouhodobě tlačí na FIA, aby s ohledem na blížící se termíny zpřesnila znění technických pravidel. Zatímco konečná verze má být schválena až v srpnu, už nyní probíhají simulace nárazových zkoušek a reálné crash testy by měly následovat během léta.

Podle předsedkyně komise WRC Pernilly Solbergové práce na nových pravidlech probíhají napříč odbornými skupinami velmi intenzivně:
„Díky těmto zpřesněním budeme schopni v dalších měsících poskytnout přesnější informace o nové éře WRC.“

FIA rovněž informovala o výběrovém řízení na nového dodavatele udržitelného paliva pro období 2026–2028. Po krachu dosavadního partnera P1 Performance Fuels se dočasného zásobování ujala TotalEnergies. Výsledky výběrového řízení budou schváleny na příštím zasedání Světové rady motorsportu.

Změny čekají i na organizační stránku šampionátu. Na základě rozsáhlé analýzy pracovního vytížení posádek a týmového personálu FIA a promotér WRC připravují pokyny, které by měly snížit tlak na zaměstnance během soutěžních týdnů a upravit harmonogramy jednotlivých rallye

 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Autor

Tereza Chvílíčková