Mercedes i KTM na stupních vítězů. RTR projects ukázalo v Zandvoortu silného týmového ducha

Druhé a třetí místo pro Petra Lisu s Ondřejem Rokosem ve třídě AM, bronz Maťa Homoly a Laury Kraihamerové v PRO-AM. Druhý letošní podnik GT2 European Series v Zandvoortu přinesl stáji RTR projects nejenom tři pódiová umístění, ale také velkou zkoušku týmové soudržnosti v podobě kvalifikační nehody.

„Byl to náročný víkend pro celý tým. Každopádně jsem ale moc rád za to, že se na pódium dostaly obě posádky,“ hodnotil nizozemské vystoupení výkonný ředitel stáje Tomáš Fanta, který vyzdvihl zejména výkony Petra Lisy a Ondřeje Rokose. „Oba jeli v Zandvoortu poprvé v životě. Když si prošli trať, tak sice byli lehce vyděšení z toho, jak je náročná a komplikovaná, v trénincích se jim ale podařilo najít tempo a nakonec z toho byla dvě umístění na stupních vítězů. Jsem hrdý na celý tým a chtěl bych všem moc poděkovat,“ chválí Fanta.

Stříbrnému výsledku položil v sobotu základy Rokos. „Perfektně to rozjel a držel krásné tempo. Dokonce předjel i konkurenční posádku s Mercedesem AMG,“ chválil svého parťáka Petr Lisa. Ten poté cestu za druhým místem dotáhl úspěšně do konce. „Udržel jsem za sebou i auto ze třídy PRO-AM. Nakonec to pro nás dopadlo skvěle,“ pochvaloval si.

Větší část první poloviny nedělního závodu dokonce Petr Lisa strávil na vedoucí pozici. Za svými zády držel Philippa Pretteho s Maserati – absolutního vítěze sobotního závodu. Když ale jezdec stáje LP Racing vystupňoval svůj tlak, rozhodl se český závodník hrát na jistotu.

„Věděl jsem, že jeho auto je rychlejší a z taktických důvodů jsem s ním nechtěl bojovat příliš dlouho. Věděl jsem totiž, že potřebuji najet Ondrovi nějaký rozumný náskok k tomu, aby mohl v klidu dokončit závod na druhém místě. Po několika soubojích jsem se proto raději rozhodl nechat ho jet a držet si tempo za ním. Nechtěl jsem ztrácet čas a opotřebovávat pneumatiky,“ vysvětluje Lisa.

Nakonec jenom necelých sedm desetin rozhodlo o tom, že si Lisa s Rokosem neodnesli z nedělního závodu druhé místo, ale třetí. „Pneumatiky už toho měly dost a nám to na konci hodně klouzalo. Nakonec Ondru dojel Pascal Gibon a předjel ho. Chyběl nám jenom kousek, ale takové jsou závody,“ uzavírá Lisa.

Oba členové posádky potvrzují, že přestože se před legendárním Zandvoortem připravovali na simulátoru, první střet s realitou pro ně byl překvapivý. „Bylo to úplně jiné. Když jsme si prošli trať, tak jsme zjistili, že naživo to vnímáme úplně jinak než na simulátoru, například klopení zatáček. S tím jsme se snažili nějakým způsobem pracovat. Celkově ale jsme spokojení s výkonem, který jsme předvedli,“ říká Rokos.

Nezlomný týmový duch a statečná Kraihamerová

Stupně vítězů si z Nizozemska odváželi také Maťo Homola a Laura Kraihamerová s vozem KTM X-Bow. Tuto dvojku sice v neděli vyřadil technický problém, v sobotu si ale získala respekt soupeřů. Po dramatické havárii v kvalifikaci a startu z boxové uličky se totiž posádka propracovala až na třetí místo ve třídě PRO-AM.

Laura ztratila auto v obrovské rychlosti,“ popisuje Tomáš Fanta incident rakouské závodnice, který se odehrál během první kvalifikace v Scheivlak - pravotočivé zatáčce, kde vozy třídy GT2 mohou dosáhnout rychlosti až 220 km/h. Kraihamerová sice vyvázla bez zranění, to samé se ale nedalo říct o autě. S ním nebylo možné do prvního závodu nastoupit a před český tým tak byla postavena velká výzva – připravit během dvou hodin náhradní vůz. To se nakonec podařilo.

„Předvedli jsme obrovskou morální sílu. To platí o celém týmu včetně jezdců,“ smeknul Tomáš Fanta. „I z administrativního pohledu bylo náročné dostat náhradní auto na trať, museli jsme narychlo projít scrutineeringem. Výsledek, kterého jsme dosáhli, byl nad očekávání. Pro mě to bylo morální vítězství. Děkuji Tomáši Minibergerovi za to, že nám umožnil použít jeho auto,“ říká Fanta.

Tato situace byla nezáviděníhodná i pro Lauru Kraihamerovou. „Zandvoort umí být velmi zrádný a není tu prostor pro chybu. Bylo mi to nesmírně líto. Takové věci se sice občas stávají, mně se to ale ještě nikdy předtím nestalo, takže jsem se s tím špatně srovnávala,“ přiznává. Velkou oporou jí byla právě česká stáj. „Všichni byli skvělí. Stále mi věřili. Byla to neuvěřitelná ukázka týmového ducha. Poprvé pro mě bylo trochu těžké projet tím místem znovu, ale postupně jsem se cítila stále lépe. I Maťo se ukázal jako skvělý parťák a podržel mě,“ říká.

Tempo, které české KTM v Zandvoortu předvedlo, považuje Kraihamerová za povzbudivé. „Vypadalo to velmi slibně. Podle zajetých časů se zdá, že i ve druhém závodě jsme byli na cestě do nejlepší trojky. Byl to sice těžký víkend, na jednu stranu ale také velmi silný,“ myslí si tovární závodnice KTM. Maťo Homola to vidí podobně. „Dařilo se nám dobře pracovat s pneumatikami a také s autem, které bylo nastaveno narychlo, jsme měli vynikající tempo,“ pochvaluje si.

Sezona GT2 European Series pokračuje o víkendu 26.-29. června. Pojede se ve Spa-Francorchamps. Podnik se uskuteční jako součást doprovodného programu legendární čtyřiadvacetihodinovky.

Foto: GT2 European Series

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.