Návrat „starého známého“ i bývalý pilot F1 jako soupeř. RTR projects jde do finále GT2 European Series

Maťo Homola si po roční pauze opět zazávodí s Lennartem Marioneckem, Petr Lisa je krůček od zisku titulu vicemistra ve třídě Am. Na stáj RTR projects čeká ve španělské Barceloně finále letošního ročníku GT2 European Series. Brněnský tým bude čelit mimo jiné konkurenci bývalého pilota F1 Jeana-Denise Delétraze.

„Je tu závěrečný víkend. Všichni jsme se na něj těšili. Sezona utekla velmi rychle,“ říká výkonný ředitel stáje Tomáš Fanta. Jeho tým přijíždí do Barcelony připraven. „V zimě jsme tu testovali a najeli cenné kilometry na vodě i na suchu,“ naráží Fanta na fakt, že závodní víkend může ovlivnit počasí. „Podle předpovědi by to mělo být jako na houpačce. Uvidíme, co na nás čeká,“ dodává.

Pro posádku ve složení Petr Lisa a Ondřej Rokos je cíl jasný. Lisa drží v průběžném pořadí třídy Am celkovou druhou příčku a je jen kousek od toho, aby z letošního ročníku odešel jako vicemistr tohoto hodnocení. Český jezdec má k dobru 11 bodů před dvojicí Pascal Gibon – Christophe Bourret. Francouzská posádka ovšem do závěrečného podniku nenastoupí a tak se Lisovou největší hrozbou stává čtvrtý Oliver Freymuth. Ten je pozadu o 19 bodů.

Pokud jde o Ondřeje Rokose, ten už titul vicemistra získat nemůže. Během letošní sezony sice získal spolu s Petrem Lisou pět pódiových umístění, při podnicích ve Spa-Francorchamps a Misanu ovšem chyběl, protože se chtěl po narození dcery věnovat rodině. Kvůli tomu je nyní v průběžném pořadí pátý.

„Myslím si, že Mercedes tu nebude v tak nevýhodné pozici jako ve Valencii,“ domnívá se Tomáš Fanta. „Jsou tu delší rovinky a myslím si, že degradace pneumatik nebude taková. Proto věřím, že Petr a Ondra budou mít opět šanci bojovat o ty nejvyšší příčky,“ říká.

Pokud jde o vůz KTM X-Bow ve třídě Pro-Am, zde dojde po roční pauze k obnovení spolupráce mezi Maťem Homolou a Lennartem Marioneckem. Německý jezdec je součástí RTR projects už několik let. Naposledy se v jeho barvách objevil právě loni při závěrečném podniku GT2 European Series s KTM. I tehdy startoval po boku Maťa Homoly a dvojici se dařilo. V prvním závodě na mokré trati obsadila třetí příčku, v neděli dojela jako druhá.

„Celou sezonu jsme laškovali s tím, že Lennyho nasadíme. Vždy si spolupráci s ním užíváme a loni to bylo perfektní. Doufal jsem, že si spolu opět zazávodíme a jsem rád, že to vyšlo právě na poslední závod. Budeme se snažit KTM dovézt na pódiových pozicích,“ říká Tomáš Fanta.

Na návrat do týmu se těší i Marioneck. „Jsem za tuto příležitost nesmírně vděčný. Bavili jsme se o tom celou sezonu a teď to konečně vyšlo. Moc mě baví s tímto týmem pracovat a doufám, že společně nestartujeme naposledy,“ věří německý jezdec, který se těší i na svého staronového parťáka. „Maťo je skvělý kluk a můžu se toho od něj hodně naučit. V tomto autě už toho odjel hodně. Je velice otevřený a je s ním zábava. Moc se těším na to, že opět budu závodit po jeho boku,“ dodává.

Okruh Circuit de Barcelona-Catalunya, který nepřetržitě od roku 1991 hostí také závody F1, se skládá ze 14 zatáček a měří 4 657 metrů. Pro jezdce ovšem není žádnou procházkou růžovým sadem. Katalánská trať totiž nabízí snad vše, co si okruhový závodník dokáže představit – náročné táhlé zatáčky, rychlé pasáže, technické úseky i rovinky. „Auto musí být nastaveno tak, aby bylo všestranné a fungovalo všude,“ podotýká Maťo Homola.

Slovák sice přijíždí do Barcelony povzbuzen druhou příčkou z předposledního podniku ve Valencii, na kterou dosáhl s Viktorem Mrázem v sobotu, počítá však s tím, že při závěrečném podniku nedostane se svým staronovým parťákem Marioneckem nic zadarmo. „Ostatní auta dostala méně kil a také více výkonu. To platí zejména o Maserati. Na rovinkách proto budeme extrémně ztrácet. Tak to bylo i loni. Nad vítězným Mercedesem jsme měli navrch v pomalých zatáčkách, na rovinkách byl ale velmi rychlý a my ho neměli kde předjet,“ vzpomíná.

Pokud jde o startovní listinu, bude v Barceloně pole dost možná nejnabitější za celý rok. V akci sice chybějí již jistí šampioni třídy Pro-Am Bronislav Formánek a Štefan Rosina, kteří místo toho startují v seriálu Lamborghini Super Trofeo Europe, do šampionátu se ale například vrací rakouský tým MZR Motorsportzentrum Ried, který stejně jako RTR projects nasazuje vůz KTM X-Bow GT2. V Barceloně za stáj nastoupí loňský šampion třídy Pro-Am Reinhard Kofler a Marius Aigner. Poprvé v sezoně bude v poli zastoupena i značka Ginetta.

„Jsem moc rád, že je tu další automobilka,“ říká Tomáš Fanta. „Ginetta nastoupila už loni ve Spa a byla velmi rychlá. Myslím si, že jejich auto funguje extrémně dobře. Stejně tak jsem rád, že je tu další KTM. Reinhard má obrovské zkušenosti. Je to bývalý tovární jezdec a věřím, že ukáže velmi dobré tempo. Těšíme se, že svedeme na trati nějaké souboje,“ dodává Fanta.

Několik zvučných jmen přivedla na závěr sezony stáj LP Racing. V jejím Audi R8 LMS totiž nastoupí velezkušený Pierre Kaffer, který má na kontě vítězství z 24 hodin Nürburgringu nebo 12 hodin Sebringu. V Barceloně se bude střídat s Otto Blankem. Pozornost budí také vůz Maserati se startovním číslem 8. V něm nastoupí promotér šampionátu Stéphane Ratel a také účastník 3 velkých cen F1 Jean-Denis Delétraz.  Tato dvojice bude představovat konkurenci zejména pro Petra Lisu s Ondřejem Rokosem, protože pojedou stejně jako oni ve třídě Am.

Pro Ondřeje Rokose, který na závodních okruzích debutoval teprve loni, je možnost poměřit síly s bývalým jezdcem F1 velká čest. „Jako fanoušek F1 si takového soupeře velmi vážím. Je pro mě čest postavit se takovému pilotovi. Určitě bude zajímavé ho sledovat a soupeřit s ním,“ věří.

Oficiální program víkendu začíná v pátek volným tréninkem, předkvalifikací a kvalifikací. Zbytek víkendu už bude patřit dvěma hodinovým závodům. Ten sobotní odstartuje ve 13:20, v neděli se půjde do boje od 9:10. Obě klání bude možné sledovat živě na YouTube kanálu GTWorld.

Foto: SRO/JEP

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.