Co stojí za rekordním pádem akcií Ferrari?

Ferrari překvapilo konzervativním výhledem na rok 2030, přestože ukázalo technologii svého prvního elektromobilu. Akcie se propadly až o 15 %.

Ferrari druhý říjnový týden rozčeřilo klidné vody automobilového světa. Místo slavnostního triumfu po představení technologie svého prvního plně elektrického vozu Elettrica přišel tvrdý ránu investorům. Firma oznámila, že cíl výnosů pro rok 2030 stanoví na 9 miliard eur, což je pod odhady analytiků. Akcie padly až o 15 %, nejprudší propad za několik let.

Automobilka zároveň revidovala svou strategii elektrifikace. Původně plánovala, že do roku 2030 bude 40 % její produkce tvořeno výhradně elektromobily. Teď tento podíl snižuje na pouhých 20 %, přičemž 40 % mají tvořit hybridy a zbylých 40 % spalovací motory. 

Při odhalení výkresu vozu Elettrica firma ukázala srdce auta – podvozek, bateriový systém, elektrické motory. Výkon vozu se odhaduje na 1 000 koní, maximální rychlost okolo 310 km/h a dojezd více než 530 km. Ferrari slibuje, že zvuk bude vycházet z reálných vibrací pohonné jednotky zesílených elektroakustickou technologií – žádné umělé varhánky. 

Šéf firmy Benedetto Vigna při prezentaci řekl: „Lidé čekali vyšší tržby – ale my nechceme slibovat něco, co nedokážeme splnit.“ Tím názorně vystihl jádro krize – investoři měli ambicióznější představy a očekávali od Ferrari grandióznější kroky v přechodu na elektromobilitu a silnější růst. 

Trh vnímá návrat k opatrnosti jako zpomalení růstu. Ferrari sice navýšilo výhled na rok 2025 – příjmy mají dosáhnout minimálně 7,1 miliardy eur – ale dlouhodobý výhled podle investorů nestačí zabránit panice. Analytici z londýnské City a dalších institucí poznamenali, že nový výhled je pod jejich očekáváním. 

Propad není čistě technický – odráží obavu z toho, že Ferrari možná ztratí tempo, které ho dříve odlišovalo. Značka dosud stavěla image luxusu, exkluzivity, vysokých marží při nízkých objemech. Nyní čelí výzvě: přejít na nové technologie bez ztráty identity. Někteří komentátoři spatřují silný kurzový propad i jako možnou nákupní příležitost, pokud Ferrari dokáže své sliby naplnit a obnovit důvěru trhu. 

Foto: Ferrari

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.