Devátá etapa Rallye Dakar: Loeb už je zpátky na bedně, Lopraisovo vedení stoupá

Sébastien Loeb se díky dalšímu etapovému vítězství v kategorii automobilů propracoval na celkové třetí místo. Aleš Loprais zase navýšil své průběžné vedení v kategorii kamionů, které už je téměř půlhodinové.

V etapě z Rijádu do Harazu, která obsahovala 359 měřených kilometrů, si mezi kamiony dojel pro druhý letošní etapový triumf Janus van Kasteren. Spokojeni mohli být také u stáje Riwald, kde využívají kamiony Renault od severočeského MKR Technology. Pascal de Baar totiž obsadil druhé místo se ztrátou 3 minut a 6 sekund na svého krajana. Kdyby navíc nemusel v závěru měnit pneumatiku, možná by z toho bylo i vítězství. Nejlepším Čechem byl Jaroslav Valtr. Jezdec Buggyry skončil třetí.

Spokojenost mohla panovat i u Aleše Lopraise. Olomoucký rodák sice skončil čtvrtý, jeho úhlavní rival v boji o vítězství Martin van den Brink se ale nevyhnul problémům, když stejně jako mnoho dalších kamionů zapadl v říčce. Kvůli tomu byl klasifikován až jako osmý a na Lopraise ztratil dalších zhruba třicet minut.

Loprais se sice zvládl zmíněné problematické říčce vyhnout a objel ji, ani jemu se ale nevyhnuly potíže. Ty ho ovšem postihly v jiném místě.

"Ujeli jsme skoro dva kilometry po proudu a tam jsme se rozhodli, že to přeskočíme. Fandili jsme laydince (přezdívka Lopraisova kamionu - pozn. red.), ale zastavila se necelé tři metry před finálním břehem. To byla trochu frustrace, na druhou stranu ale kluci hned vyskočili. Butul (palubní mechanik Petr Pokora - pozn. red.) šel pro své oblíbené vaky, Jardu (navigátor Jaroslav Valtr mladší - pozn. red.) jsem diplomaticky poprosil o plechy a já jsem si šel sbírat své oblíbené kameny do řeky, abych je mohl naházet ladynce pod kola a měla lepší trakci. Během chvilky se auto podařilo cuknutím dopředu a dozadu rozhoupat," poradil si s krizovou situací Loprais, který v úterý oslavil 43. narozeniny.

Blýskli se u ostravského týmu Fesh Fesh. Zatímco Vajdotas Paskevičius byl klasifikován jako pátý, Tomáš Vrátný se umístil na šesté pozici. Sedmý skončil Martin Šoltys, ačkoli mu během etapy nebrzdila zadní náprava a ještě mu praskl řemen od dobíjení. Martin Macík uvízl v řece a obsadil pouze desáté místo. Na vítězného Van Kasterena ztratil 50 minut. V řece strávil Macík téměř hodinu.

"Tentokrát se nám první flek nevyplatil. Uprostřed pouště se najednou objevily potoky vody. Jeli jsme po stopách směřujících přes říčku. Překonali jsme její první část, ale v druhé polovině byla pod vodou díra a zůstali jsme tam viset. Hned jsme vyndali všechna tři lana, zkoušeli jsme nájezdy, snažili jsme se kopat, brodili jsme se tam. Vodu jsme měli občas po kolena, občas po zadek. Vytáhli jsme všechno, co jsme našli a snažili jsme se odtamtud dostat. Ferry (navigátor František Tomášek - pozn. red.) ze všech sil kopal, ale bylo to k ničemu, Čendu jsme z banda nemohli vyprostit," popisuje Macík své potíže.

Nakonec jeho i Martina van den Brinka dostali z komplikací Martinův syn Mitchel a také Jaroslav Valtr: „Když nás ostatní zpozorovali, objížděli řeku do zadní části, kde byla sjízdnější a následně se vraceli. Pak přijel Mitchel van den Brink, vypomohli jsme si vzájemně lany, ale jedno nám pořád chybělo. To nám nakonec půjčil Jarda Valtr. Mitchel pak nejdříve vytáhl Martina a pak i nás. Bylo to fakt náročné. Dorazil tam ještě Ben van de Laar. Toho jsme také tahali. Mitchelovi za pomoc moc děkujeme. Stejně tak Jardovi za půjčení lana,“ byl Macík vděčný.

Na 15. pozici skončil Robert Kasák z Buggyry. Claudio Bellina startující pod hlavičkou MM Technology obsadil 20. místo, Richard de Groot skončil dvacátý první a Adwin Hoondert dvacátý osmý. Rychlé asistence Tomáš Tomeček a Dušan Randýsek dostali přidělený čas a byli klasifikováni na 35., respektive 43. pozici. Tomeček do etapy vůbec nenastoupil, neboť těsně před startem na své Tatře objevil problém se zadními brzdami. Etapu nedokončil ani Kees Koolen, který startuje za tým Project 2030 s kamionem Iveco vyrobeným v dílnách MM Technology. Letošní ročník tím pro Nizozemce končí.

Situace Aleše Lopraise je po úterní etapě opět o něco slibnější. Před Janusem van Kasterenem, který se posunul na druhé místo, vede o 26 minut a 54 sekund. Na třetí místo se propadl Martin van den Brink. Martin Macík sice zůstává na čtvrté pozici, po dnešních problémech ale ztrácí na třetí místo téměř 32 minut. Jaroslav Valtr je pátý, Martin Šoltys sedmý, Tomáš Vrátný devátý, Claudio Bellina jedenáctý, Richard de Groot dvanáctý, Adwin Hoondert patnáctý, Pascal de Baar šestnáctý, Robert Kasák dvacátý první, Vajdotas Paskevičius dvacátý čtvrtý, Tomáš Tomeček dvacátý šestý a Dušan Randýsek čtyřicátý čtvrtý.

Loeb zpátky na bedně, nerozhodný Sainz

V kategorii automobilů pokračovala stíhací jízda Sébastiena Loeba. Francouz si připsal už třetí letošní etapové vítězství. Vozy BRX Hunter navíc skončily i na druhém a třetím místě. Druhou příčku bral Vajdotas Žala a třetí Guerlain Chicherit. Posledního jmenovaného nezastavilo ani bloudění a defekt pneumatiky.

Násir al-Attíja se sice na nejvyšších příčkách neobjevil, důvod k trápení ale neměl. Obsadil osmou pozici a na vítězného Loeba ztratil jen necelých devět minut.

Za Al-Attíjou skončili Henk Lategan i Lucas Moraes, kteří byli před začátkem etapy jeho dvěma nejbližšími pronásledovateli. Zatímco Moraes byl o necelé dvě minuty pomalejší než Al-Attíja a skončil desátý, Lategana zdržely technické potíže. Kvůli nim obsadil až 63. pozici a za Loebem zaostal o 51 minut a 35 sekund.

Ještě větší drama než Lategan ovšem zažil Carlos Sainz. Španělovi se ani tentokrát nevyhnuly potíže a již po šesti kilometrech se svým elektrickým Audi havaroval. El Matador si stěžoval na bolest na pravé straně trupu a již seděl ve vrtulníku, který ho přepravoval do nemocnice v Rijádu. Nakonec ale jeho posádku přesvědčil, aby se vrátili zpět a vysadili ho u auta. To se sice stalo, nakonec ale Sainz kvůli přetrvávajícím bolestem přeci jen vzdal a letošní ročník pro něj skončil.

"Dnes jsme bohužel měli incident, při kterém došlo k vážným poškozením vozu. Nemůžeme je opravit a i když je nám to moc líto, musíme odstoupit. Důležité ale je, že se nestalo nic vážného. Děkuji Lucasi Cruzovi (spolujezdec - pozn. red.) a Audi Sportu za všechnu práci a oddanost," oznámil Španěl smutnou novinu na sociálních sítích.

Martin Prokop obsadil 14. pozici. Francouz Antoine Galland s českým spolujezdcem Davidem Křípalem se také vešli do první dvacítky. Umístili se právě na 20. místě.

Tak jako většinu účastníků potrápila i Prokopa voda: "To byla dneska největší výzva. Ráno hodně pršelo. Jelo se extrémně rychlé, ale na hodně měkkém podkladu a klouzalo to. Předjížděli jsme přes rozvodněné vádí. Už z dálky jsem viděl, že je tam problém. Visely tam vrtulníky, organizátorská auta a spousta zapadlých místních aut, které řekou neprojela. My ji projet museli, takže jsem dal jen plný plyn. Nebylo nic vidět, voda šla všude. To se asi za padesát kilometrů opakovalo. Nic příjemného, voda je nejhorší, auto může úplně zničit. Na druhou stranu jsme to projet museli," říká jezdec stáje Benzina Orlen.

K tomu se přidala i jedna navigační komplikace: "V poušti byl navigačním bodem paradoxně strom. My ale našli jiný a špatně jsme odbočili. Po dlouhé době nějaký strom a zrovna špatný, to byla trochu smůla," dodává jihlavský závodník.

Násir al-Attíja vede po úterý už o 1 hodinu, 21 minut a 57 sekund. Na zbylých pódiových pozicích ovšem došlo ke změně. Henk Lategan se kvůli technickým potížím propadl na čtvrtou pozici a zatímco na druhé místo povyskočil Lucas Moraes, třetí už je Sébastien Loeb. Zatímco Moraese a Loeba dělí přes 21 minut, Lategan ztrácí na Loeba tři minuty. Martin Prokop zůstává sedmý a Antoine Galland je padesátý šestý.

V lehkých prototypech byl nejrychlejší David Zille před Guillaumem de Meviusem a Mitchellem Guthirem. Zatímco Aliyyah Kolocová obsadila 20. příčku, Josef Macháček se umístil na 22. pozici. Guillaume de Mevius zůstává v celkovém vedení s náskokem 12 minut a 43 sekund před Austinem Jonesem. Třetí místo patří Sethu Quinterovi. Josef Macháček je jedenáctý a Aliyyah Kolocová třicátá pátá.

V side-by-side zvítězil Eryk Goczal před Rokasem Baciuškou a Michalem Goczalem. Celkově je pořád první Rokas Baciuška. Druhý Eryk Goczal ztrácí pět minut a dvě sekundy. Třetí pozici drží Gerard Farres Guell s mankem 9 minut a 17 sekund na Rokase Baciušku.

Benavides zlomil trend

V kategorii motocyklů během úterý získal poprvé některý ze závodníků druhé letošní etapové vítězství. Dokázal to Luciano Benavides. Druhý skončil Toby Price a třetí Skyler Howes.

Pro jednoho z kandidátů na celkové vítězství Masona Kleina nešlo o jednoduchou etapu. Američan totiž ztratil roadbook a proto bloudil. Kromě skončil na zemi poté, co kolidoval s Adrienem van Beverenem a nakonec obsadil až 22. příčku.

Ještě hůře ale skončil Joan Barreda. Španěl totiž havaroval a poté, co si stěžoval na bolest zad, byl přepraven do nemocnice. Letošní Dakar tak pro něj končí, což znamená, že rekord Stéphaneho Peterhansela a Cyrila Desprese v počtu vyhraných etap v motocyklech (33 etap) letos nepřekoná. Letos si Barreda na Dakaru připsal jedno etapové vítězství, které bylo jeho celkovým třicátým. Je ovšem otázkou, zdali Barreda ještě nějaká prvenství přidá. V srpnu totiž oslaví 40. narozeniny a není vyloučeno, že letošní Dakar byl na motorce jeho posledním.

"Je škoda, že se musíme s letošním Dakarem rozloučit. Dnes jsme šli do etapy s motivací závodit. Měli jsme dobrou startovní pozici a byla to etapa, kde jsme chtěli zkusit něco zajet. Poušť je ale záludná. Zkusili jsme to. Chci vám všem poděkovat za podporu, kterou jste mi ve všech z těchto dnů poskytli. Mám vás rád," vzkázal Barreda svým fanouškům na sociálních sítích.

Martina Michka má sice po nedělním pádu naražený kotník na pravé noze a v úterý tak nastoupil s prášky proti bolesti, i přesto ale podal svůj nejlepší letošní výkon. Zajel totiž devátý čas.

"Deváté místo v etapě je až neuvěřitelné po tom, co mám trochu zdravotní problém s naraženým kotníkem na pravé noze. Etapa byla moc hezká, chvilku jsme se brodili v takové řece, vodu jsme měli až po motor," řekl v cíli Michek.

Jezdec stáje Orion - Moto Racing Group přiznává, že měl ráno problém nazout boty: "Museli mě do nich dostat mechanici. Skoro až násilím jsme to tam nasoukali," dodává.

David Pabiška skončil třicátý osmý, Jan Brabec bral 40. příčku a pod americkou vlajkou startující Petr Vlček byl klasifikován jako šedesátý devátý.

Skyler Howes zůstává celkově první, Toby Price ale ztrácí pouhé tři vteřiny. Třetí Kevin Benavides zaostává o 5 minut a 9 sekund. Martin Michek povyskočil na 12. místo. Jan Brabec je třicátý třetí, David Pabiška čtyřicátý první a Petr Vlček šedesátý.

Čtyřkolky přinesly v úterý českou radost. Pro vítězství si totiž dojel jezdec týmu Story Racing Laisvydas Kancius. Druhý skončil Francisco Moreno a třetí Marcelo Medeiros. V celkovém vedení ovšem zůstává Alexandre Giroud, který má před Franciscem Morenem k dobru 1 hodinu, 19 minut a 39 sekund. Třetí je Manuel Andújar. Laisvydasu Kanciusovi patří osmé místo.

Dakar Classic: Klymčiw opět v desítce

Soutěž Dakar Classic se v úterý stala kořistí Urbana Alfonsa Gherarda Clericiho. Do nejlepší desítky se vešel i šestý Ondřej Klymčiw. Ondřej Martinec skončil 31., Olga Roučková 39., Radovan Kazarka šedesátý a Radek Vávra šedesátý šestý.

Celkově zůstává první Juan Morera. Radovan Kazarka je třicátý devátý, Ondřej Martinec čtyřicátý druhý, Olga Roučková padesátá čtvrtá, Ondřej Klymčiw padesátý devátý a Radek Vávra šedesátý třetí.

Smrt diváka

Na devátou etapu letošního ročníku Rallye Dakar se ovšem nebude obecně vzpomínat pozitivně. O život totiž přišel jeden z diváků.

"Divák byl italského původu. Stál za dunou a připletl se k incidentu. Vrtulníkem byl přepraven do nemocnice, aby ho lékaři ošetřili. Během transportu ale bohužel zemřel," oznámili organizátoři smutnou novinu.

Videozáznam později odhalil, že jezdcem, který měl s divákem incident, byl bohužel Aleš Loprais. Český jezdec ani ostatní členové jeho posádky neměli původně o situaci ani tušení a vše se dozvěděli až v cíli. Byli pochopitelně zdrceni.

 

Foto: Bahrain Raid Xtreme

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.