Škoda Auto letos slaví 130 let od svého založení a zároveň i 50 let od premiéry modelu 130 RS. Auto, které přepsalo dějiny československého motorsportu.
Škoda 130 RS. Pro mnohé jen dvě písmena a číslo, pro fanoušky motorsportu ale symbol doby, kdy československý automobilový průmysl ukázal světu, co dokáže. Právě letos uplynulo 50 let od chvíle, kdy se tohle kupé poprvé představilo veřejnosti na mosteckém okruhu. A u příležitosti půlstoletí připravila Škoda Auto hned několik vzpomínek na stroj, který definoval jednu závodní éru.
Pouhý měsíc po svém debutu vůz s typovým označením 735 hned zazářil. V květnu 1975 při svém prvním soutěžním vystoupení, tehdy v závodě mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně, obsadily dva exempláře třetí a čtvrté místo ve třídě do 2000 cm³. První úspěch připravil půdu pro ohromující kariéru, během které se 130 RS neztratila ani na mezinárodním poli proti výrazně silnější konkurenci.
Mezi její nejslavnější chvíle patří vítězství ve třídě na Rallye Monte Carlo v roce 1977 a celkové 12. místo. V roce 1979 dojela osmá na náročné Rallye Akropolis, a o dva roky později to dokázala zopakovat. V témže roce, tedy 1981, navíc slavila i svůj největší okruhový úspěch – celkové vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů. Byla to třešnička na dortu po letech, kdy pravidelně končila v první trojce.
Základem úspěchu byl nejen spolehlivý čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru, který postupně dosáhl až 142 koní v okruhové verzi, ale hlavně promyšlená konstrukce. Karoserie kombinující hliníkové slitiny a sklolaminát umožnila udržet hmotnost na pouhých 720 kg. Maximální rychlost 220 km/h zněla v kontextu doby jako science fiction, ale skutečnou výhodou bylo to, jak se 130 RS chovala v zatáčkách – lehce, stabilně, s perfektní ovladatelností.
V tovární specifikaci vzniklo téměř 200 kusů, další desítky stavěli soukromníci s využitím originálních dílů. A právě s tímto modelem se poprvé objevilo označení RS – zkratka pro Rally Sport, která se od té doby stala synonymem pro to nejrychlejší, co kdy Škoda nabídla. Odkaz vozu dnes připomínají moderní modely s písmeny RS na zádi a také soutěžní Fabia RS Rally2, která válí v kategorii WRC2.
Půlstoletí od premiéry připomíná automobilka výstavou ve Škoda Muzeu, kde jsou do konce dubna k vidění tři vzácné exempláře modelu 130 RS. Nechybí ani speciální video, které vzdává hold vozu, jenž navzdory železné oponě dokázal držet krok s elitou.
Škoda 130 RS tak zůstává nejen legendou své doby, ale i důkazem, že s odvahou, důvtipem a precizností se dá porazit kdejaký soupeř – na trati i v historii.
Foto: Škoda Auto
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.