MotoGP mění pravidla: testovací den před comebackem a jasnější startovní procedury

Šampionát MotoGP zavádí důležité změny v technických i sportovních pravidlech. Závodníci, kteří se po zranění vracejí na trať, nově mohou využít jednodenní test ještě před návratem do ostrého závodu. Zároveň byla zpřesněna pravidla startovní procedury, aby se předešlo chaosu podobnému tomu z nedávné Velké ceny Ameriky.

Týmy MotoGP se dohodly na zásadní změně pravidel, která vychází vstříc jezdcům vracejícím se po delší zdravotní pauze. Od Velké ceny Francie 2025 bude jezdcům, kteří kvůli zranění vynechají tři a více po sobě jdoucích závodních víkendů nebo budou mimo hru alespoň 45 dní během sezony, umožněn jednodenní testovací den před návratem do ostrého závodu.

Změna přichází po několika měsících debat a odmítnutých návrhů – především ze strany Aprilie, která se o úpravu pravidel pokoušela už po nešťastném návratu Jorgeho Martí­na během Velké ceny Kataru. Tehdy ale nenašla mezi ostatními týmy dostatečnou podporu. Nyní ale přišla shoda rychle a překvapivě. A především – novinka platí okamžitě.

Testovací den bude dobrovolný, ale bude muset splňovat několik omezení. Místo testu musí být v souladu s aktuálně povoleným testovacím plánem výrobce, nesmí se odehrát na trati, kde se daný rok ještě pojede závod, a týmy nezískají žádný dodatečný příděl pneumatik. Počátek sezony se pro účely tohoto pravidla počítá od prvního oficiálního IRTA testu.

Pravidlo je vítanou změnou zejména s ohledem na bezpečnost jezdců a prevenci dalšího zranění. Fyzická náročnost návratu do MotoGP po delší pauze je extrémní, a testovací den může výrazně pomoci s opětovným zorientováním se v ostrém tempu. V případě Miguela Oliveiry, který se právě ve Francii vrací zpět po zranění, však nový test ještě nestihl využít – novinka se totiž schvaluje prakticky v hodině dvanácté.

Reakce na chaos z Texasu

Vedle změn kolem testování se úpravy pravidel dotkly i samotného startovacího procesu. Důvodem je nepřehledná situace, která nastala při Velké ceně Ameriky na okruhu COTA. Zmatky, technické problémy, špatná interpretace pravidel a nakonec červená vlajka – to vše vedlo k přehodnocení stávajících předpisů.

Nově platí, že jezdec, který startuje do zahřívacího kola z boxové uličky, může i nadále zaujmout své původní místo na startovním roštu. V závodě ale musí absolvovat dvojité dlouhé kolo. To platí jak při standardním startu, tak při rychlém restartu.

Jestliže chce jezdec vyměnit motorku po třech minutách od zahájení startovní procedury, může ji dotlačit do boxů, a pokud se do jedné minuty vrátí, může vyrazit do zahřívacího kola z pitlane. Tím se ale opět vystavuje trestu v podobě dvou dlouhých kol.

Zásadní novinkou je pravidlo pro případ, kdy by více než deset jezdců chtělo odstartovat do závodu z boxové uličky. V takovém případě bude původní start zrušen (nikoliv jen odložen) a bude použita procedura rychlého startu. Všichni jezdci si pak mohou znovu vyměnit motorky a postavit se zpět na své pozice na roštu.

Naopak pro start do zahřívacího kola z pitlane žádné číselné omezení neplatí – všichni takoví jezdci si ale opět musí odpykat dvojnásobný trest za dlouhé kolo. To znamená, že riskantní rozhodnutí jezdců jako Brad Binder, Enea Bastianini nebo Ai Ogura v Texasu – zůstat na roštu a vyjet pozdě – bude nakonec výhodnější než start z boxů.

 

Foto: Jorge Guerrero

Autor

Tereza Chvílíčková