Třetí etapa Rallye Dakar: Valtr se posunul do čela mezi kamiony, Macík vyhrál další etapu

Martin Macík je zpátky. Po pondělních potížích si v úterý dojel pro třetí etapové vítězství na letošní Rallye Dakar. Do celkového vedení se ovšem posunul Jaroslav Valtr. Aleš Loprais spadl na druhé místo a Macík je pátý.

Třetí letošní Macíkovo vítězství se nerodilo ve snadných podmínkách. Etapa, která vedla z Uly do Háilu, totiž nemohla být dokončena celá kvůli dešti. Kompletních 447 měřených kilometrů zvládlo odjet jenom několik motorkářů. Většina z posádek ovšem byla nejpozději po 377 kilometrech zastavena. Kvůli počasí by totiž nemohl vzlétnout záchranářský vrtulník, kdyby to bylo nutné.

„Dneska to bylo zase výživné. Na začátku jsme nasadili tempíčko. Točili jsme pravou, levou, jelo se hodně v písku. A najednou díra v levé zadní pneumatice. Ale David ji chvíli zvládal dofukovat. V tu dobu jsme začali dohánět posádky před námi. Jely ve vláčku. Jednu po druhé jsme je předjížděli. Pak jsme ale už museli vyměnili načatou pneumatiku a následně předjíždět znova, což se dařilo. Pomohlo nám, že Ferry s přehledem prokouknul několik navigačních chytáků a všechny body trefil napoprvé," popisoval Macík úterní etapu.

Výměna pneumatiky ale nebyla tím jediným, s čím si Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou museli poradit. Když projížděli řekou, kterou vytvořila voda stékající z hor, proměnili se v zachránce vozů z kategorií side-by-side a lehkých prototypů.

"Najednou koukáme, že vlevo plavou buginy. Byly v řece a nemohly ani dopředu ani dozadu. Bral je proud, uvnitř seděl pilot. Okamžitě jsme se otočili a jeli jsme je lovit. Hodili jsme jim lano, ale nedařilo se jim buginu přivázat, tahání nám udělalo díru do haubny. Lano se trhalo. Zůstali jsme tam viset v písku a museli znovu vyjet vodou. Nakonec, když jsme dojížděli, Ferry zjistil, že nemá bod, který byl na druhé straně řeky. Takže znovu do vody. Sebrat bod. Vrátit se přes řeku. Když jsme tam jeli potřetí, dali jsme ji už jen tak tak. Fakt drsný," popisuje Macík.

Aby toho nebylo málo, přidalo se i zamlžené přední sklo a s tím související vytopení kabiny: "Děsně se nám mlžilo přední sklo. Stěrače nestíhaly. Matesovi jsme nejdříve hadříkem utírali na předním okně průzor. Ale nebylo to nic moc. Tak jsme vzali flašku vody, udělali do ní díru a na okno jsme cákali. Což celkem zabíralo. Ale postupně jsme začali mít dost vody i v kabině. Povedlo se nám tak ale dohnat a předjet i Jardu Valtra a dorazit do bodu, kde byl závod ukončen," doplnil ve vyprávění Macíka František Tomášek.

Po trápení při předchozích dvou etapách se nizozemská stáj Riwald, která využívá kamiony od severočeského MKR Technology, objevila v popředí. Gert Huzink, který po pondělních technických problémech a nedokončené etapě startoval ze zadních pozic, dlouho sahal po vítězství. Nakonec se ale jako konečné braly výsledky, které platily při příjezdu do neutralizace na 240. kilometru a Huzink obsadil druhou příčku.

"Je to jednoduché. Dnes jsme jeli nejrychleji. Cítím, že máme na víc a dnes jsme ukázali, co umíme. Nepochybuji, že se nám ještě podaří přijet si pro opravdové vítězství," povzbudil Huzinka jeho úterní výkon.

Za Macíkem a Huzinkem skončil na třetí pozici Jaroslav Valtr. Podobně jako Macík zachraňoval i on buginy.

"Najednou jsme přijeli k nějaké vysoké hoře, ze které se řítil obrovský potok vody, který normálně splachoval buginy. Hledali jsme tam navigační bod, který byl přímo v té vodě. Říčku, která se nám před očima zvětšovala, jsme jednou projeli. Museli jsme ji při hledání bodu projet znova zpátky. Tam byl ten bod. A zase jsme museli přejet tu říčku. Pokoušeli jsme se tam pomoci jedné bugině vytáhnout z vody, ale prasklo lano. Když ti kluci nemají pořádná lana, tak s tím nic nenaděláme," říká jezdec Buggyry.

Valtrův týmový kolega Martin Šoltys obsadil sedmou příčku. Do nejlepší desítky se vešel také Vajdotas Paskevičius z ostravského týmu Fesh Fesh. Ten byl klasifikován jako šestý. Další jezdec Riwaldu Pascal de Baar skončil devátý a Aleš Loprais byl tentokrát klasifikován až jako desátý.

Lopraise, který mohl v pondělí oslavovat etapové vítězství, potkaly dva defekty. Také on byl jedním ze závodníků, kteří pomáhali vyprošťovat lehké prototypy. Tahal ven Cristinu Gutiérrezovou.

Kees Koolen z týmu Project 2030, který jede s kamionem od MM Technology, obsadil 11. místo. Richard de Groot, který závodí s bývalým kamionem Martin Macíka, byl třináctý, Adwin Hoondert z týmu Riwald obsadil po problémech s ruční brzdou dvacáté místo, Tomáš Vrátný skončil dvacátý první, Claudio Bellina dvacátý druhý, Tomáš Tomeček třicátý druhý, Robert Kasák třicátý třetí a Dušan Randýsek třicátý devátý.

Jaroslav Valtr se v celkovém pořadí posunul na první místo. Stává se tak už třetím Čechem, který letos vedl mezi kamiony. Druhý je se ztrátou 5 minut a 45 sekund Aleš Loprais a třetí Janus van Kasteren (+6:13). Martin Macík sice snížil svou ztrátu na čelo pod hodinu, stále je ovšem pátý. Martin Šoltys je sedmý, Kees Koolen devátý, Claudio Bellina jedenáctý, Richard de Groot třináctý, Tomáš Vrátný patnáctý, Robert Kasák dvacátý první, Adwin Hoondert dvacátý druhý, Tomáš Tomeček dvacátý devátý, Pascal de Baar třicátý první, Vajdotas Paskevičius třicátý čtvrtý, Gert Huzink třicátý pátý a Dušan Randýsek čtyřicátý pátý.

Al-Attíja v čele, Sainzovy naděje mizí

V kategorii automobilů ukončil jedno pěkně dlouhé čekání Guerlain Chicherit. Francouze sice v pondělí trápily defekty, v úterý si ale dojel pro první etapové vítězství na Rallye Dakar od roku 2013. Druhý skončil Henk Lategan a třetí Orlando Terranova.

Vítěz pondělní etapy Násir al-Attíja skončil tentokrát až na třinácté pozici. Katařana potkaly defekty. Další ránu dostaly naděje Sébastiena Loeba. Údajný defekt pneumatiky (jeho tým Bahrain Raid Xtreme zatím nezná přesné příčiny) mu totiž neumožnil skončit výše než na 32. místě. Dosavadní lídr soutěže Carlos Sainz ale skončil z této trojice nejhůře. Nejprve mu praskl kulový kloub v levém zadním zavěšení a poté ho trápily defekty. Na vítězného Chicherita ztratil téměř hodinu a obsadil 44. pozici.

Oprava levého zavěšení ani výměna pneumatiky se u Sainze neobešla bez potíží. Španěl a jeho spolujezdec Lucas Cruz museli čekat dokonce na týmového kolegu Mattiase Ekströma, který jim pomohl.

"Měli jsme problém se zvedákem, který nešel zvednout. Museli jsme proto použít nějaké kameny, abychom mohli pneumatiku vyměnit. Když se nám to podařilo, tak jsme udělali další defekt a při opravě jsme narazili na jeden šroub, který nešel povolit. Také jsme rozbili klíč od kola. Museli jsme proto čekat na Ekströma, aby nám pomohl. Bylo to jako film, po kterém v noci neusnete," naříkal El Matador.

Nejrychlejším Čechem byl mezi automobily podle očekávání sedmnáctý Martin Prokop. Karel Trněný, který se už od startu soutěže trápí s nízkým výkonem motoru, skončil na 92. pozici.

Podobné starosti jako Trněný měl ale v cíli také Prokop: "Bohužel se ukázalo, co jsme čekali. Máme málo výkonu. Když se sejde středně rychlá až rychlá trať, měkký písek po dešti a vysoká nadmořská výška 1000 metrů nad mořem, tak náš atmosférický motor netáhne. Potkali jsme dvě tovární Toyoty. Tlumiče jsou super, ale motorově jsme to nezvládli. Proto nám ujíždějí. V této nadmořské výšce budeme několik dní, ale to se nedá nic dělat. Ale takový je boj a jedeme dál," řekl jezdec stáje Benzina Orlen.

Antoine Galland a český spolujezdec David Křípal řešili prasklé těsnění olejového filtru. Nakonec obsadili 131. pozici.

V průběžném pořadí se situace vrací do loňských kolejí. Po problémech Carlose Sainze totiž vede Násir al-Attíja s náskokem 13 minut a 20 sekund před Jazídem al-Rajhím. Třetí je Stéphane Peterhansel se ztrátou 20 minut a 45 sekund. Sainz je najednou až osmý a za Al-Attíjou zaostává o 33 minut a 11 sekund. Martin Prokop zůstává v nejlepší desítce - drží desátou příčku.  Antoine Galland s Davidem Křípalem jsou na 100. pozici.

Mezi lehkými prototypy zvítězil Austin Jones před Sethem Quinterem a Guillaumem de Meviusem. Francisco Lopez Contardo, byl ovšem jedním z jezdců, kteří uvízli v řece. Kvůli tomu obsadil až 33. místo se ztrátou téměř jedné a půl hodiny na vítěze. Celkově proto nyní vede Seth Quintero o 1 minutu a 1 sekundu před Guillaumem de Meviusem. Třetí je Mitchell Guthire, který za Quinterem zaostává o 5 minut a 46 sekund. Francisco Lopez Contardo se propadl na šestou pozici. Na Quintera nyní ztrácí hodinu, deset minut a 47 sekund.

Josef Macháček obsadil v úterý 11. místo. Aliyyah Kolocová byla po jednom defektu pneumatiky klasifikována na 25. příčce. Celkově je Macháček dvanáctý a Kolocová čtyřicátá.

V kategorii side-by-side zvítězil Cristiano Batista. Marek Goczal ale zajel druhý čas a upevnil si celkové vedení. Vede o 9 minut a 36 sekund před Rodrigem Luppim de Oliveirou. Třetí je Eryk Goczal.


Sanders pokračuje v úspěšném návratu

V motorkách pokračoval impozantní návrat Daniela Sanderse na Rallye Dakar. Ačkoli si Australan v loňském ročníku zlomil loket a poté byl šestkrát operován, kvůli čemuž vynechal zbývající podniky MS v dálkových rallye, od začátku soutěže se prezentuje slušnou rychlostí a v úterý vyhrál.

O adrenalin neměl jezdec Gas Gasu nouzi: "Tlačil jsem na to, abych dohnal nějaký ztracený čas. Byly tu nějaké záludné úseky, které vedly skrze kaňony, skály a písek. Málem jsem trefil sedícího psa, což mě nabilo adrenalinem. Stále mám trn v ruce, kterou přidávám plyn. Lékaři mi to zjistili na ultrazvuku. Doufám, že už mi ho dnes večer vyndají," uvedl po dojezdu.

Na druhém místě skončil Skyler Howes. V popředí se opět držel i Mason Klein. Pondělní vítěz tentokrát obsadil třetí místo.

Rallye Dakar skončila v úterý pro Rickyho Brabeca. Vítěz Dakaru z roku 2020 totiž havaroval. Po nehodě byl sice letecky přepraven do nemocnice, vyšetření ale žádné zlomeniny neodhalilo.

Martin Michek obsadil 19. místo. Milan Engel skončil 34., Jan Brabec 36., David Pabiška 57. a Petr Vlček byl klasifikován na 65. příčce.

Sanders díky úternímu vítězství vede v celkovém pořadí. Mason Klein je se ztrátou 4 minut a 4 sekund druhý a třetí místo patří Kevinu Benavidesovi. Argentinec ztrácí 6 minut a 53 sekund. Martin Michek je sedmnáctý, Milan Engel třicátý osmý, Jan Brabec čtyřicátý druhý, David Pabiška padesátý sedmý a Petr Vlček sedmdesátý druhý.

Ve čtyřkolkách pokračuje nadvláda Alexandra Girouda. Francouz znovu vyhrál. Druhý skončil Francisco Moreno a třetím místem se blýsknul slovenský jezdec Juraj Varga.

Jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius byl klasifikován jako pátý. Zdeněk Tůma musel během etapy měnit přední kolo poté, co píchnul. Jezdec stáje Barth Racing nakonec obsadil 12. místo. Na etapu ale nebude vzpomínat v nejlepším.

"Ten profil mi nevyhovoval. Trasa byla z poloviny písčitá a z poloviny různě zpevněné cesty. Byly tam i úseky, kdy se jelo po takových velkých plochých kamenech. Možná to je hezké pro fotografa, ale závodit na tom není moc příjemné. V tom písku jsem se musel vyhýbat všelijakým boulím, řekl bych velbloudí trávě. A jak má čtyřkolka široká kola, tak to v tom moc nejelo," řekl Tůma v cíli.

Manuel Andújar, který v předchozích etapách proháněl Alexandra Girouda, nezažil dobrý den. Kvůli defektu skončil Argentinec až jedenáctý a na Girouda ztratil téměř hodinu.

Alexandre Giroud vede po úterý o 35 minut a 31 sekund před Franciscem Morenem. Třetí Pablo Copetti ztrácí na francouzského lídra 48 minut a 47 sekund. Laisvydas Kancius je pátý a Zdeněk Tůma dvanáctý.

Etapa Dakar Classic byla kvůli počasí zrušena po dvou testech jízdy pravidelnosti.

Foto: Buggyra Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.