Letošní ročník závodu 24 hodin Le Mans, který slaví sté narozeniny, bude po dlouhé době jedním z nejočekávanějších závodů na Circuit de la Sarthre.
Prezident Automobile Club de l'Ouest (ACO) Pierre Fillon očekává, že dorazí více než 300 000 fanoušků. Vstupenky byly vyprodány už v prosinci. A není to jen díky tomu, že se slaví sto let od prvního závodu. Diváky totiž láká nezvykle silná konkurence v elitní kategorii hyperaut. Ze 62 vozů na startu je jich plných 16. Navíc upravená BoP už tolik nefavorizuje Toyotu jako v předchozích letech. Vedle japonské značky postavily své speciály také Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche, Glickenhaus a Vanwall (čtěte ByKolles).
Žádný z nich nebude pociťovat větší tlak z hlediska výsledků než Toyota Gazoo Racing se svými dvěma vozy GR010 Hybrid. Toyota vyhrála Le Mans v posledních pěti letech, ale kritici budou ochotně poukazovat na to, že to bylo jen díky absence největších konkurentů, Audi a Porsche, kvůli skandálu dieselgate. Ovšem vylepšený hybridní vůz GR010 vyhrál první tři letošní závody FIA WEC. Pouze nové Ferrari 499P zatím dokázalo ukázat něco, co by naznačovalo, že by se mohlo vyrovnat Toyotám v rychlosti.
Nedělní testovací den z toho hlediska přinesl velmi lákavé výsledky. Na jeho konci se nejlepší časy sedmi nejlepších vozů značek Toyota, Ferrari, Porsche a Peugeot pohybovaly v rozmezí jedné sekundy. Na první pohled se zdá, že poslední úprava parametrů Balance of Performance, kterou provedly ACO a FIA a jejímž cílem bylo především omezit výraznou převahu Toyoty, se podařila - přestože vedení seriálu původně zamýšlelo, že v letošním roce do BoP v jednotlivých závodech vůbec nezasáhnou. Ale každý, kdo byl někdy v Le Mans a viděl, jak se situace vyvíjí od testovacího dne po den závodu, ví, že je stále možné najít důležité desetiny sekund. To ukázala už středeční úvodní část kvalifikace a triumf Ferrari.
V takto dlouhém závodě jde samozřejmě vždy o to, aby absolutní rychlost odpovídala důležitějším faktorům, jako je odolnost vozu, strategie a bezchybná jízda nejen v souboji s dalšími hyperauty, ale také (možná hlavně) při předjíždění pomalejších soupeřů ze dvou slabších tříd. Přesto se zdá, že navzdory přidaným 36 kilogramům hmotnosti jsou obě Toyoty přímo hře o šesté vítězství, které by jistě umlčelo řeči o "nezasloužených triumfech".
Vozům Ferrari 499P může hodně pomoci, že pro Le Mans je opět povoleno ohřívání pneumatik. Tím se vyřešila jedna z největších slabin Scuderie. Ferrari má šanci vyhrát Le Mans poprvé od roku 1965 a vzhledem k ohromující image a postavení značky by to bylo velmi slavné vítězství.
Ale ve hře je i rekordní dvacáté celkové vítězství pro Porsche, které tovární účast typu 963 spojilo s týmem Penske. K dvěma stálým účastníkům FIA WEC navíc přibylo i auto s číslem 75 na počest 75. výročí založení značky Porsche. Porsche má početní výhodu, protože čtvrtý vůz 963 nasazuje zákaznická stáj Jota.
Cadillac odjel s vozy V.R zaznamenaly hodně kol. Tým Cadillac Racing provozovaný Chipem Ganasim přihlásil dva vozy - modrou dvojku a žlutou trojku - a s červeným číslem 311 je zastoupen i silná stáj Action Express Racing z IMSA.
Domácí fanoušci samozřejmě nejvíce sledují Peugeot a jeho radikální, ale problematické prototypy 9X8. Peugeot podle očekávání předvedl záblesky skutečné rychlosti s konstrukcí "bez křídel", která měla využít dlouhé rovinky Mulsanne. S tím se však pojí další problémy se spolehlivostí a realita může být taková, že dokončení 24 hodin bude na úrovni jako vítězství, na které francouzská značka čeká od roku 2009.
Letos poprvé se použije nový systém použití safety car. Okruh o délce 13,6 km je téměř dvakrát delší než nejdelší trať F1, proto se v závodě používají tři safety car. V minulosti se tak jezdci řadili za jeden ze tří vozů. To však vedlo k tomu, že vozy nižších tříd ztrácely značné množství času, pokud si vybraly "špatný" safety car. Pro letošní rok umožňuje procedura safety caru vozům LMP2 a GTE Am objet a zařadit se zpět vždy do jedné řady za safety car. Nový postup byl vyzkoušen během testovacího dne a celý proces trval zhruba 30 minut.
Každopádně nás v sobotu od 16 hodin čeká velmi zajímavý závod, který má ambice zapsat se do historie.
Kompletní startovní listina ZDE
Foto: Pezgeot Sport, ACO a Scuderia Ferrari
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.