Porsche na hraně: Proton nemá prostředky na druhý Hypercar, účast ve WEC 2026 je nejistá

Budoucnost značky Porsche v kategorii Hypercar ve FIA World Endurance Championship visí na vlásku. Po oznámeném odchodu továrního týmu Penske zůstává na bedrech zákaznické stáje Proton Competition, která ale přiznala, že nemá dostatek prostředků na provoz dvou vozů 963 – minimálního počtu, který pravidla WEC vyžadují pro účast výrobce.

Tým z německého Ummendorfu nasadil svůj první Porsche 963 v průběhu sezóny 2023 a od té doby se stal jediným zástupcem značky mimo tovární strukturu. Po konci programu Porsche Penske Motorsport, jenž se příští rok soustředí výhradně na americkou sérii IMSA, však odpovědnost za pokračování značky v globálním šampionátu připadá právě Proton Competition.

Majitel týmu Christian Ried ovšem otevřeně přiznává, že rozšíření programu není aktuálně reálné.
„Určitě chceme provozovat dva vozy Ford v GT, LMP2 v ELMS a několik dalších projektů. Ale pokud jde o Hypercary, nic není rozhodnuto,“ uvedl Ried pro media.

„Přidat druhý vůz sice neznamená přesně dvojnásobné náklady, ale velmi se tomu blíží – a ten rozpočet prostě nemáme.“

Podle současných pravidel WEC musí každý výrobce nasadit v kategorii Hypercar alespoň dva vozy. Pokud by tedy Proton nezískal podporu nebo partnera, znamenalo by to, že Porsche 963 by se ve startovním poli v roce 2026 vůbec neobjevilo.

Tým sice disponuje druhým podvozkem, který používal v americkém šampionátu IMSA, ten ale prošel poškozením při havárii ve Watkins Glen a od té doby se neobjevil v závodním tempu. Ried přiznává, že ani v zámoří nemá tým jasný plán. „Máme dva vozy a uvidíme, co dokážeme. Možná neuděláme nic a zaměříme se na ostatní programy,“ dodal.

Proton byl dlouhá léta pevně spjat s Porsche v kategorii GT, ale po konci éry GTE přešel na nový Ford Mustang GT3. Právě s ním tým letos zaznamenal výrazné zlepšení – druhé místo ve Spa a solidní výkony napříč sezónou dokazují, že změna směru měla smysl. Navíc Ford chystá pro rok 2026 evoluční verzi Mustang GT3 Evo, která má přinést další krok vpřed.

„Nakonec to byl správný krok,“ říká Ried. „Po konci GTE jsme chtěli posunout naši úroveň o kus výš – a to se nám podařilo. Teď se soustředíme na program Ford, který je pro nás s nadcházející evolucí velmi důležitý. Pokud se hypercar objeví, bude to skvělé. Pokud ne, svět se nezboří.“

Zda tedy příští sezóna FIA WEC uvidí Porsche 963 na startovním roštu, zůstává zatím otevřenou otázkou. Pokud se nepodaří najít řešení, mohlo by to znamenat přerušení nepřetržité přítomnosti značky Porsche ve světě vytrvalostních závodů – poprvé po více než deseti letech.

 

Foto: Proton Competition

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.