Toyota Gazoo Racing se připravuje na první velkou modernizaci svého vozu Le Mans Hypercar GR010 od roku 2021. Nový aerodynamický balíček má být nasazen už v úvodu sezony FIA World Endurance Championship 2026 a cílem není nic menšího než návrat na vrchol 24 hodin Le Mans.
Viceprezident evropské divize Toyota Gazoo Racing Kazuki Nakadžima potvrdil, že práce na vylepšení jsou v plném proudu. „Aktivně připravujeme nový balíček a testování chceme zahájit už začátkem října,“ uvedl bývalý tovární jezdec při setkání s japonskými novináři po závodě ve Fuji. Toyota podle něj nechce pouze držet krok se soupeři, ale znovu nastavit laťku nejvyšší vytrvalostní scény.
V posledních dvou letech se totiž japonský tým v Le Mans trápil. Naposledy triumfoval v roce 2022, od té doby se na francouzském okruhu musel dívat na soupeře – letošní páté místo bylo z pohledu ambicí značky zklamáním. „Byli jsme pomalejší na maximálkách, přestože pravidla nám umožňují dělat víc. Le Mans nám jasně ukázalo, že potřebujeme posunout hranice,“ dodal Nakadžima.
Ještě otevřeněji mluvil Kamui Kobajaši, který kombinuje roli továrního jezdce a šéfa týmu. „Musíme postavit auto, které bude šíleně rychlé. Tak rychlé, že dokáže vyhrávat i tehdy, když ho Balance of Performance zatíží maximální váhou a minimálním výkonem,“ řekl po závodě v Japonsku.

Toyota letos doplácí právě na systém BoP. GR010 se často pohyboval na spodní hranici povoleného výkonu (okolo 480 kW) a blížil se maximální hmotnosti 1100 kilogramů. Na Fuji se startovalo s výkonem 483 kW a hmotností 1069 kg – a ani to nestačilo. Proto je pro rok 2026 připravován zásah, který má vůz výrazně posunout.
První testy nové specifikace jsou naplánovány na okruh Paul Ricard a změny projdou homologací podle pravidel tzv. evo jokerů. Ty umožňují omezený počet zásahů do konstrukce vozu během jeho životního cyklu, přičemž současná homologace platí až do roku 2029. Toyota, stejně jako ostatní výrobci, tají, kolik jokerů už vyčerpala – jasné však je, že se snaží využít dostupné možnosti naplno.
Nový aerodynamický balíček bude navíc schvalován v aerodynamickém tunelu Windshear v Severní Karolíně, který nahradil původně využívaný tunel Sauberu. Toyota se tak připravuje na sezónu, která má rozhodnout o tom, zda se vrátí na čelo vytrvalostního světa.
Cíl je přitom jednoznačný: získat zpět korunu z Le Mans a znovu potvrdit pozici etalonu mezi hypercary.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.