Ze spekulací je konečně realita. Superbiková hvězda Razgatlioglu přestupuje do MotoGP

Kdy konečně Toprak Razgatlioglu vymění MS superbiků za MotoGP? Tato dlouho pokládaná otázka už má odpověď – v roce 2026 s týmem Pramac Yamaha.

„Závodit v MotoGP bylo vždy mým snem. Jsem nadšený z toho, že se splní,“ říká dvojnásobný mistr světa superbiků, který aktuálně závodí za BMW a v průběžném pořadí šampionátu je druhý se ztrátou 31 bodů na Nicola Bulegu. „Rozloučit se s BMW nebylo lehké. Jsem velice vděčný za období, které jsme společně strávili. Nejsou to jenom vítězství a titul, na co nikdy nezapomenu, ale také intenzivní a pečlivá týmová práce, která nás dostala až na vrchol. A stále ještě není konec,“ dodává Turek s tím, že jeho cílem je rozloučit se se superbiky jako šampion.

V MotoGP sice čeká Razgatlioglua příští rok premiéra, přesto nepřichází do zcela neznámého prostředí. Se značkou Yamaha už toho totiž zažil více než dost. V MS superbiků závodil za její tovární tým od sezony 2020 do roku 2023. Ročník 2021 mu přinesl první ze dvou titulů. Ten druhý získal loni už s BMW. V sezonách 2018 a 2019 závodil na motocyklu Kawasaki satelitní stáje Puccetti. I s tou ale dokázal v roce 2019 vyhrát dva závody a skončit celkově pátý.

„Jsme nadšení z toho, že můžeme Topraka přivítat zpátky do rodiny,“ těší se výkonný ředitel Yamaha Motor Racing Paolo Pavesio. „V historii MS superbiků nikdo nevyhrál pro Yamahu více závodů než Toprak. Ukázal, že je výjimečným talentem. Stát se dvakrát mistrem světa superbiků není žádná maličkost. Jeho bojovný duch a odhodlání perfektně zapadají k týmu Pramac Yamaha, ale také do odvážné strategie Yamahy v MotoGP. Proto věříme, že rok 2026 je ten správný čas na to, aby došlo k přestupu, na který spousta fanoušků čeká,“ dodává Pavesio.

O možném přestupu tureckého závodníka do MotoGP se mluvilo dlouhou dobu. Razgatlioglu a jeho manažer Kenan Sofuoglu ale dlouho trvali na tom, že přijmou jedině nabídku od továrního týmu.

V letech 2022 a 2023 Toprak stroj Yamaha M1 otestoval na MotorLandu Aragón a v Jerezu, místo po boku Fabia Quartarara pro sezonu 2024 mu ale značka z Iwaty nenabídla a navíc tehdy neměla ani žádný satelitní tým. Výsledkem byl Razgatlioglův překvapivý přestup do BMW. Od té doby se několikrát objevily spekulace, že by BMW a Toprak mohli vstoupit do MotoGP společně. Ani to se ale nestane.

Kdo bude Razgatliogluovým týmovým kolegou, není v tuto chvíli jasné. Jestliže ale něco jistého je, tak skutečnost, že minimálně jeden ze současných jezdců Pramacu se bude muset pakovat. Z čistě výsledkového hlediska má k setrvání nakročeno lépe Jack Miller. Australan je s 31 body šestnáctý. Naopak Miguel Oliveira má na kontě tři body a je dvacátý třetí. Na jeho obranu je ovšem třeba dodat, že kvůli zranění při sprintu v Argentině musel vynechat čtyři velké ceny a stále se dostává do formy.

Do hry ale mohou vstoupit i jiné než výsledkové faktory. Miguel Oliveira má totiž ve své smlouvě s Yamahou opci na rok 2026, což Jack Miller říct nemůže. Navíc se proslýchá, že Australana se snaží lukrativní nabídkou zlákat Honda do svého továrního týmu v MS superbiků.

Přestup k Pramacu může být pro Razgatlioglua prvním krokem na cestě do továrního týmu. Zde totiž panuje mezi současnými jezdci výsledkový nepoměr. Zatímco Fabio Quartararo je schopen v některých závodech prohánět špičku a například na Silverstone ho o vítězství připravila až technická závada, Álex Rins se letos ve velké ceně ještě nedostal do nejlepší desítky. Pro rok 2026 má sice Rins platnou smlouvu, pokud by to ale s jeho výkony šlo stále stejně a Razgatlioglu se v MotoGP naopak chytnul, měl by důvod se obávat.

Sezona 2027 jako šance?

Při svém přestupu do MotoGP čeká na Topraka Razgatlioglua řada změn. Motocykl MotoGP má totiž vyšší výkon, ale například také odlišnou elektroniku. Kromě toho se zde stále závodí na pneumatikách Michelin, kdežto v MS superbiků se používají gumy Pirelli.

Otázkou také zůstává, jak moc budou nové motorky vyhovovat Turkově jízdnímu stylu. Při jeho testování v Jerezu v roce 2023 pronesl zajímavá slova tehdejší šéf Yamahy Lin Jarvis. „Toprak bývá běžně silný na brzdách. Brzdí pozdě a pak zrychlí na výjezdu ze zatáčky. Stroj MotoGP ale vyžaduje v zatáčkách vyšší rychlost. Tomu se tím pádem bude muset přizpůsobit, aby dostal z motorky maximum,“ nechal se slyšet.

To vše ale platí pouze pro rok 2026. V sezoně 2027 totiž čeká na MotoGP revoluce a s novinkami se bude muset porvat celé startovní pole. V platnost totiž vstoupí nová technická pravidla. Ta omezí aerodynamické prvky a motocykly s objemem motoru 1000 ccm nahradí „osmsetpadesátky“. A aby toho nebylo málo, Michelin už v roce 2027 nebude výhradním dodavatelem pneumatik a nahradí ho – ano, hádáte správně – Pirelli. Tedy výrobce, na jehož obutí si Toprak dojel pro oba své tituly v MS superbiků.

Přestup Topraka Razgatlioglua z MS superbiků do MotoGP neznamená, že už ho čeští fanoušci neuvidí. Pouze si na něj budou muset zajet do Brna a nikoli do Mostu. Na mosteckém autodromu Razgatlioglu zářil. Z 15 startů zde triumfoval hned dvanáctkrát. V roce 2024 dokonce ovládl všechny tři víkendové jízdy.

Dodejme ovšem, že i s Masarykovým okruhem už má Razgatlioglu zkušenosti, ačkoli zde v minulosti nebyl tak úspěšný. Při svých startech v rámci Red Bull Rookies Cupu v letech 2013 a 2014 zde skončil nejlépe devátý. V roce 2018 při MS superbiků zaznamenal se satelitní Kawasaki desáté a deváté místo.

Foto: İsmail Gürbüz / Red Bull Content Pool

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.