Mistr světa superbiků z roku 2021 Toprak Razgatlioglu má za sebou další test na stroji MotoGP. Turecký závodník absolvoval v Jerezu dva testovací dny s Yamahou YZR-M1. Zatímco na testovacího jezdce značky Cala Crutchlowa ztratil sedm desetin, za vítězným Danim Pedosou zaostal o 1,4 sekundy. Razgatlioglu pro rok 2024 vážně zvažuje přesun do MotoGP.
Na stroj YZR-M1 usedl šestadvacetiletý jezdec podruhé v životě. Poprvé s ním jezdil loni v červnu na okruhu MotorLand Aragón. Tehdy ale svezení neproběhlo ideálně. Přišel totiž déšť a Turek tak absolvoval pouze 40 kol.
Tento týden v Jerezu, kde jezdil od pondělí do úterý, už to ale bylo lepší. Panovalo totiž slunečné počasí a zatímco první den Razgatlioglu absolvoval 60 kol, v úterý přidal dalších 53 kol. Celkem tak odjel 116 okruhů.
Co se zajetých časů týče, byl u Razgatlioglua vidět postupný pokrok. Zatímco v pondělí začal časem 1:39,590, v úterý o dost porychlil. Ukrojil 730 tisícin sekundy a zajel kolo v hodnotě 1:38,860.
Za Calem Crutchlowem zaostal Razgatlioglu o sedm desetin sekundy. Testovací jezdec KTM Dani Pedrosa, který byl během testů nejrychlejší, Razgatlioglua porazil o 1,4 sekundy. V akci se během testů ukázali také další testovač KTM Jonas Folger, Stefan Bradl (Honda) a Lorenzo Savadori (Aprilia).
O zajeté časy ale Razgatliogluovi primářně nešlo. Zejména chtěl totiž pokračovat v seznamování s novým motocyklem, který je v mnoha ohledech jiný než superbike. Má například vyšší výkon a také odlišnou elektroniku. V MotoGP se rovněž používají pneumatiky Michelin, zatímco superbiková elita jezdí na Pirelli.
Excellent P2 for @toprak_tr54 in the eventful Race-2 of the #IDNWorldSBK round! The @PataYamahaWSBK star in now 2nd in the @WorldSBK championship!#dainese pic.twitter.com/A9VMawfLwy
— Dainese (@dainese) March 5, 2023
"Byly to dobré dva dny. Především jsem chtěl odjet co nejvíce kol, abych lépe porozuměl tomu, jak se motorka chová. To pro mě bylo důležitější než zajetí rychlého kola. I tak jsem si to ale hodně užil," shrnul Razgatlioglu své testování.
Razgatliogluovi byl Cal Crutchlow během testů po ruce. Brit Turka mimo jiné pozoroval, jakou volí stopu a poté mu radil, co zlepšit. Na rovinkách mu rovněž poskytoval větrný pytel.
Razgatlioglu je spojován se sedačkou u tovární Yamahy pro příští sezonu MotoGP. Zde by mohl nahradit Franca Morbidelliho, který se loni hodně trápil a za svým parťákem Fabiem Quartararem výrazně zaostával. Mimo jiné i proto byli na testu přítomni výkonný ředitel Yamaha Motor Racingu Lin Jarvis spolu se šéfem týmu MotoGP Massimem Meregallim.
Podle Jarvise by musel Razgatlioglu při přestupu do MotoGP upravit svůj jízdní styl: "Běžně bývá Toprak silný na brzdách. Brzdí pozdě a pak zrychlí na výjezdu ze zatáčky. Stroj MotoGP ale vyžaduje v zatáčkách vyšší rychlost. To se tím pádem bude muset přizpůsobit, aby dostal z motorky maximum," říká.
O Razgatliogluovi se sice mluví jako o možném nástupci Morbidelliho, zdá se ale, že Ital právě zažívá výkonnostní vzestup. Při Velké ceně Argentiny totiž dojel čtvrtý při sprintu i velké ceně. Díky tomu se posunul na celkové deváté místo a má dokonce o tři body více než Fabio Quartararo. Se sedačkou u Yamahy je navíc spojován i Jorge Martín. Současný jezdec Pramacu byl kandidátem na přesun do tovární stáje již loni, kdy o něm uvažovala Ducati. Italská značka ale nakonec podepsala dvouletý kontrakt s Eneou Bastianinim.
Morbidelli Storms to Fourth in Thrilling Argentina GP Sprint
— Monster Energy Yamaha MotoGP (@YamahaMotoGP) April 1, 2023
???? https://t.co/fCm0BM1MN6#MonsterYamaha | #MotoGP | #ArgentinaGP pic.twitter.com/A80fogOAlv
Pokud by ale Razgatlioglu nakonec místo u tovární Yamahy nedostal, má i jiné možnosti. Jeho smlouva s japonskou značkou totiž na konci tohoto roku vyprší a Turek již dal najevo, že chce do MotoGP a nemá problém se poohlédnout po angažmá i u jiných týmů. Yamaha je ale jediným továrním týmem, který má pro příští rok volno ve své sestavě a Razgatlioglu se v minulosti nechal slyšet, že pokud má přestoupit do MotoGP, chce tovární motocykl. Je tak otázkou, zdali by pro něj byly nabídky ze satelitních stájí dostatečně atraktivní. Není tedy vyloučeno, že se nakonec rozhodne zůstat v MS superbiků.
V úvahu přichází i scénář, že by mohl závodit s motocyklem Yamaha v jejím případném novém satelitním týmu. I zde by mu navíc japonská značka mohla poskytnout tovární motocykl. Podobně to udělala v roce 2022 s Andreou Doviziosem. Ital sice hájil barvy stáje RNF, měl však podepsanou smlouvu přímo s Yamahou a měl k dispozici stejný motocykl jako Fabio Quartararo s Francem Morbidellim.
Poté, co RNF letos přešlo k Aprilii, nemá Yamaha žádný satelitní tým. Ten se ale snaží sehnat. Spekulaci ji spojují s týmem Valentina Rossiho. Ten ale má až do roku 2024 smlouvu s Ducati a stáj již vyvrátila, že by chtěla tento kontrakt předčasně ukončit. Mluví se i o týmu Gresini, jehož smlouva s Ducati vyprší na konci letošního roku. Je ale otázkou, zdali by se týmu chtělo k Yamaze přejít. Ducati se totiž v úvodních dvou závodech letošní sezony prezentovala jako mnohem konkurenceschopnější. Jak Gresini, tak VR46 ale mají od Ducati k dispozici jen rok staré motocykly. Pokud by tedy Yamaha nabídla aktuální specifikaci, mohly by na to slyšet.
Foto: Yamaha Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.