Silverstone, jeden z nejslavnějších okruhů v kalendáři formule 1, má bohatou historii plnou fascinujících detailů, které přesahují jeho současnou slávu.
Před víkendovou Velkou cenou Británie vám nabízíme deset zajímavých faktů o tomto historickém okruhu, které možná překvapí i ty nejzarytější fanoušky motoristického sportu.
Bitva o Británii
Původ Silverstonu jako letiště za druhé světové války je dobře známý, ale málokdo ví, že zde byla umístěna letka slavného bombardéru Wellington. Letiště bylo otevřeno v roce 1943 a mělo pět velkých hangárů, tři křižující se dráhy a obvodovou dráhu. Po válce ho britský autoklub RAC během pouhých dvou měsíců přestavěl na závodní dráhu a v roce 1948 se zde konala první Velká cena. Pozoruhodné je, že původní dráhy dodnes protínají vnitřek areálu.
První závod formule 1
Mnozí vědí, že Silverstone hostil vůbec první závod formule 1 v roce 1950. Méně se však ví, že tento závod byl mimo Velkou Británii oficiálně nazván Grand Prix d'Europe. Startovní pole bylo rozmanité a objevili se na něm jezdci jako thajský princ či švýcarský baron. A také belgický jazzový zpěvák Johnny Claes, který se narodil v Londýně. Kvalifikoval se jako poslední a dojel jedenáctý. Průměrný věk závodníků byl 39 let, což svědčí o zkušené sestavě.
Zatáčky s bohatou historií
Zatáčky v Silverstonu mají zajímavé názvy, které mají kořeny v místní historii. Komplex Luffield je pojmenován po převorství, v němž od 12. do 16. století sídlili benediktinští mniši. Úseky Becketts a Chapel vzdávají hold svatému Tomáši Beckettovi, jemuž je zasvěcena nedaleká kaple. Maggots, nejrychlejší ze tří zatáček, nese své jméno podle přilehlého Maggots Moor, kde řidiči při rychlostech přesahujících 290 km/h snášejí boční přetížení 4,5 G.
Sdílení Grand Prix
Silverstone nebylo vždy výhradním domovem britské Grand Prix. V letech 1955 až 1962 se závod konal střídavě s Aintree a v letech 1963 až 1986 se o pořadatelství dělil s Brands Hatch. Teprve v roce 1987 se Silverstone stalo stálým dějištěm Velké ceny Velké Británie a tento status si udrží ještě nejméně deset let.
Výjimečný dvojzávod
Pandemie covidu-19 vedla k jedinečnému okamžiku v historii Silverstonu, když se zde v roce 2020 konaly dva závody F1. Velká cena Velké Británie se konala 26. července, následovaná hned 2. srpna jubilejní 70. Velkou cenou. Tyto závody, které se konaly kvůli lockdownu bez diváků, patří do historie F1 jako výjimečná akce.
Zajíci ze Silverstonu
Otevřená zemědělská půda v okolí Silverstonu je domovem mnoha zajíců, kteří se občas dostávají s monoposty do konfliktu. Ve vůbec prvním závodě na tomto okruhu Reg Parnell smetl zajíce a poškodil tak svou Alfu Romeo. Podobně v roce 2002 srazil zajíce Allan McNish v Toyotě.
Změna struktury cen
Giuseppe Farina, vítěz prvního závodu F1 na Silverstonu, obdržel 500 liber, což dnes odpovídá zhruba 21 500 liber. Současní vítězové však nedostávají za triumf přímou finanční odměnu. Místo toho získávají týmy podíl z celkovéhofondu na základě svého umístění v šampionátu na konci sezóny. Vítězové Grand Prix si nyní odnášejí pouze trofej a slávu za vítězství.
Na pomezí dvou hrabství
Silverstone se rozkládá na hranici dvou anglických hrabství. Úsek od Becketts po Abbey, včetně boxů a startovní a cílové rovinky, leží v hrabství Buckinghamshire. Zbytek, od Farm až po Maggotts, je v Northamptonshire.
Měnící se konfigurace trati
V průběhu let prošel okruh v Silverstonu šesti významnými změnami topografie. Původně se jednalo o velmi rychlou trať. V roce 1991 přibyla ve Woodcote šikana, která proměnila sekvence Maggotts, Becketts a Chapel v napínavou sérii zatáček. Další změny zahrnovaly přidání Vale a přeměnu Priory na stadionovou sekci, ze které se později v roce 2010 stal Loop. V roce 2011 se startovní a cílová rovinka přesunula do nového komplexu boxů "Wing" na rovince Hamilton Straight.
Oslavy britských vítězství
Silverstone byl dějištěm řady britských triumfů. Vyhrálo zde deset domácích jezdců. Prvním byl v roce 1958 Peter Collins, po něm následovali velikáni jako Jim Clark, Jackie Stewart a James Hunt. V nedávných letech zde dominoval Lewis Hamilton, který získal osm vítězství a upevnil si status legendy Silverstonu.
Foto: Pirelli, Alfa Romeo a Ferrari
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.