Ralf Schumacher slaví padesátiny. Vítěz šesti Velkých cen F1 prožil kariéru ve stínu bratra Michaela i nečekaný osobní coming out.
Ralf Schumacher věděl, že se srovnání se starším bratrem Michaelem nikdy nevyhne. Ať už zajel sebeúžasnější výsledek, média i fanoušci připomínali, že proti sedminásobnému mistru světa je jeho sbírka úspěchů skromná. Přesto se dokázal zapsat do historie formule 1 jako vítěz šesti Velkých cen a muž, který během několika let vydělal pohádkové peníze. Dnes, 30. června, slaví padesáté narozeniny a přichází čas vzpomínat na jeho nevšední kariéru i loňský nečekaný coming out.
„Nechci být jen bratr Michaela Schumachera. Mám své sny a chci je naplnit,“ prohlásil Ralf na začátku kariéry, kdy se přes německou F3 probojoval do formule 1. Debutoval v roce 1997 u stáje Jordan a hned ve třetím závodě v Argentině stál na stupních vítězů, byť tehdy profitoval i z kolize soupeřů. Už v první sezoně ukázal rychlost i agresivitu, ale také sklon k chybám.
Po dvou letech přestoupil k Williamsu, kde se jeho kariéra rozjela naplno. V roce 2001 v Imole poprvé vyhrál a během následujících sezon přidal dalších pět triumfů. „Bylo to úžasné. Být na pódiu a poslouchat hymnu, to je okamžik, na který nikdy nezapomenu,“ vzpomínal. V týmu Franka Williamse působil v éře, kdy se britská stáj pokoušela vrátit na vrchol. Vedle Ralfa se tehdy střídali týmoví kolegové jako Jenson Button nebo Juan Pablo Montoya, s nimiž měl Schumacher často napjaté vztahy.
V roce 2005 udělal krok, který vzbudil velké emoce – podepsal astronomický kontrakt s Toyotou, nejbohatším týmem té doby. Za tři roky údajně inkasoval přes 50 milionů dolarů, čímž se¨tehdy stal jedním z nejlépe placených jezdců historie F1. Výsledky ale zůstaly daleko za očekáváním. „Nebyla to lehká volba, ale věřil jsem projektu Toyoty,“ hájil se tehdy. Jenže tým z Kolína nad Rýnem nikdy nezískal ani jedinou výhru a Schumacher se musel spokojit jen s několika pódiovými umístěními. Na sklonku kariéry zamířil do DTM, kde působil několik let po odchodu z formule 1.
Ralf Schumacher nebyl jen pilotem s rychlou pravou nohou. Od mládí čelil tlaku médií a srovnávání s bratrem, který ovládl celou generaci. Přesto nikdy nezahořkl. „Michael je Michael. Já jsem Ralf,“ opakoval novinářům. Po konci kariéry se věnoval podnikání a výchově svého syna Davida, který se také vydal na dráhu profesionálního jezdce.
V roce 2024 se Ralf znovu dostal na titulní stránky, tentokrát z důvodů, které s motorsportem neměly nic společného. V otevřeném rozhovoru pro německý magazín Bunte přiznal, že je gay. „Dlouho jsem to v sobě dusil. Měl jsem strach, jak to přijme rodina i fanoušci. Ale je to součást mě a už nechci nic skrývat,“ řekl tehdy. Jeho coming out vyvolal obrovskou vlnu solidarity a podpory napříč sportovním světem. Podle mnohých šlo o jeden z nejodvážnějších kroků v historii formule 1, kde se o podobných tématech tradičně mlčelo.
Dnes žije Ralf Schumacher v Německu, věnuje se byznysu s nemovitostmi, pracuje jako expert televizní stanice Sky Sport a podporuje mladé jezdce v juniorských sériích. Přestože jeho kariéra nebyla tak legendární jako bratrova, dokázal se prosadit mezi elitou a stát se vzorem pro řadu závodníků.
„Nemůžu říct, že bych něco zásadně litoval. Možná jsem mohl někdy jednat chytřeji nebo méně tvrdohlavě. Ale to bych pak nebyl já,“ poznamenal nedávno s úsměvem. Jeho příběh ukazuje, že úspěch se nemusí měřit jen tituly. Někdy stačí odvaha jít svou cestou, i když to znamená vystoupit ze stínu.
Když se dnes Ralf Schumacher ohlédne zpět, může být právem hrdý. Nejen na šest triumfů ve Velkých cenách, ale i na to, že v posledním roce ukázal světu svou skutečnou tvář. A právě v tom spočívá jeho největší vítězství.
Foto: Red Bull Content Pool, Toyota
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.