Den, kdy se Prost definitivně zařadil mezi legendy formule 1

Coby třicetiletý slavil Alain Prost první titul šampiona formule 1. Cesta nebyla lehká, soupeři tvrdí, závody dramatické – ale on zvítězil.

Na 6. října 1985 se vzpomíná jako na den, kdy Alain Prost definitivně vystoupil z řady talentů a stal se mistrem světa formule 1. V britském Brands Hatch mu stačilo udržet náskok před Michelem Alboretem, a když se tak stalo – titul patřil jemu.

V předchozích sezonách už patřil mezi favority: za sebou měl vítězství s Renaultem i McLarenem, ale mistrovský titul mu unikl. V roce 1984 podlehl Niki Laudovi o půl bodu. Teď bylo jeho odhodlání nezpochybnitelné.

Před evropskou Grand Prix stál před výzvou: udržet náskok 16 bodů před Alboretem, nebo jej v Brands Hatch navýšit na 18, aby se stal nedobytným. Prost věděl, že nejde jen o závod – jde o proměnu kariéry.

Kvalifikace mu nepřinesla pole position, tu získal Ayrton Senna. Prost startoval šestý, ale Alboreto až patnáctý. Skluz hned po startu ho poslal na 14. místo. Ale Francouzův klid a preciznost byly zbraněmi, které proměnily krizi v triumf.

Nezbytný průlom nastal začátkem závodu, když Keke Rosberg při pokusu o předjetí Senny ztratil kontrolu a byl zasažen Piquetem. Tímto zmatkem získal Prost prostor pro návrat dopředu. Alboreto vsadil na brzkou zastávku i tvrdý boj – ale v 13. kole mu vypověděl motor a bylo po snu o titulu Prostovi v té chvíli stačilo dojet do pátého místa.

25 kol do cíle byl Prost sedmý – ale využil problémy soupeřů a postupně stoupal. Přes Elia de Angelise, přes Stefana Johannssona. Na třetí pozici se dostal právě v okamžik, kdy titul již patřil jemu.  Do dnešního dne zůstává citací z jeho knihy „Pán svého osudu“ zaznamenán okamžik radosti: „Za clonou helmy mi slzely oči. To byla obrovská radost.“

V Brands Hatch vyhrál Nigel Mansell, ale celý svět naslouchal zvukům šampaňského slavící Prostův triumf. Titul měl doma.

Prostovy výkony v letech následujících potvrzovaly, že to nebyla náhoda. Celkem získal čtyři tituly, stanovil nové rekordy v počtu vítězství, nejrychlejších kol, pódií. Jeho vliv v F1 je dodnes citelný. 

Foto: McLaren

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.