Dakarský prolog přinesl suverénní triumf Kamazu nebo čtvrté místo Kubieny

V sobotu prvního ledna odstartoval prologem z Džiddy do Hailu 44. ročník soutěže Rallye Dakar. Vítězstvím skončil den pro Daniela Sanderse (motorky), Manuela Andujára '(čtyřkolky), Násira al-Attíji (auta), Setha Quintera (lehké prototypy), Marka Goczala (Side-by-Side), Eduarda Nikolajeva (kamiony) a Yannicka Panagiotise (Dakar Classic).

Rallye Dakar se po roce opět hlásí o slovo. Na programu je její 44. ročník, který bude současně třetím vystoupením soutěže na území Saudské Arábie. Nový ročník odstartoval v sobotu prvního ledna prologem z Džiddy do Hailu. V nadcházejících dnech pak na soutěžící čeká ještě dvanáct dalších etap. Poslední z nich se pojede v pátek 14. ledna a její cíl bude umístěn stejně jako start prologu v Džiddě. Osmého ledna je v plánu volný den.

Letošní ročník soutěže je zároveň úvodním podnikem nově vzniklého Mistrovství světa v dálkových rallye. To si letos odbude svou premiéru a kromě Dakaru budou součástí kalendáře také Abu Zabí Desert Challenge, Kazachstánská rallye, Andaluská rallye a Marocká rallye.

Motorky: Úvod pro Sanderse, Michek nejlepším Čechem

Kategorie motocyklů patřila v posledních dvou ročnících Hondě. V roce 2020 slavil Ricky Brabec a ukončil tak dlouhou vítěznou sérii značky KTM, která trvala osmnáct ročníků. Loni usedl na trůn Kevin Benavides. Ve výsledkové listině prologu letošního ročníku ale figuruje na špici tovární tým Gas Gas. Nejrychleji se totiž s prologem vypořádal Daniel Sanders. Pro sedmadvacetiletého Australana se jedná teprve o druhý Dakar. Svou premiéru si v této soutěži odbyl loni v barvách KTM a jako nejlepší nováček skončil celkově čtvrtý.

Nejlepší jezdec Hondy figuruje na druhém místě. Je jím Pablo Quintanilla. Pro něj se letos jedná o první Dakar v barvách této značky. K Hondě se Chilan přesunul loni z Husqvarny. Na Sanderse ztratil v prologu minutu. V nejlepší trojici má své zastoupení ale také Yamaha, a to zásluhou Rose Branche.

Obhájce vítězství Kevin Benavides již letos nezávodí na motocyklu Honda. I on totiž změnil po loňském Dakaru působiště a připojil se k továrnímu týmu KTM. V sobotu zajel Argentinec čtvrtý čas a byl nejlepším závodníkem rakouské značky.

Hned za Benavidesem skončil na páté příčce jeho týmový kolega Matthias Walkner, vítěz Dakaru z roku 2018 a současně letošní mistr světa v cross-country rallye. Třetí jezdec tovární KTM a současně vítěz Dakaru z let 2019 a 2016 Toby Price zahájil letošní ročník osmým místem. Na sedmé pozici skončil Sam Sunderland, vítěz z roku 2017. Šampion ročníku 2020 Ricky Brabec se do nejlepší desítky nevešel a obsadil 12. příčku.

Součástí startovního pole jsou letos i čtyři Češi – jezdci stáje Orion Moto Racing Group Martin Michek a Milan Engel a dále také Jan Brabec s Davidem Pabiškou. Engel s Pabiškou nebojují o umístění pouze v celkovém pořadí, ale také do hodnocení Original by Motul pro jezdce jedoucí bez asistence. Zastoupení má ve startovním poli rovněž tým Ondřeje Klymčiwa, za který startuje rakouský jezdec Wolfgang Payr.

Podle očekávání dopadl v prologu nejlépe z Čechů Michek. Desátý muž loňského Dakaru a současně letošní šampion Světového poháru FIM Baja skončil čtrnáctý. Jan Brabec obsadil 32. příčku, Milan Engel 39. a David Pabiška se umístil na 58. místě. Wolfgang Payr dojel na 142. pozici. V Original by Motul Engel nestačil pouze na Benjamina Melota a skončil druhý. Pabiška obsadil osmou příčku.

Jednou ze zajímavých postav ve startovním poli je i Danilo Petrucci. Itala jsme mohli v letech 2012-2021 vídat v MotoGP a v barvách továrního týmu Ducati dokonce vyhrál dva závody. Na Dakaru letos zažívá premiérové vystoupení. Poslední dny byly pro rodáka z města Terni, který startuje pod hlavičkou stáje Tech3 KTM Factory Racing, složité. Nejprve si po pádu při tréninku přivodil malou zlomeninu kotníku a dva dny před závodem mu navíc vyšel pozitivně test na koronavirus. V pátek už byl ale výsledek negativní a nakonec tak může nastoupit. V sobotu skončil na 23. příčce.

 

Čtyřkolky: Úspěšný začátek pro obhájce vítězství, Kubiena lepším z Čechů

V kategorii čtyřkolek bude letos obhajovat vítězství Manuel Andujár. A do nového ročníku vykročil Argentinec velmi slibně. V prologu si totiž dojel pro vítězství. Druhého Alexandera Girouda za sebou nechal o minutu a 35 sekund. Třetí skončil Giovanni Enrico.

Ve startovním poli máme letos dva Čechy – Tomáše Kubienu startujícího v barvách své vlastní stáje Story Racing a závodníka týmu Barth Racing Zdeňka Tůmu. Do soutěže vstoupil lépe Kubiena, který skončil na čtvrté příčce. Tůma obsadil 14. pozici. V barvách Story Racingu startuje kromě Kubieny i Litevec Laisvydas Kancius. V prologu skončil devátý.

Auta: Na čele Toyota s Al-Attíjou, Peterhanselův rozpačitý začátek

Mezi automobily zažil nejlepší vstup do soutěže Násir al-Attíja. Katařan ze stáje Toyota Gazoo Racing, který v minulosti vyhrál Dakar třikrát, porazil v prologu o dvanáct sekund dalšího trojnásobného vítěze této soutěže – Carlose Sainze. Španěl je letos spolu s Mattiasem Ekströmem a čtrnáctinásobným vítězem Dakaru Stéphanem Peterhanselem součástí týmu Audi. Všichni tři pilotují elektrický vůz Audi RS Q e-tron. Třetím místem zahájil Dakar Brian Baragwanath s vozem Century CR6.

Na páté pozici odstartoval svůj šestý pokus o zisk dakarského prvenství devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb. Pilot stáje Bahrain Raid Xtreme letos zažívá oproti svým předchozím pěti dakarským vystoupením jednu zásadní změnu. Už ho totiž nenaviguje jeho dlouholetý spolujezdec Daniel Elena. Místo něj mu čte rozpis Fabian Lurquin.

Loebův týmový kolega a vítěz Rallye Dakar z let 2004 (motorky) a 2014 (auta) Nani Roma skončil sedmý. Z dřívějších dakarských vítězů se vešel do nejlepší desítky také osmý Giniel de Villiers. Jihoafričan je dalším z jezdců, jehož start v letošním ročníku se krátce před jeho začátkem ocitl v ohrožení. Jeho původní test na koronavirus byl totiž pozitivní. Tento týden už ale odevzdal negativní výsledek. Komu se ovšem nepodařilo dostat do nejlepší desítky, je obhájce vítězství Stéphane Peterhansel. Legendární Francouz začal svůj první dakarský start s Audi až 14. místem.

Z dvojice českých závodníků dopadl lépe Martin Prokop, který obsadil 16. příčku. Miroslav Zapletal obsadil 40. pozici. Prokop se Zapletalem jsou sice jedinými dvěma českými jezdci v kategorii automobilů, naše vlajka zde ale má i další zastoupení. Za Zapletalův tým Offroadsport totiž startuje také závodník z Kazachstánu Andrej Čerednikov. Pro něho jde o první start na Dakaru a v prologu skončil jako padesátý šestý. Jako navigátorka španělského jezdce Jordiho Queralta se letošního ročníku účastní i Petra Zemánková. V sobotu obsadila dvojice 72. místo.

Pozornost na sebe strhává tým Rebellion, ačkoli ne úplně tak, jak by si u švýcarské stáje představovali. Ve středu totiž při shakedownu vzplál z nenadání vůz majitele týmu Alexandreho Pesciho a vypadalo to, že bude v závodě chybět. Jeho týmový kolega Romain Dumas se mu ale rozhodl poskytnout svůj vůz. I Francouz ale nakonec jede. Násir al-Attíja mu totiž poskytl svou starší Toyotu Hilux. Zatímco Pesci skončil v prologu 59., Dumas obsadil 63. příčku.

Soutěže se účastní mimo jiné i Carlos Checa, vítěz dvou závodů MS silničních motocyklů v kategorii do 500 ccm a současně mistr světa superbiků z roku 2011. Španěl závodí s vozem Optimus stáje MD Rallye Sport. V prologu skončil čtyřicátý druhý.

Kamiony: Kamazy kralovaly, hned za nimi Casale

Kategorii kamionů kraluje na Rallye Dakar nepřetržitě od roku 2017 Kamaz. A prolog letošního ročníku ukázal, že i letos to nebudou mít soupeři s ruskou značkou jednoduché. Obsadila totiž první čtyři místa. Vítězem se stal Eduard Nikolajev. Za čtyřnásobným vítězem Rallye Dakar, který se závodu účastní poprvé po dvouleté pauze, skončil pouze o sedm sekund jeho parťák a zároveň loňský vítěz Dmitrij Sotnikov. Třetí dojel vítěz z let 2014 a 2016 Andrej Karginov a čtvrtý Anton Šibalov.

Nejlepším kamionem ze "zbytku světa" byla v prologu Tatra stáje Buggyra, kterou řídil Ignacio Casale. Chilan, který je letos poté, co se Téo Calvet nakazil koronavirem, jediným jezdcem Buggyry mezi kamiony, obsadil pátou příčku.

Z českých jezdců skončil nejvýše Martin Macík. Jezdec stáje Bigh Shock Racing zajel osmý čas. Aleš Loprais skončil jedenáctý poté, co ho trápily navigační problémy nebo provoz na dráze, a Tomáš Vrátný třináctý. Týmový kolega Martina Macíka u stáje Big Shock Racing Martin Šoltys zahájil soutěž 30. místem. Tomáš Tomeček, který řídí asistenční kamion stáje South Racing, obsadil 38. příčku.

Tomáš Vrátný nehájí barvy svého týmu Fesh Fesh Racing v kategorii kamionů sám. Za tuto stáj jedou také andorský závodník Albert Llovera, který je upoután na invalidní vozík, a také litevský jezdec Vaidotas Paskevicius. Zatímco Paskevicius skončil devatenáctý, Llovera měl během etapy nehodu a byl klasifikován až jako 55. se ztrátou více než dvě hodiny na vítěze.

Ve startovní listině ale najdeme i další závodníky, kteří mají co do činění s českými barvami. S kamiony sestrojenými ve vývojovém centru otce a syna Macíkových MM Technology totiž jedou také jezdec stáje Italtrans Claudio Bellina, závodník týmu Project 2030 Kees Koolen a Maurik van den Heuwel z týmu Dakarspeed. Van den Heuwel skončil v prologu dvanáctý, Koolen patnáctý a Bellina sedmnáctý.

Nizozemský tým Riwald Dakar jede s vozy sestrojenými severočeským týmem MKR Technology, jehož majitelem je německý konstruktér žijící v Česku Marko Kress. Oba jezdci Riwaldu se vešli v sobotu do první desítky. Gert Huzink skončil šestý a Pascal de Baar desátý.

Mikkelsen kousek od vítězství, Macháček na konci druhé desítky

Kategorie Side-by-Side patřila bratrům Goczalovým. Pro vítězství si dojel Marek a druhý skončil Michal. Polské duo doplnil v první trojici Brazilec Rodrigo Luppi de Oliveira.

V lehkých prototypech se dařilo nejvíce stáji Red Bull Off-Road Junior Team USA. Zvítězil Seth Quintero o tři sekundy před svým týmovým kolegou Andreasem Mikkelsenem. Druhý zmíněný je známý zejména fanouškům klasické rallye. Letos se za volantem vozu Škoda stal mistrem Evropy a také šampionem kategorie WRC 2. V minulosti si připsal na konto i tři vítězství ve WRC. Jeho premiéra na Rallye Dakar se zrodila na poslední chvíli, když nahradil koronavirem nakaženého Mitche Guthireho. Třetí skončil Francisco Lopez Contardo.

U stáje Buggyra byl rychlejším jezdcem Sálih Saíf. Saudskoarabský závodník zajel osmý čas i přesto, že ho potkal defekt dvou pneumatik a do cíle dorazil na zničených ráfcích. Obhájce vítězství Josef Macháček skončil dvacátý.

Klymčiw nejlepším českým "klasikem"

Společně s Rallye Dakar se stejně jako loni koná i soutěž Dakar Classic. Její účastníci také mají na programu celkem dvanáct etap, jedou ale kratší trasy a  v lehčím terénu. Cílem navíc není odjet etapu v co nejkratším čase. Jedná se totiž o závod pravidelnosti a navigační soutěž. Nastoupit mohou vozy, které se Rallye Dakar nebo jiného rallyeového podniku účastnily před rokem 2000. Pořadatelé ale mohou povolit start i vozu, který se sice v minulosti žádného takového podniku nezúčastnil, je ale historicky významný.

Sobotní prolog se ještě nezapočítával do celkového pořadí soutěže. Nejlépe v něm dopadl Yannick Panagiotis s vozem Protruck FJ, který nasbíral nejméně trestných bodů a zvítězil.

Jen jedno místo dělilo od pódiových pozic Ondřeje Klymčiwa. Bývalý účastník kategorie motocyklů startuje stejně jako loni s vozem Škoda LR 130 a v prologu skončil čtvrtý. Co se dalších Čechů týče, Zdeněk Ondráček skončil čtyřicátý, Dušan Randýsek 125., Petr Fiala 130., Olga Roučková 132., Albert Pance 135. a Marin Čábela se umístil na 141. místě.

Dakar Classic se účastní i Radovan Kazarka. Slovák startuje za český tým Fesh Fesh v replice vozu Tatra 815 Puma, se kterým Karel Loprais v letech 1998, 1999 a 2001 Rallye Dakar vyhrál. Součástí Kazarkovy posádky je i navigátor Josef Kalina, který byl při triumfech v letech 1999 a 2001 také spolujezdcem Lopraise. V prologu skončil Kazarka na 114. místě.

Výsledky ZDE

Úvodní foto: Story Racing

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.