Porsche končí ve WEC. Legendární značka mění směr a míří za oceán

Porsche se chystá k překvapivému kroku – po sezoně 2025 opustí světový šampionát vytrvalostních závodů WEC, kde patřilo k absolutní špičce. Legendární značka tak uzavírá jednu éru a obrací pozornost k americkému šampionátu IMSA a elektrické Formuli E. Rozhodnutí, které otřáslo paddockem, odráží proměnu strategií i výzev, kterým dnes automobilový gigant čelí.

Porsche po sezoně 2025 uzavře jednu ze svých nejúspěšnějších kapitol moderní vytrvalostní historie. Německá automobilka oznámila, že ukončí tovární účast v kategorii Hypercar světového šampionátu vytrvalostních závodů (WEC). Přestože se s vozem 963 LMDh loučí z globální scény, zůstane nadále aktivní v americkém šampionátu IMSA SportsCar Championship, kde tým Porsche Penske Motorsport patří k hlavním favoritům.

Rozhodnutí přichází rok poté, co Porsche slavilo titul mistra světa WEC s trojicí Kevin Estre, Laurens Vanthoor a André Lotterer. Od roku 2026 se však tovární program omezí pouze na dvě hlavní platformy – IMSA a Formuli E. „Velmi nás mrzí, že v současných podmínkách nemůžeme v účasti na WEC pokračovat,“ uvedl člen představenstva pro výzkum a vývoj Michael Steiner.

Oficiální komuniké automobilky hovoří o „současných okolnostech“, které k rozhodnutí vedly. Podle informací z prostředí značky jde zejména o kombinaci finančních tlaků a proměnlivého trhu. Porsche se potýká s poklesem prodejů v Číně i dopadem nových amerických dovozních cel, což přimělo vedení společnosti přehodnotit rozsah továrních aktivit v motorsportu. Generální ředitel Oliver Blume již v létě avizoval, že značka plánuje do roku 2029 snížit počet zaměstnanců o deset procent.

Vedoucí motorsportu Thomas Laudenbach však už dříve naznačil, že za koncem programu ve WEC nestojí pouze finance. Upozornil na problémy se systémem Balance of Performance, který podle něj ovlivňuje férovost výsledků: „Viděli jsme řadu závodů, jejichž výsledky byly sporné,“ řekl. Zmínil i letošní 24 hodin Le Mans, kde posádka Estre–Vanthoor–Campbell dojela druhá, přestože podle jeho slov měla „dokonalý závod“.

Porsche však nadále zůstává silným hráčem v americké sérii IMSA, kde s vozem 963 LMDh pravidelně bojuje o vítězství. Severní Amerika má pro značku strategický význam a právě tam bude Porsche pokračovat i po roce 2025. Druhým klíčovým projektem zůstává účast ve Formuli E, která v sezoně 2026/27 vstoupí do nové éry Gen4. Elektrická série má pro Porsche zásadní roli při vývoji technologií pro budoucí sportovní vozy.

Automobilka zároveň potvrdila, že neplánuje ukončit podporu zákaznických týmů. Německý tým Proton Competition pokračuje s vozem Porsche 963 ve WEC, zatímco Manthey Racing reprezentuje značku v kategorii LMGT3 s nejnovější generací 911 GT3-R.

 

Foto: Team Penske

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.