Oscar Piastri bude závodit ve F1 za McLaren minimálně do konce sezony 2028. Vyplývá to z úterního oznámení britské stáje, která se s Australanem dohodla na víceletém prodloužení původního kontraktu platného do konce roku 2026.
„Je skvělé vědět, že se mnou McLaren počítá jako se součástí své dlouhodobé vize,“ má 23letý rodák z Melbourne radost z prodloužení smlouvy. „Tým ve mě věřil už v roce 2022, kdy se mnou podepsal poprvé. Cesta, kterou jsme společně v uplynulých dvou sezonách ušli, abychom vrátili McLaren zpět na absolutní vrchol tohoto sportu, byla úžasná,“ dodává.
Jak už vyplývá z Piastriho slov, svou první smlouvu s McLarenem podepsal na sezonu 2023, ve které nahradil po boku Landa Norrise svého zkušenějšího krajana Daniela Ricciarda. Piastriho příchod do týmu ale provázely spory.
Australan byl totiž původně juniorem Alpine. Francouzská značka ho podporovala během juniorských let, která Piastrimu přinesla mimo jiné tituly v Eurocupu formule Renault (2019), FIA F3 (2020) a F2 (2021). Sezonu 2022 sice strávil u týmu pouze jako rezervní jezdec, pro rok 2023 už se s ním ale počítalo do závodní sedačky místo odcházejícího Fernanda Alonsa. Piastri a jeho manažer Mark Webber ovšem měli jinou představu o budoucnosti a „frnkli“ do McLarenu. Spor nakonec musela rozhodnout FIA, která dala za pravdu McLarenu.
Hned v první sezoně v „papájovém“ monopostu na sebe Piastri upozornil. Jelikož se vrátil do závodního kokpitu po roční pauze, rozjížděl se pomalu. Už při třetím startu v australském Melbourne ale bodoval osmým místem a nakonec získal i dvě stupně vítězů – v Japonsku skončil třetí a v Kataru druhý. Ve druhém zmíněném případě ovšem zazářil také ve sprintu, který dokázal vyhrát. Sprint se mu povedl i v belgickém Spa-Francorchamps, kde obsadil druhé místo. Celkově skončil devátý.
Běhěm loňského roku se z McLarenu stal nejsilnější tým v poli a to s sebou pochopitelně neslo i výkonnostní vzestup obou jezdců. Piastri dokázal vyhrát své první dvě velké ceny – v Maďarsku a Ázerbájdžánu. K tomu přidal další sprintový triumf z Kataru a celkově skončil čtvrtý. Když se jeho 292 bodů sečetlo s 374 body Landa Norrise, který se stal vicemistrem, znamenalo to McLaren první zisk Poháru konstruktérů od roku 1998.
OP81 x McLaren = locked in for the forseeable ????✍️
— McLaren (@McLarenF1) March 11, 2025
Buzzing to see what more we can achieve together ???? pic.twitter.com/sJ1xWAcI9O
„Oscar není jenom nesmírně talentovaným jezdcem, ale také k nám perfektně zapadá z pohledu pracovní morálky a kulturního hlediska. O prodloužení jsme tím pádem vůbec nemuseli rozmýšlet,“ vysvětluje výkonný ředitel McLarenu Zak Brown. „Máme nejlepší jezdeckou dvojici na roštu a v uplynulých dvou sezonách jsme mohli vidět, jaký přínos Oscar má pro náš tým na trati i mimo ní. Byl absolutně klíčový v tom, že jsme loni mohli získat konstruktérský titul,“ dodává americký manažer.
Podpis smlouvy s Piastrim zajišťuje McLarenu na dohlednou dobu stabilitu. Stáj totiž už loni prodloužila kontrakt s Landem Norrisem, díky kterému Brit zůstane součástí týmu minimálně do konce roku 2027. Jistotu mají i klíčoví manažeři. Výkonný ředitel Zak Brown zůstane minimálně do konce roku 2030, týmový šéf Andrea Stella loni podepsal nový víceletý kontrakt, jehož délka nebyla specifikována.
Některé spekulace během loňska spojovaly Piastriho s budoucím přesunem do Red Bullu. Na rakouskou stáj má vazby jeho manažer Mark Webber, který za tým v minulosti závodil. Nyní je ale jasné, že k takové „rošádě“ bude moci za normálních okolností dojít nejdříve v roce 2029.
Oscar extends his contract on a multi-year deal!???? ✍️
— McLaren (@McLarenF1) March 11, 2025
Read more ????
Aktuálně může kromě Oscara Piastriho říct už jenom jeden jezdec, že má smlouvu až do konce roku 2028. Je jím čtyřnásobný mistr světa Max Verstappen. Nizozemec se takto dohodl s Red Bullem již v roce 2022.
Slovo „jistota“ ale platí ve Verstappenově případě skutečně jenom v úvozovkách. V jeho smlouvě jsou totiž podle všeho obsaženy klauzule, které by mu za jistých okolností mohly umožnit dřívější odchod. O Verstappenově odchodu se poprvé spekulovalo již loni v úvodu roku. Tehdy čelil šéf týmu Christian Horner obvinění z údajného sexuálního obtěžování, interní týmové vyšetřování ho ale očistilo. Například takový Jos Verstappen ale veřejně vystupoval proti Hornerovi. Tyto spory nakonec přiměly k odchodu geniálního konstruktéra Adriana Neweyho.
Dalším faktorem je rovněž skutečnost, že Red Bull loni zaznamenal zejména ve druhé polovině sezony výkonnostní propad a do letošní sezony už nevstupuje jako hlavní favorit. Otázkou také zůstává, jak se v roce 2026 popsauje s přechodem na nová pravidla. Při něm se bude muset vypořádat mimo jiné se změnou dodavatele pohonných jednotek. Tím se nově stane Ford.
Jako o potenciálních Verstappenových možnostech se mluví o Mercedesu nebo o Aston Martinu. Právě do druhé zmíněné stáje totiž z Red Bullu zamířil Adrian Newey. Tým rovněž bude od příštího roku využívat pohonné jednotky Honda, se kterými aktuálně závodí Red Bull. Co se Mercedesu týče, jeho šéf Toto Wolff se údajně měl loni sejít s Maxovým otcem Josem a také s jeho manažerem Raymondem Vermeulenem.
Who's excited for the paddock fun to be back? ????♀️
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 11, 2025
⏮️ ????????, 2023#F1 || #AusGP pic.twitter.com/4vb3h5F9hp
Ačkoli smlouvy do roku 2028 mají oficiálně pouze Verstappen a Piastri, jako velmi silné se zdají být i pozice Charlese Leclerca a Lance Strolla u Ferrari, potažmo Aston Martinu. Leclerc loni s Ferrari prodloužil smlouvu na několik dalších sezon, přesnou délku ale neupřesnil. Strollův kontrakt byl sice oficiálně potvrzen jen do roku 2026, majitelem stáje Aston Martin je ovšem jeho otec Lawrence. Obecně se proto má za to, že dokud bude tento stav platit, má Kanaďan sedačku jistou.
Jsou tu ale rovněž jezdci, kteří se letos budou muset pořádně zasnažit. Na konci sezony 2025 totiž vyprší kontrakty Liamu Lawsonovi (Red Bull), Georgi Russellovi, Andreovi Kimimu Antonellimu (oba Mercedes), Jacku Doohanovi (Alpine), Júkimu Cunodovi a Isacku Hadjarovi (oba Racing Bulls). Zejména u Jacka Doohana existuje riziko, že by mohl o sedačku přijít už v úvodu roku. Na jeho místo se totiž dere nový rezervní jezdec Alpine Franco Colapinto, který loni udělal dojem dvěma bodovanými výsledky, když nahradil u Williamsu Logana Sargeanta.
Lando Norris – 2027
Oscar Piastri – 2028
Charles Leclerc - ???
Lewis Hamilton – 2026
Max Verstappen – 2028
Liam Lawson – 2025
George Russell – 2025
Andrea Kimi Antonelli – 2025
Fernando Alonso – 2026
Lance Stroll – 2026
Pierre Gasly – 2026
Jack Doohan – 2025
Esteban Ocon – 2026
Oliver Bearman – 2026
Júki Cunoda – 2025
Isack Hadjar – 2025
Carlos Sainz – 2026
Alexander Albon – 2026
Nico Hülkenberg – 2026
Gabriel Bortoleto - 2026
Foto: McLaren
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.