Víkendový přehled: Norris leaderem šampionátu, Márquez vítězí v Sepangu

F1 v Mexiku, MotoGP v Sepangu, NASCAR v Martinsville, Ferrari Challenge v Mugellu a Baja Portalegre. Poslední říjnový víkend je možná chudý co do počtu závodů, o prestiž ale není nouze. Buďte u všeho s naším víkendovým přehledem.

Čtvrtek 23. října

Ferrari Challenge Europe (Mugello)

První závod Coppa Shell

Na okruhu Mugello byla během závěrečného víkendu Ferrari Challenge Europe 2025 korunována nová šampionka – Manuela Gostner z týmu CDP – MP Racing. Italce stačilo v náročných podmínkách dojít do cíle v první pětce, aby si zajistila titul. Samotný závod, který ovlivnil déšť a safety car, vyhrál Ernst Kirchmayr (Baron Motorsport), druhé místo bral Axel Sartingen a třetí skončil Johnny Laursen. Gostner se díky konzistentní sezóně a pevným výkonům v Mugellu stala novou šampionkou třídy Coppa Shell.


První závod Trofeo Pirelli

O titul v Trofeo Pirelli se rozhodlo dramaticky až na Mugellu. Maximilian Perrina (Radicci Automobili) si dojel pro vítězství v nedělním závodě a tím potvrdil zisk šampionátu pro rok 2025. Ital zvládl tlak hlavních soupeřů a využil výborného startu i konzistentního tempa v měnících se podmínkách. Druhé místo v závodě obsadil Adrian Sutil, třetí skončil Tom Fleming. Pro Perrinu to byl zasloužený vrchol sezóny, v níž pravidelně bojoval o pódia a titul si zajistil už v předposlední jízdě.


První závod Coppa Shell Am

V kategorii Coppa Shell Am potvrdil svou dominanci Sven Schömer (Riller & Schnauck – Baron Motorsport). Němec si připsal vítězství i v posledním závodě a definitivně si zajistil titul. Druhý v Mugellu dojel Alexis de Bernardi, třetí pak Adam Hatfield. Déšť, kluzká trať i časté zásahy safety caru prověřily všechny účastníky, ale Schömer zvládl tlak s přehledem a oslavil šampionát stylově vítězstvím.

Pátek 24. října

Ferrari Challenge Europe (Mugello)

Druhý závod Coppa Shell Am

V kategorii Coppa Shell Am uzavřel evropskou sezonu triumfem Jan Sandmann (Kessel Racing), který v polovině závodu úspěšně předjel už jistého mistra Svena Schömera (Penske Sportwagen Hamburg). Schömer dojel druhý, zatímco sobotní vítěz Andrea Levy (Rossocorsa) obsadil třetí příčku. Sandmann si připsal i bod za nejrychlejší kolo a tím stvrdil své druhé místo v celkovém pořadí, před Andreasem Königem (Emil Frey Racing).


Druhý závod Trofeo Pirelli

Po napínavém finále sezony na okruhu Mugello se švýcarský jezdec Felix Hirsiger (Ineco – Reparto Corse RAM) stal šampionem Trofeo Pirelli 2025 v evropské části Ferrari Challenge. Hirsiger si pro titul dojel vítězstvím ve druhém závodě víkendu, které ovládl od startu až do cíle a připsal si i nejrychlejší kolo závodu (1’48”600). Pro Hirsigera šlo o devátý triumf sezony, během níž dominoval například v Misanu, Hockenheimu či Barceloně. Na pódiu jej doplnili Björn Grossmann (B.I. Corse – Octane 126) a Vincenzo Scarpetta (Radicci Automobili). Jeho největší soupeř v boji o titul, Jasin Ferati, po startu ze zadních pozic dojel těsně pod stupni vítězů.

V kategorii Trofeo Pirelli Am potvrdil svou formu Andrew Morrow (Charles Hurst), který na slunném Mugellu vyhrál oba závody a uzavřel sezonu dvojitým triumfem. Brit se během víkendu dostal před šampiona třídy Hendrika Viola (Scuderia Praha Racing) a zaznamenal nejrychlejší kolo mezi „amatéry“. Za ním skončili Michael Verhagen (Ferrari Warszawa) a Danilo Del Favero (Penske Sportwagen Hamburg).

Druhý závod Coppa Shell

Loňský vítěz kategorie Am, Fabrizio Fontana (Formula Racing), se v Mugellu vrátil na nejvyšší příčku Coppa Shell. Ital se dostal do čela už v úvodní fázi závodu a odolal tlaku Oscara Ryndziewicze (Kessel Racing), který dojel druhý. Třetí místo bral Ernst Kirchmayr (Kessel Racing), zatímco John Dhillon po penalizaci za překročení traťových limitů spadl mimo pódium. Novopečená šampionka Manuela Gostner (Ineco – Reparto Corse RAM) uzavřela závod na sedmé příčce, čímž potvrdila své celkové vítězství v sezoně 2025.

Sobota 25. října

MS silničních motocyklů (Sepang)

Francesco Bagnaia zažil na okruhu Sepang perfektní sobotu, když si po dominantní kvalifikaci dojel i pro vítězství ve sprintovém závodě. Italský jezdec tovární Ducati odstartoval z pole position a od prvních metrů kontroloval dění na trati. Ani krátký tlak soupeřů v úvodních kolech ho nerozhodil – Bagnaia rychle našel svůj rytmus a do cíle dorazil s pohodlným náskokem 2,2 sekundy.

Za ním se rozhořel tvrdý souboj o zbylé pódiové příčky. Alex Márquez se po startu z druhé řady dostal dopředu a po většinu závodu držel druhé místo. Tím si zajistil titul vicemistra světa pro sezónu 2025, čímž zpečetil svou úspěšnou premiérovou sezónu s Ducati. Pro osminásobného mistra světa to znamená návrat mezi absolutní elitu po několika letech strádání.

O třetí příčku se dlouho bojovalo mezi mladíkem Fermínem Aldeguerem a Jorgem Martínem. Aldeguer nakonec vybojoval bronz, čímž si zajistil i titul nejlepšího nováčka sezóny. Po závodě ale přišla drobná komplikace – penalizace za příliš nízký tlak v pneumatikách – která mu však výsledek nakonec neodebrala.

Světový pohár FIA v bajách (Baja Portalegre)

João Ferreira završil letošní ročník BP Ultimate Baja Portalegre 500 vítězstvím, když v závěrečné etapě potvrdil svou dominanci za volantem Toyoty Hilux T1+ Evo. Portugalská klasika nabídla celkem 638 kilometrů, z toho více než 400 v měřených úsecích, které prověřily odolnost jezdců i techniky. Ferreira si poradil s náročnými podmínkami i silnou konkurencí a triumfoval před domácím publikem, čímž uzavřel sezónu evropského šampionátu bajů vítězně.

Neděle 26. října

MS silničních motocyklů (Sepang)

Závod Moto3

Velká cena Malajsie ve třídě Moto3 byla poznamenána dramatickým začátkem – po vážné nehodě Noaha Dettwilera (CIP Green Power) a José Antonia Ruedy (Red Bull KTM Ajo) během zahřívacího kola musel být závod odložen, dokud se lékařský vrtulník nevrátil na trať. Oba jezdci byli transportováni do nemocnice, Rueda byl při vědomí s podezřením na zlomeninu ruky, zatímco Dettwiler podstoupil několik operací a jeho stav je stabilní, ale stále vážný.

Po zkrácení závodu na deset kol si pro své první vítězství v Moto3 dojel Japonec Taiyo Furusato (Honda Team Asia). Od startu až do cíle předváděl bezchybnou jízdu a zvítězil s náskokem 2,2 sekundy před Angelem Piquerasem (FRINSA – MT Helmets – MSI) a Adrianem Fernandezem (Leopard Racing). Furusato tak zajistil první triumf pro Hondu v sezoně 2025.

Na čtvrtém místě dojel David Almansa, čímž Honda obsadila tři z prvních čtyř příček. Pátý skončil Ryusei Yamanaka (FRINSA – MT Helmets – MSI), šestý Alvaro Carpe (Red Bull KTM Ajo). Maximo Quiles si sedmým místem zajistil titul nováčka roku, zatímco domácí jezdec Hakim Danish zazářil nejrychlejším kolem závodu, avšak kvůli technickým problémům závod nedokončil.


Závod Moto2

Velká cena Malajsie přinesla jedno z největších dramat letošní sezony Moto2. Jake Dixon z týmu Elf Marc VDS si po restartu zkráceného závodu připsal dominantní vítězství poté, co se už ve třetím kole ujal vedení a až do cíle ho nepustil. Za ním dojel druhý David Alonso (CFMOTO Aspar) a třetí Barry Baltus (Fantic Racing), kteří využili kolapsu hlavního adepta na titul Manuela Gonzaleze.

Španěl Gonzalez, který do závodu vstupoval jako lídr šampionátu, bojoval o top pětku, když tři kola před cílem upadl v poslední zatáčce. Jeho pád otevřel dveře Diogu Moreirovi z týmu Italtrans Racing, jenž dojel pátý a převzal vedení v celkovém pořadí – poprvé v kariéře. Jeho náskok nyní činí devět bodů.

Dixon se díky vítězství udržel v matematické hře o titul, stejně jako Baltus, který ztrácí 35 bodů. Daniel Holgado (CFMOTO Aspar) skončil čtvrtý a upevnil si pozici nejlepšího nováčka sezony. Vše tak směřuje k napínavému finále, kde se o koruně mistra světa Moto2 rozhodne až v posledních závodech. 

Pro českého jezdce Filipa Salače VC Malajsie neskončila ideálně poté, co v třetím kole spadl a závod nedokončil. 

Závod MotoGP

Alex Marquez završil perfektní víkend v Malajsii vítězstvím v nedělním závodě MotoGP. Po sobotním zisku druhého místa v celkovém pořadí světového šampionátu předvedl Španěl suverénní výkon a s náskokem 2,6 sekundy porazil Pedra Acostu (Red Bull KTM Factory Racing). Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), který dlouho bojoval o vítězství, nakonec kvůli technickým problémům nedokončil, a třetí místo tak připadlo Joanu Mirovi (Honda HRC Castrol).

Po startu se zdálo, že by se závod mohl odvíjet podobně jako sobotní sprint – Bagnaia se z první řady okamžitě ujal vedení a Acosta se zařadil na druhé místo. Jenže Alex Marquez se s tím nespokojil. Už ve čtvrté zatáčce zaútočil na Acostu a o kolo později brilantním manévrem podjel Bagnaiu, čímž se dostal do vedení. Poprvé o víkendu tak Pecco nejel na čele.

Acosta se s Bagnaiou pustil do strhující bitvy, která mu na několik kol nedovolila pohnout se vpřed. Oba si opakovaně měnili pozice mezi čtvrtou a pátou zatáčkou, ale Bagnaia nakonec odolal. Tento souboj však dovolil Marquezovi vybudovat náskok téměř jedné sekundy. Ve střední části závodu si #73 kontroloval vedení a diktoval tempo, zatímco za ním se formovala druhá skupina v čele s Quartararom a Mirem.

V desátém kole se Joan Mir dostal přes Quartarara a začal stahovat vedoucí trojici. Když závod vstoupil do druhé poloviny, rozhodovala především práce s pneumatikami. Acosta nakonec našel prostor k útoku na Bagnaiu – ve 12. kole v zatáčce 11 předjel italského šampiona a posunul se na druhé místo. Bagnaia se trápil s volbou středně tvrdé přední směsi, zatímco Marquez vepředu nasadil vražedné tempo.

Tři kola před cílem však přišla rána pro Ducati. Bagnaia začal signalizovat technický problém – jeho motorka ztratila výkon a Ital se propadl z pódia mimo bodované pozice. Pro HRC to byla nečekaná šance: Mir se posunul na třetí místo a po sobotním odstoupení si spravil chuť druhým pódiem v sezoně.

Alex Marquez si v posledním kole pohlídal vedení a dojel si pro své první vítězství mimo rodnou zemi. Za ním skvělý Acosta, který znovu potvrdil, že patří mezi největší talenty současného MotoGP. Třetí Mir přinesl Hondě nejlepší výsledek po dlouhé době.

Franco Morbidelli (Pertamina Enduro VR46 Racing Team) dorazil do cíle čtvrtý s velmi silným tempem v závěru, pátý skončil Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Za nimi Fabio Di Giannantonio, Enea Bastianini (ze 19. místa na startu až na 7. pozici), Luca Marini, Brad Binder a Ai Ogura uzavřeli první desítku.

Bagnaia po výpadku nebodoval, což umožnilo Aprilia Racing s Marcem Bezzecchim poskočit na třetí místo v šampionátu. Body si odvezli i Johann Zarco, Alex Rins, Jack Miller a domácí hrdina Somkiat Chantra.

Světové finále Ferrari Challenge (Mugello)

Závod Coppa Shell Am

Napínavé finále nabídla také Coppa Shell Am, kde se mistrovského titulu dočkal Němec Jan Sandmann z týmu Kessel Racing. Z pole position se dokázal udržet v čele i na mokré trati a stylově si dojel pro světové zlato. Druhé místo bral Hassan Dabboussi z Formula Racing a třetí skončil Pino Frascaro z Rossocorsy po odvážném manévru v posledním kole.


Závod Coppa Shell

Americký jezdec Rey Acosta z týmu The Collection se stal letošním světovým šampionem Coppa Shell po dominantním výkonu, kdy od startu do cíle držel vedení. Druhé místo získal Yahn Bernier z Ferrari of Seattle a třetí skončil John Dhillon z Formula Racing po těsném souboji v závěru. Evropská šampionka Manuela Gostner dojela čtvrtá a zaznamenala nejrychlejší kolo závodu, který se kvůli vlhké trati odstartoval za safety carem.


Závod Trofeo Pirelli

V hlavní kategorii Trofeo Pirelli se mistrovským titulem může pochlubit Ital Vincenzo Scarpetta z týmu Radicci Automobili. Po startu z pole position si v deštivém závodě udržel vedení a s jistotou odolával tlaku soupeřů. Závod poznamenaný proměnlivými podmínkami přinesl napínavé finále, v němž Scarpetta potvrdil svou dominanci nejrychlejším kolem a bezchybně zvládnutou jízdou. Druhý skončil Gilles Renmans z Francorchamps Motors Brussels a třetí Luigi Coluccio z Rossocorsy. V rámci kategorie Trofeo Pirelli Am triumfoval Michael Verhagen z Ferrari Warszawa, jenž se ujal vedení hned v úvodu a až do cíle držel odstup od soupeřů. Na stupně vítězů jej doprovodili Andrew Morrow a Marco Zanasi.

Maverick Hill Climb Czech (Brno)

První závod

Druhý závod

NASCAR Cup Series (Martinsville)

19:00 Závod

F1 (Mexico City)

Závod

Lando Norris zvítězil na Grand Prix Mexika 2025 a díky tomu se dostal do čela průběžného pořadí šampionátu Formule 1, o bod před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Ze startu z pole position si Norris udržel vedení po celou dobu závodu, druhé místo obsadil Charles Leclerc a třetí skončil Max Verstappen.

Závod přinesl zajímavé taktické momenty, zejména volbu pneumatik a zastávky v boxech. Verstappen zvolil delší stint na středně tvrdých gumách, což mu umožnilo v závěru závodu dojet Leclerca. Přesto i díky virtuálnímu safety caru, vyvolanému odstavením Carlosa Sainze, Norris dokázal udržet vedení až do cíle.

Oliver Bearman z týmu Haas předvedl skvělý výkon a dokončil čtvrtý, zatímco Piastri si po komplikovanější fázi závodu zajistil páté místo. Lewis Hamilton skončil osmý po odpykání 10sekundového trestu za získání nespravedlivé výhody. Závod provázely tři odstoupení: Fernando Alonso (podezření na problém s brzdami), Liam Lawson (kontakt v prvním kole) a Nico Hülkenberg (problém s pohonnou jednotkou).

Foto: McLaren via X

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.