Řada Mercedes-Benz 108/109 slaví šedesátiny. Design, komfort i technika z ní dělají dodnes respektovaný etalon luxusní třídy.
Šedesát let po premiéře patří vozy Mercedes-Benz řady 108 a 109 mezi uznávané klasiky. Když se v roce 1965 objevily na autosalonu ve Frankfurtu, ztělesňovaly nový směr v designu luxusních automobilů – čisté linie, vyvážené proporce a důraz na funkčnost místo okázalosti. Vozy 250 S, 250 SE a 300 SE otevřely éru moderní elegance, kterou později završila verze 300 SEL s prodlouženým rozvorem a komfortním vzduchovým podvozkem. Ta už nesla vlastní číselné označení – 109.
Design měl na starost Paul Bracq, jehož rukopis v sobě spojil funkčnost s jemnou noblesou. Typická maska chladiče dostala téměř čtvercový tvar, střechu snížili, skla rozšířili. Výsledek? Nadčasový vzhled, který nestárne ani v konkurenci současných vozů. Už tehdy šlo o nejprodávanější limuzínu své třídy a zároveň předchůdce pozdějších vozů označených jako třída S – od roku 1972 známých pod modelovou řadou 116.
Vedle vzhledu zaujal i technikou. Všechny verze měly kotoučové brzdy na všech kolech, omezovač brzdné síly vzadu i hydropneumatickou korekci výšky pro jízdu s nákladem. Pohon obstarávaly výhradně šestiválce, některé s mechanickým vstřikováním Bosch. V roce 1969 se ale objevuje přelomový 300 SEL 3.5 s osmiválcem M 116, objemem 3,5 litru a elektronickým vstřikováním D-Jetronic. Pro americký trh přichází i sesterský motor M 117 s objemem 4,5 litru. Bylo to poprvé, co Mercedes použil osmiválec ve velkosériové výrobě.
Absolutní vrchol ale přišel už v roce 1968. Model 300 SEL 6.3 dostal motor z tehdejší vlajkové lodi Mercedesu 600 – V8 s objemem 6,3 litru. Výkon, který tehdy konkuroval sportovním autům, spojil s luxusem limuzíny a vytvořil základ budoucích sportovně laděných sedanů. O tom, jak výjimečné auto to bylo, svědčí i to, že si jej pořídilo přes 6 500 zákazníků.
Modely 108 a 109 se vyráběly do roku 1972 a vzniklo jich přes 382 tisíc – což je na daný segment v dané době výjimečné číslo. I díky tomu jich dodnes jezdí velké množství a jejich cena v poslední dekádě výrazně stoupla. Například zachovalý kus 280 SE 3.5 už dnes překonává hranici 30 tisíc eur. Vrcholná verze 300 SEL 6.3 se ve špičkovém stavu dostává i přes devadesát tisíc.
Fungování těchto vozů dnes umožňují i originální náhradní díly od Mercedes-Benz Classic. Aktuálně je dostupných zhruba 2 100 specifických komponent včetně dílů na motory M 100, M 108 nebo M 130. I díky tomu zůstávají „velké Mercedesy“ z šedesátých let v provozu – a stále budí respekt.
Foto: Mercedes-Benz
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.