Prestižní „jednorázovka“ pro Jakuba Knolla. Český jezdec si odskočí z vozu Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra a během nadcházejícího víkendu nastoupí na Red Bull Ringu v podniku Porsche Supercup jako hostující jezdec. To vše před zraky paddocku F1.
„O jednorázovém startu v Porsche Supercupu jsem uvažoval už několik let,“ prozrazuje Knoll, jehož nadcházející rakouské vystoupení se začalo rodit už v zimě. „Letos se sešly okolnosti a já oslovil několik týmů. Nakonec jsme se domluvili s týmem Proton Huber Competition,“ říká.
Ačkoli má Jakub Knoll s GT závody již bohaté zkušenosti, ve voze značky Porsche ještě nikdy nestartoval. Úplně na „blind“ ale do Rakouska tento víkend nepřijíždí. S vozem Porsche 911 GT3 Cup, který se v šampionátu využívá jednotně, se totiž na Red Bull Ringu seznamoval již před dvěma týdny.
„Odnáším si z toho převážně pozitivní dojmy, i když je jasné, že jeden nebo dva další testovací dny by byly velmi užitečné. Celkově mě ale nic zásadního nepřekvapilo,“ ohlíží se Knoll za svým testovacím dnem.
Letošním hlavním programem je pro českého závodníka účinkování ve vytrvalostních závodech GT Cup Series s vozem Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Zde se střídá za volantem s Josefem Zárubou, přičemž po třech odjetých podnicích směřuje tato posádka za obhajobou titulu ve třídě GTC. Knoll nezastírá, že Lamborghini a Porsche jsou pro něj dva zcela jiné „světy“.
„Rozdíly jsou opravdu výrazné. Porsche působí oproti Lamborghini méně předvídatelně, což je dáno i velmi ostrou odezvou na řízení. Největší výzvou je ale fakt, že v Supercupu není povolena kontrola trakce ani ABS. S tím nemám v rámci závodů GT mnoho zkušeností. Zejména absence ABS výrazně ovlivňuje způsob brzdění a celkově zvyšuje náročnost řízení,“ srovnává.
Stáj Proton Huber Competition patří v Porsche Supercupu ke špičce. Letos za ni startuje mimo jiné Théo Overhaus, který po třech odjetých závodech vede průběžné pořadí. Dalšími stálými jezdci jsou velezkušený Nizozemec Jaap van Lagen a Gustav Burton.
Jelikož Knoll v Rakousku nastupuje jako hostující závodník, nemá nárok bodovat do šampionátu. Statusu hostujícího jezdce odpovídají rovněž jeho ambice.„Po absolvování pouze jednoho testovacího dne si nemohu klást přehnaně ambiciózní cíle,“ uvědomuje si. „Budu se hodně soustředit na kvalifikaci a na to, abych zmenšil ztrátu na špičku oproti testování. V rámci hektického závodního víkendu to ale nebude jednoduché,“ říká.
Víkendový program Porsche Supercupu začne v pátek v podvečer – v 18:35 vyjede 31členné startovní pole do volného tréninku, který potrvá 45 minut. V sobotu od 11:20 bude rozhodovat půlhodinová kvalifikace o postavení na startovním roštu nedělního závodu. Ten začne v 11:45.
Seriál Porsche Supercup představuje vrchol pohárového závodění s vozy značky Porsche. Vznikl v roce 1993 a už od své první sezony je pravidelně součástí doprovodných programů velkých cen F1. Knoll se ovšem stane teprve třetím Čechem, který se v této sérii objeví. Nejvýraznější bylo účinkování Jiřího Janáka v letech 2007 až 2009. Ten se během své poslední sezony dokázal probojovat dokonce až k pódiovému místění, když dojel třetí v tureckém Istanbulu. V sezoně 2012 nastoupil do dvou závodů i Tomáš Pivoda, ten však skončil nejlépe třináctý.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.