V rodinných stopách. Jáchym Galáš přesedl do Porsche, pomáhá rakouské naději

Závodník i kouč zároveň. Letošní sezona se u Jáchyma Galáše nese ve znamení dvojrole. Český jezdec nově usedá do vozu Porsche 991.2 GT3 Cup ve vytrvalostních závodech Austrian GT a pomáhá v růstu rakouskému mladíkovi Jakobu Kraftovi.

„Letos koučuji mladého rakouského jezdce Jakoba Krafta, který začíná od nuly,“ představuje Galáš svůj letošní program. Spolupráci se svým svěřencem si zatím pochvaluje. „Je moc šikovný a učí se strašně rychle. Řídit auto, které má kolem 500 koní, není pro začátečníka vůbec jednoduché, když ale vidím jeho data, tak musím říct, že jezdí opravdu pěkně. Rychlost má. Dělá pokroky, poslouchá, co mu říkám a také se mi líbí jeho jezdecký styl. Budu se ho snažit naučit co nejvíc. Kromě závodů plánujeme také testy,“ dodává Jáchym.

Ačkoli Galáš nedávno oslavil teprve 23. narozeniny, neznamená to, že by neměl Jakobu Kraftovi co předat. Naopak. Vždyť v roce 2023 se stal středoevropským mistrem ve sprintových závodech třídy GTC, do kterých nastupoval s Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Loni se s tímto týmem objevoval i v prestižním Lamborghini Super Trofeo Europe. Opomenout bychom neměli ani jeho úspěchy na scéně cestovních vozů, mezi kterými najdeme například titul vicemistra TCR Eastern Europe nebo vítězství v závodě TCR Europe.

Letos se Galáš a Kraft střídají za volantem vozu Porsche 991.2 GT3 Cup. V něm posádka nastupuje do závodů seriálu Austrian GT. Sprintů se rakouský jezdec účastní sám, přičemž ve vytrvalosti ho doplňuje právě Galáš. Český jezdec tak navazuje na rodinnou tradici. Především s vozy Porsche je totiž spojena kariéra Jáchymova otce Milana, který se na okruzích objevoval do roku 2018.

Hned první start rakousko-české dvojice přinesl úspěch. Posádka zazářila už v kvalifikaci, kde Galáš zajel nejrychlejší čas třídy E-K3. Přestože Krafta potkal v hodinovém závodě výlet mimo trať, směřovala posádka za vítězstvím. Cestu za úspěchem jim zhatil až výjezd zpomalovacího vozu.

„Vystřídali jsme a já se vrátil na trať za jedním ze soupeřů. I když bylo oznámeno, že safety car zajede na konci kola do boxů, jel celou dobu pomalu. Já ho ale samozřejmě předjet nemohl do doby, než jsem přejel cílovou čáru. Tím jsme ztratili asi půl minuty,“ mrzelo Galáše, který si tak spolu s Kraftem připsal druhé místo ve třídě.

Galáš věří, že nebýt této smůly, mohla dvojice vítězného Franze Lahmera porazit. „Ztratili jsme asi půl minuty a on vyhrál o 17 sekund. Tak to ale někdy bývá,“ dodává.

Český jezdec rovněž podotýká, že spolu s parťákem musí ve své třídě čelit novějším Porsche. „Například Franz Lahmer závodí s o generaci novějším Porsche 992. Věřím ale tomu, že i se starším autem dokážeme být konkurenceschopní a můžeme vyhrávat,“ myslí si.

Vůz Porsche dělá na Galáše dojem, podobně jako kdysi na jeho otce. „Má 1 300 kilo a kolem 500 koní. Styl, kterým ho musíte řídit, není zas tak odlišný od Huracánu. Má sice motor vzadu a nějaká omezení, trakce je ale skvělá. Na druhou stranu musíte trochu více bojovat s předkem, kde je znát nedotáčivost,“ přibližuje.

Galáš se mohl během rakouského víkendu radovat hned dvakrát. Jakob Kraft totiž dosáhl na druhé místo ve třídě i při prvním sprintu.

„Když se podívám na pokrok, který zvládá, tak bychom určitě mohli během sezony něco vyhrát. Na Red Bull Ringu rychlost měl,“ říká Galáš. Zdůrazňuje však, že jeho svěřenec nesmí usnout na vavřínech. „Ještě nemá tolik zkušeností a musí se naučit, jak to v závodě chodí. Trávím s ním spoustu času na simulátoru. Je pro něj důležité každé kolo. Je ale opravdu šikovný,“ dodává.

Další společné vystoupení čeká na posádku Galáš – Kraft o víkendu 13.-15. června v chorvatském Grobniku. Galáš se ale představí také před domácími fanoušky. V termínu 3.-5. října totiž přivítá finále sezony Autodrom Most a možná přijde na řadu i Automotodrom Brno. Tam mělo Austrian GT závodit v rámci doprovodného programu Histo Cupu v květnu, kvůli průtahům s rekonstrukcí okruhu ale musel být původní termín zrušen. Představitelé okruhu a organizátoři momentálně hledají nové datum.

Foto: Martin Straka

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.