Konec růžové éry: Iron Dames stahují své Porsche z WEC

Iron Dames po pěti sezonách uzavírají své působení ve Světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC. Jeden z nejvýraznějších projektů na podporu žen v motorsportu potvrdil, že v roce 2026 nenastoupí do třídy LMGT3, čímž končí éra ikonického růžového Porsche #85. Oznámení přichází v době očekávání oficiální startovní listiny a naznačuje zásadní proměnu celého programu.

Iron Dames svůj krok oznámily prostřednictvím obsáhlého prohlášení na sociálních sítích, v němž zdůraznily, že se nejedná o ústup z motoristického sportu, ale o řízenou změnu směru.

„Víme, že to může být pro některé naše fanoušky překvapení a může to být pro ně emotivní,“ uvedl tým. „Jedná se však o záměrnou změnu, která posílí naši dlouhodobou vizi. Toto je další krok vpřed v rámci projektu zaměřeného na výkon, který se neustále vyvíjí a redefinuje normy.“

Tým současně zopakoval, že jeho existence nekončí:„Závody jsou naším domovem, naší hnací silou a stále jednou z našich nejsilnějších oblastí, a ano, v roce 2026 budeme na mnoha závodních okruzích, kde Dames a mladé talenty dále posílí budoucnost projektu.“

Iron Dames vznikly v roce 2018 pod vedením Déborah Mayer jako program na podporu ženských talentů v automobilových závodech. Pod hlavičkou Iron Lynx se rychle rozšířily a od roku 2021 se staly pevnou součástí FIA WEC, kde postupně závodily s Ferrari, Lamborghini i Porsche.

Během pěti sezon se projekt stal symbolem prosazování žen v absolutní elitě vytrvalostních závodů. Vrcholem jejich působení bylo historické vítězství v GTE Am při 8 hodinách Bahrajnu 2023, které vybojovaly Sarah Bovy, Michelle Gatting a Rahel Frey. Uspěly také v European Le Mans Series, kde zvítězily v každé z posledních tří sezon.

Kromě toho projekt rozkvetl do dalších disciplín – ať už do F1 Academy prostřednictvím Doriane Pin, nebo do překvapivé jezdecké odnože Iron Dames Equestrian, která v roce 2024 získala triumf v Global Champions League.

Odchod z WEC přichází v době, kdy se mateřská společnost DC Racing Solutions potýká s výraznými finančními komplikacemi. Ty už dříve ovlivnily spřátelené projekty: ukončení spolupráce Iron Lynx s Lamborghini, rostoucí nejistotu kolem projektu Prema v IndyCar i nedávnou dražbu sbírky vozů Claudiem Schiavonim.

Ztráta účasti Iron Dames ve WEC je tak již čtvrtým zásadním zásahem do infrastruktury DC Racing Solutions za poslední rok a půl.

Ještě donedávna se očekávalo, že Porsche 911 GT3 R Manthey s číslem 85 zůstane i v sezoně 2026. Situace se však během několika dní změnila.

„Seznam účastníků FIA WEC bude brzy zveřejněn a až se tak stane, neuvidíte Porsche pod hlavičkou Iron Dames,“ stojí v prohlášení. „Jako jediný čistě ženský tým po pět sezón jsme se nejen účastnily, ale také jsme přetvořily příběh a zanechaly kulturní stopu s nezapomenutelnými momenty, jako bylo historické vítězství v Bahrajnu v roce 2023.“

Pro rok 2025 měl tým k dispozici zkušené duo Frey–Gatting a nováčka Celii Martin. Výsledkově to však byla jejich nejtěžší sezona: pouze jedno umístění v první pětce a konec nadějí na pokračování v rámci Manthey.

Iron Dames dnes sdružuje téměř dvacet jezdkyň napříč disciplínami. Pro Pin a Gatting – které mají smluvní vazby na Mercedes-AMG, respektive Porsche – se otevírají přirozené kariérní cesty. Bovy zůstává atraktivní jezdeckou osobností na trhu GT.

Jiné ale čeká méně jisté období. Tým sice deklaruje podporu jezdkyním i nadále, avšak po odchodu z WEC a redukci projektů DC Racing Solutions není jasné, jak velkou část z nich bude možné systematicky podporovat.

Přesto Iron Dames trvají na tom, že filozofie zůstává beze změny: „Duch Iron Dames nikdy nežil pouze na jedné startovní čáře. Naše cesta nás naučila, že stát na místě není nikdy řešením. Náš cíl spočívá v dalším kroku, v misi neustále stoupat, inspirovat a snít ve velkém.“

Přestože růžový vůz #85 ze startu WEC zmizí poprvé od roku 2020, projekt Iron Dames nekončí — jen přechází do nové fáze. Tým nadále plánuje působit v ELMS, Le Mans Cupu, vybraných podnicích IMSA a dalších motoristických disciplínách. Své plány pro 2026 představí později.

Symbolická ztráta ikonického Porsche je pro WEC výrazným momentem. Série tak poprvé po pěti letech přijde o jediný plně ženský tým, který pomáhal měnit kulturu a vnímání žen v endurance. Iron Dames ale podle svých slov nikam neodcházejí. Jen míří jiným směrem — a z jejich pohledu je to cesta vpřed.

Foto: Iron Dames via X

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.