GT2 European Series se v roce 2026 mění k nepoznání. Série se stává vstupenkou do profesionálního GT3 světa – mladí talenti mohou díky SRO GT Academy získat plně hrazenou účast ve vybraných závodech GT World Challenge Europe a udělat obrovský krok ke špičkové kariéře.
Tento krok mění charakter celé série. Z původně uzavřeného prostředí pro amatérské jezdce se GT2 proměňuje v výkonnostní platformu s jasným sportovním cílem — nabídnout skutečnou cestu kariérního růstu v rámci pyramidy SRO Motorsports Group.
Program GT Academy je postaven na hodnocení jezdců podle výkonu, nikoli výsledků. Body se budou přidělovat za nejrychlejší kvalifikační i závodní kola a za konzistentní tempo. Výsledky závodů ani umístění na stupních vítězů nebudou hrát roli. Cílem je eliminovat vliv faktorů, které výkon zkreslují – například spolehlivost vozu, štěstí či chyby spolujezdce.
Projekt je určen jezdcům do 30 let s hodnocením Silver, kteří závodí s jednou z homologovaných značek: Maserati, Mercedes-AMG nebo Ginetta. Právě tyto tři značky se přihlásily k podpoře akademie v první fázi.
Vítěz programu získá plně hrazenou účast v šampionátu GT World Challenge Europe Endurance Cup 2027 s vozem Mercedes-AMGGT3 pod hlavičkou zákaznického týmu AMG. To zahrnuje náklady na samotné závody, pneumatiky, logistiku i technickou podporu – bez nutnosti financovat sedačku, jak tomu běžně bývá v zákaznickém motorsportu.
Součástí oznámení byl i příchod nového výrobce – Ginetty, která se tak zařadí po bok značek Audi, Porsche, Lamborghini, KTM, Maserati a Mercedes-AMG. Britská automobilka představila svůj zcela nový vůz Ginetta GT2 při víkendovém závodě 24h Spa-Francorchamps a debutovala při závodním víkendu v Barceloně.
Nový model je poháněn 6,3litrovým přeplňovaným motorem V8, vyvinutým interně společností Ginetta. Jednotka dosahuje výkonu až 800 koní, přičemž celý blok i suchá vana jsou vyrobeny z lehké hliníkové slitiny. Díky karoserii z uhlíkových vláken váží vůz pouhých 1 250 kg.
Mezi špičkové komponenty patří převodovka XTrac transaxle LMP, třidisková spojka Sachs, dvojité lichoběžníkové zavěšení Öhlins TTX40, brzdové komponenty Alcon GT Endurance a kompletní elektronická sada Motec. Pneumatiky dodá tradiční partner série – Pirelli.
„Ginetta GT2 je nejzajímavějším vozem, jaký jsme kdy postavili pro vysokou úroveň GT závodů,“ uvedl Mike Simpson, generální ředitel Ginetta Motorsport. „Jsme nesmírně hrdí na to, co tento vůz nabízí jezdcům. Díky oficiálnímu začlenění do pravidel SRO GT2 získáváme přímý přístup k mezinárodnímu závodnímu kalendáři. Ginetta bude důstojným reprezentantem britské technické preciznosti.“
Zakladatel SRO Motorsport Group Stéphane Ratel doplnil: „Jsme nadšeni, že Ginetta vstupuje do GT2. SRO má s touto značkou dlouhou historii – od roku 2007 je klíčovým partnerem v kategorii GT4. Její návrat v GT2 dokazuje, že tato třída má obrovský potenciál a přináší rovnováhu mezi výkonem a dostupností.“
Kalendář pro sezonu 2026 bude tvořit šest podniků, každý se dvěma sprintovými závody. Série odstartuje v Monze, poté se přesune na Spa, Misano, Nürburgring, Zandvoort a zakončí v portugalském Portimãu, které se do GT2 vrací po několikaleté pauze.
Zvažuje se také přidání vytrvalostního tříhodinového závodu ve Spa, který by doplnil sprintový charakter šampionátu a poskytl jezdcům zkušenost s delší závodní strategií – klíčovou dovedností pro přechod do GT3.
GT2 European Series dlouhodobě sloužila jako aréna pro zkušené privátní jezdce a menší týmy. Zavedení SRO GT Academy však tento koncept mění: GT2 se stává výkonnostní a rozvojovou platformou, která dokáže posouvat talenty výš po závodní hierarchii.
Cílem SRO je vytvořit plynulý přechod mezi nižšími sériemi a světem GT World Challenge Europe – podobně, jako to v minulosti dokázal projekt GT4 European Series, který dnes funguje jako základní vstupní úroveň.
Nový systém přináší to, co v moderním GT závodění dlouho chybělo: transparentní, výkonnostně orientovanou cestu pro mladé jezdce, kteří mají talent, ale nikoli milionové rozpočty.
Změny, které GT2 čekají v roce 2026, představují pro SRO i pro celé GT prostředí významný milník. Spojení technické rozmanitosti, programu podpory talentů a přímé vazby na GT3 dává této sérii nový smysl – nejen jako soutěži, ale jako součásti kariérní cesty.
Foto: GT2 European Series
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.