Pokus o reparát zahájen. První závod formule E měl pod kontrolou Wehrlein

Triumf Pascala Wehrleina po bezchybném a sebejistém výkonu, ale také pokračující trápení bývalého pilota F1 Nycka de Vriese. V Mexico City odstartovala jubilejní desátá sezona formule E.

„Začít sezonu vítězstvím je fantastické. Máme za sebou opravdu silný víkend. Po skončení uplynulé sezony jsme strávili spoustu času analýzou všeho možného a soustředili jsme se na to, abychom byli konkurenceschopní i v kvalifikacích. To, že jsme získali i pole position, je jasným důkazem, že se naše tvrdá práce vyplatila. Moc za to týmu děkuji,“ radoval se v cíli Wehrlein.

Pro německého pilota, který si v letech 2016 a 2017 zazávodil i ve formuli 1 za stáje Manor a Sauber, šlo v elektrické sérii již o pátý triumf. Dosáhl na něj dva roky poté, co v Mexico City vybojoval první vítězství jak pro sebe, tak pro Porsche. Loni následovaly dvě výhry v Rijádu a jedna v indonéské Jakartě.

Ačkoli Wehrlein v sobotu startoval do závodu z pole position, zejména v úvodu se musel mít na pozoru před Sébastienem Buemim. Během doby, kdy si jezdci odbývali povinné dvě aktivace útočného módu (nabízí o 50 kilowatt vyšší výkon než standardní režim), totiž Švýcar pilota Porsche dočasně střídal v čele. Vždy se tak ale dělo pouze na pár kol, než si pro výkonnostní výhodu zajel i sám Buemi. Od doby, kdy už si oba svůj čas ve výkonnějším režimu vyčerpali, měl Wehrlein závod jasně pod kontrolou. V cíli porazil Buemiho o 1,162 sekundy.

Buemi v cíli složil svému soupeři poklonu. Současně přiznal, že se nechtěl pouštět do žádných bezhlavých manévrů: „Odjeli jsme čistý závod. Pascal byl rychlý. Věděl jsem, že je vyšetřován, takže jsem na to zas tak moc netlačil. Se druhým místem jsem spokojen, bylo by totiž příliš riskantní, kdybych se ho snažil předjet. Proto jsem se rozhodl, že se spokojím se druhým místem a ziskem bodů,“ odhaluje svůj přístup šampion ze sezony 2015/2016.

Při vyšetřování Wehrleina za možný technický prohřešek, které Buemi zmínil, se žádné porušení pravidel nepotvrdilo. Němec tak úspěšně vykročil za tím, aby napravil svůj loňský rok. V něm zejména na začátku patřil mezi hlavní favority na zisk titulu, poté ale zaznamenal výkonnostní pokles a nakonec skončil až jako čtvrtý. Velkou slabinou stáje Porsche byly loni právě kvalifikace. Německé značce se v nich příliš nedařilo a nezískala ani jedno pole position. Jak Wehrlein, tak jeho týmový kolega António Félix da Costa se tak většinou museli prodírat polem ze zadních pozic.

Na stupně vítězů se podíval také Nick Cassidy. Novozélanďan dojel do cíle jako třetí a dosáhl tak na pódium hned při svém prvním startu za Jaguar. Do britské stáje přišel letos z Envisionu. Po boku Mitche Evanse nahradil Sama Birda, který pro změnu zamířil k McLarenu.

Trápení šampionů

Zatímco Porsche zahájilo sezonu vítězně, u stáje Andretti, která rovněž závodí s monoposty německé značky, nemohla panovat stejně dobrá nálada. Úřadující šampion Jake Dennis totiž musel po chybě při závěrečném pokusu v kvalifikaci startovat až jako čtrnáctý. Z nepříznivé situace to v závodě dokázal vytáhnout pouze na deváté místo, které znamenalo dva body.

Ještě horší víkend ale zažil Nyck de Vries. Nizozemec, který se stal šampionem formule E v sezoně 2020/2021, se do elektrické série vrací po nevydařeném loňském působení ve F1 se stájí AlphaTauri. Po úvodním podniku se ale nezdá, že by se u něj blýskalo na návrat do lepších časů. Zatímco v kvalifikaci skončil pilot Mahindry na posledním 22. místě, do cíle závodu dojel jako patnáctý. Porazil ho i jeho týmový kolega Edoardo Mortara, který obsadil 13. pozici.

I přes nulový bodový zisk neopouštěl De Vries Mexico City zcela zklamán: „Zajeli jsme dobrý závod, byl to slušný výkon. Jsem s tím spokojen, celkově to pro mě byl dobrý začátek sezony. Jedině pod tlakem konkurence skutečně otestujete, jak moc velký pokrok jste udělali a ve kterých oblastech ještě máte mezery. Musíme nadále pokračovat v práci,“ říká pilot Mahindry, který bude kromě formule E závodit i za Toyotu ve vytrvalostním MS.

Podle De Vriese indická stáj doplácela na nesprávně odhadnuté nastavení: „Naše příprava byla trochu komplikovaná. Co se auta týče, snažili jsme se najít nějaké lepší kompromisy, což se nám úplně nepovedlo. Když se věci neustále mění, je těžké dostat za tak krátkou dobu z vašeho balíčku maximum,“ vysvětluje.

Mahindra do letošní sezony rozhodně nevstupovala v roli favorita. Indická stáj totiž nepatří mezi týmy, které se s příchodem nové generace vozů vypořádaly dobře a loni byla jasně nejhorším výrobcem. Zatímco tovární tým Mahindry skončil mezi týmy na předposledním desátém místě, poslední pozici obsadila ABT Cupra, což je zákaznická stáj Mahindry.

Nová sezona formule E pokračuje již za dva týdny. Na programu bude dvojzávod v saúdskoarabském Rijádu.

Foto: Porsche

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.