Na festivalu The Most Classic se v sobotu představí vzácné Ferrari 275 GTB z roku 1965. Jeho cena přesahuje 50 milionů korun.
Autodrom Most se v sobotu promění v místo, kde se potkají závody, historická auta i kulturní program. The Most Classic nabídne mezinárodní podnik Histo Cup, jízdy pravidelnosti pro veřejnost na polygonu, projížďky Krušnými horami i soutěž elegance. Návštěvníci se mohou těšit také na testovací jízdy nových vozů značek Peugeot, Citroën, Opel, Nissan, Mitsubishi, MG, Toyota, Subaru nebo Cupra.
Hlavní hvězdou letošního ročníku bude Ferrari 275 GTB z roku 1965. Vůz, který patří k nejkrásnějším dvanáctiválcovým modelům značky, přiveze Jiří Sudík. „Do Česka jsme ho přivezli už před pětadvaceti lety spolu s dalšími Ferrari ze Švýcarska. Tamní majitel si ho hýčkal víc než dvacet roků,“ vzpomíná. Od té doby se vůz na veřejnosti ukazuje jen vzácně.
Představený kus patří k rané verzi označované jako short nose, tedy s kratší přídí. Pod kapotou ukrývá motor Colombo V12 o objemu 3,3 litru se šesti karburátory Weber a výkonem přes 280 koní. „Je to starší provedení, má sice šest karburátorů, ale stále původní jednovačkový motor,“ vysvětluje majitel.
Ferrari 275 GTB bylo v 60. letech technickou revolucí. Jako první model značky dostalo samonosnou karoserii a převodovku uloženou u zadní nápravy, což zlepšilo rozložení hmotnosti. Celkem vzniklo něco přes 450 kupé, část z nich v lehčím hliníkovém provedení určeném pro závodní účely.
Sudíkův exemplář je unikátní svou původností. „Interiér i mechanika jsou originální, auto nikdy neprošlo renovací. Jen lak není původní, ale barva zůstala stejná, jako když vyjelo z továrny,“ říká.
Podle současných odhadů má hodnotu přes 50 milionů korun. Jde tedy nejen o sběratelský klenot, ale i investici. „Jezdí se s tím ale úplně normálně, jako s moderním autem. Dokonce si v něm můžete dát nohu přes nohu,“ usmívá se Sudík.
Na autodromu bude Ferrari 275 GTB vystaveno pouze staticky. I tak půjde o mimořádnou příležitost vidět naživo automobil, který patří k nejcennějším strojům historie značky Ferrari.
Foto: Autodrom Most
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.