 
    Závod Formule 1 by se mohl v blízké budoucnosti vrátit na Istanbul Park. Turečtí pořadatelé totiž vyjádřili jasný zájem o návrat do královny motorsportu, a to ideálně natrvalo. Pokud by však v sezóně 2026 některý z podniků vypadl, jsou připraveni okamžitě zaskočit.
Zatímco kalendář F1 pro rok 2026 už byl oficiálně potvrzen, prezident Turecké automobilové sportovní federace (TOSFED) Eren Üçlertoprağı jedná s vedením šampionátu i FIA o možném návratu. Jasný plán? Zajistit si v nejbližších letech pevné místo v kalendáři.
„Vláda nám dala zelenou a máme silnou podporu na všech úrovních. Prezident, ministr kultury i ministr sportu projekt plně podporují a celý závod by byl pod státní zárukou,“ uvedl Üçlertoprağı pro Motorsport.com. „Na rozdíl od doby covidu nechceme jednorázovou výpomoc, ale dlouhodobý návrat.“
Turecko hostilo Velkou cenu naposledy v letech 2020 a 2021, kdy pandemie výrazně zasáhla do plánů šampionátu. Tehdy Istanbul Park zaskakoval za zrušené podniky. Teď ale federace usiluje o zcela jinou roli – stát se plnohodnotným promotérem, který bude F1 hostit každý rok.

Velkou výhodou je, že správu istanbulského okruhu nově převzal právě TOSFED. To federaci umožňuje jednat přímo a s větší autonomií. „Jako národní autorita uznaná FIA máme v rukou silnou pozici. Navíc nás už oslovily i jiné mezinárodní série, které chtějí v Istanbulu závodit,“ dodal Üçlertoprağı.
Turecko sází na výhodnou polohu a silný trh. Země s 85 miliony obyvatel, vyspělým automobilovým průmyslem a strategickým umístěním může podle prezidenta federace nabídnout Formuli 1 víc než jen okruh. „Naše poloha uprostřed Evropy a Asie, velký podíl mladých fanoušků a zájem výrobců z nás dělají ideální destinaci.“
Ideálním termínem by podle Turecka bylo září. „V září je v Istanbulu dobré počasí, studenti se vrací do škol, a navíc by to šlo ideálně spojit s Velkou cenou Ázerbájdžánu. Pro týmy by to znamenalo logisticky jednodušší a levnější přesuny,“ navrhl Üçlertoprağı.
Zatímco Thajsko plánuje od roku 2028 závod v Bangkoku s rozpočtem 1,2 miliardy dolarů, Turecko může být připraveno dříve. Reálný prostor by se mohl otevřít už v roce 2027, kdy se očekává konec Velké ceny Nizozemska. Otazník visí také nad Barcelonou, kde zatím nebyla prodloužena smlouva po roce 2026.
Foto: Red Bull Content Pool
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.