McLaren v Monze prohodil jezdce: Piastri vrátil druhé místo Norrisovi po pomalé zastávce. Proč k tomu došlo a co to udělá s týmem.
Co se vlastně stalo?
Po zastávce v boxech se Oscar Piastri ocitl před Landem Norrisem. Nebylo to díky rychlosti na trati, ale kvůli pomalejší práci mechaniků. McLaren přes rádio oznámil, že „znovu nastaví pořadí“ a Piastri tak má Norrisovi vrátit jeho pořadí v závodě. Australan to po krátké debatě záhy udělal. Tím vrátil druhé místo jezdci, který se před návštěvou boxů držel před ním. Na čele si mezitím v klidu jel Max Verstappen v Red Bullu.
Proč k tomu došlo?
Šéf McLarenu Andrea Stella mluvil o spravedlnosti a o tom, že pořadí nemají určovat náhodné události v boxech. Jinými slovy, když někdo jede před kolegou a ztratí čistě kvůli mechanikům, McLaren to nechce odměňovat body. „Byla to férová věc,“ hájil Stella swap. Logiku opřel i o dřívější ujednání – tým nechce, aby inverzní problémy v boxech převracely pořadí.

Jak to brali jezdci?
Piastri byl v rádiu skeptický. Australan připomněl, že „pomalý pit stop je součást závodění“. Ale dodal, že když to tým chce, udělá to. Po závodě už mluvil smírně: uznal „relevantní důvody“ a označil rozhodnutí za fér, byť ho to stálo pár bodů v šampionátu. Norris naopak zdůraznil, že nejde o precedent a že férovost podle situace je klíč. „Kdyby to byla moje chyba, nic bych zpátky nechtěl,“ řekl.
Co na to šéfové a rivalové?
Šéf McLarenu Zak Brown pochválil „skvělou týmovou práci a respekt“. Z druhé strany však zaznělo varování. Toto Wolff připomněl, že takové verdikty vytvářejí precedenty, které se v horké fázi boje o titul vracejí jako bumerang. Zkušenost z konfliktu mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem mluví jasně – čím blíž konci sezony, tím tvrdší hrany a tím složitější „spravedlivá“ pravidla.

Fanoušci se bouří
Většina hlasujících v anketách rozhodnutí odmítla. Vzkaz je čitelný – lidi chtějí vidět závodění dvou týmových lídrů bez zásahu, zvlášť když jde o titul v jedné garáži. Pro McLaren je to velké riziko reputace. Přes léto si vybudoval image rychlého a fér týmu, teď najednou sklízí pískot za „kancelářské“ body.
Kontext kauzy
Tohle není blesk z čistého nebe. Loni v Budapešti Norris naopak po tahanici po rádiu vracel vedení Piastrimu, aby mladší kolega slavil první vítězství v kariéře. Tehdy se tým opřel o to, kdo byl průběžně vpředu, a popostrčil zrovna toho druhého. McLaren si na „přetáčení“ pořadí evidentně nastavil kulturu, která má chránit vnitřní fair play bez ohledu na jména.

Proč to dává smysl sportovně?
Na papíře to posiluje týmovou morálku. Když pitwall řekne „dnes rozhodují jezdci, ne náhoda v boxech“, mechanici nejsou pod veřejným lynčem za jeden zaseknutý šroub. Zároveň to drží rovnováhu mezi oběma piloty. McLaren tím vysílá signál: závodíme tvrdě, ale nebudeme vyhrávat díky cizímu maléru o dva stopy vedle. V praxi to ale vždycky bolí toho, kdo zrovna profitoval. V Monze to byl Piastri.
Proč to nedává smysl mediálně?
Swap v Monze přišel v legendární kulise rychlosti a před domácím publikem Ferrari. Z tribuny to zkrátka vypadalo jako týmové kouzlo místo závodění. A když přidáme špetku srovnání s McLarenem 80. let, napětí je na světě. Jenže tady je zásadní rozdíl: Senna versus Prost byla osobní válka dvou velkých eg, která přesáhla boxy. Norris a Piastri spolu dlouhodobě komunikují slušně, otevřeně a zásadní spory si nechávají dovnitř. Z rádií i tiskovek je cítit spíš profesionální respekt než hořkost.

Hrozí „druhá éra Senna – Prost“?
Upřímně, ne. Může to jiskřit a možná přijde tvrdší loket v některém sprintu nebo při undercutu, ale McLaren má dnes jasné mantinely (i když Norris s úsměvem říká, že „papaya pravidla“ nejsou žádný kodex, podstatné je slovo fér). Tým je navíc v přímém boji o oba tituly. Reputační sebevražda v podobě vnitřní války by byla luxus. Napětí poroste s každým závodem, zvlášť pokud se bodový rozestup smrskne. Ale aby to přerostlo v otevřenou studenou válku, musel by některý z verdiktů působit jako zjevná protekce. A to zatím nevidíme.
Co bude dál?
McLaren si sice zadělal na nevděčný narativ, ale interně dál buduje kulturu „rychle a fér“. V Monze to stálo Piastriho body a tým kus popularity, na oplátku ale posílili důvěru v tom, že jezdci nebudou vítězit kvůli cizí chybě v boxech. Klíč bude konzistence. Jakmile se začne jednou rozhodovat tak a podruhé onak, přijdou trhliny. Zatím však platí: pevné nervy, strohé odpovědi v rádiu, a jedeme dál.
Foto: Hoch Zwei Photography
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.