Opět šest okruhů, z toho však čtyři (staro)nové. Formule 1 uspořádá v příštím roce sprintové závody v Šanghaji, Miami, Montrealu, na Silverstone, v Zandvoortu a také v Singapuru. Vůbec poprvé chybí brazilský Interlagos.
„Od roku 2021, kdy byl sprintový formát zaveden, nadále narůstá jeho pozitivní vliv a popularita. Namísto jen dvou částí víkendu, při kterých o něco jde, nabízí hned čtyři. Sprinty přinášejí během každého víkendu větší množství akce našim fanouškům, vysílacím partnerům i promotérům. To vede k vyšší návštěvnosti a sledovanosti,“ říká výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.
Z letošních sprintových destinací zůstanou příští rok pouze dvě. Jsou jimi čínská Šanghaj a americké Miami. Britský Silverstone uspořádá stokilometrový boj poprvé od roku 2021. Tehdy šlo o vůbec první sprint v historii F1. V kanadském Montrealu, nizozemském Zandvoortu a v ulicích singapurské Marina Bay se pojede v tomto speciálním režimu vůbec poprvé.
Právě zařazení Singapuru do sprintového kalendáře působí nejpřekvapivěji. Místní městský okruh totiž nepatří k těm, kteří nabízejí největší množství příležitostí pro předjíždění. To ostatně dokládá i loňská statistika předjížděcích manévrů, v níž se Singapur umístil mezi 24 okruhy až na 21. místě. Vyvstávají proto obavy, zdali trať v ulicích Marina Bay bude schopna nabídnout atraktivní sprint.
„Sprintový formát se stává stále více vzrušující součástí F1,“ myslí si prezident mezinárodní automobilové federace FIA Mohammed ben Sulajem. „Přináší velmi intenzivní závodění a více zábavy všem fanouškům po celém světě. Vydáváme se do přelomové sezony 2026, která přinese vozy další generace a nová pravidla. Těší mě, že sprinty jdou ruku v ruce s našimi širšími ambicemi pro tento sport,“ dodává.
Součástí letošního sprintového kalendáře jsou kromě Šanghaje a Miami ještě také Spa-Francorchamps, Austin, katarský Lusail a Interlagos. Poslední zmíněná trať hostí tento kratší závod už od roku 2021. Příští rok tak bude prvním, kdy se ho tento formát týkat nebude.
Sprinting round the world in 2026 ????
— Formula 1 (@F1) September 16, 2025
Announcing the six Grand Prix weekends which will feature #F1Sprint next season - including first-time trips to Canada, Netherlands and Singapore!#F1 pic.twitter.com/3KOhQ65jsQ
Sprinty sice byly v královně motorsportu zavedeny už v roce 2021. Od té doby ale formát procházel vývojem. V prvních dvou sezonách se ročně konaly jen tři sprinty. O podobě jejich startovního roštu rozhodovala páteční kvalifikace a výsledky sprintu následně určovaly startovní pozice pro nedělní velkou cenu. Ve sprintu ovšem tehdy byli hodnoceni pouze nejlepší tři systémem 3-2-1, což pro závodníky většinou nebyl dostatečný podnět k tomu, aby riskovali a bojovali o pozice.
Od sezony 2023 proto přišly změny. Místo první trojice začala získávat body nejlepší osmička a počet sprintů vzrostl dvojnásobně – místo třech se jich začalo jezdit hned šest. Sprinty navíc dostaly svou vlastní kvalifikaci. Ta se konala stejně jako sprint v sobotu. Týmům ale překáželo pravidlo parc fermé. Po skončení sprintu už totiž nemohly provádět změny v nastavení svých vozů před velkou cenou. To jim je od roku 2024 umožněno.
Podle prohlášení představitelů šampionátu zájem o sprinty v loňském roce narostl. Ve srovnání se standardními závodními víkendy měly loni v průměru o 10 % větší sledovanost.
Sprintových závodů se příští rok opět uskuteční šest. Je tomu tak i kvůli nástupu nových technických pravidel. Pořadatelé totiž nechtějí v tomto přelomovém roce klást na týmy ještě větší zátěž. Výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali se ovšem netají tím, že existuje mnoho nápadů na změny sprintového formátu. O těch se momentálně jedná. Od roku 2027 je tak ve hře nejenom jejich navýšení, ale dokonce i nápady jako obrácený startovní rošt.
Fanoušky, kteří by byli rádi, aby se F1 vydala stejnou cestou jako MotoGP a pořádala sprintové závody každý víkend, si ale patrně budou muset nechat zajít chuť. Formule 1 totiž podle dostupných informací nemá zájem překročit limit 12 sprintů.
Ve hře je i varianta, že šampionát začne vyplácet bonusy okruhům, které budou hostit sprintové závody. Tím zvýší jejich motivaci o tato klání.
O kalendáři pro sezonu 2026 si můžete přečíst ZDE.
Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.