Velká cena Emilie-Romagni v Imole podle očekávání mizí, ve Španělsku se pojedou hned dva závody a na severoamerické příznivce motorsportu čeká dilema. Kalendář F1 pro sezonu 2026 s sebou nese řadu změn.
„Rok 2026 přinese novou éru F1, kde uvidíme zcela nová pravidla,“ říká výkonný ředitel a současně prezident F1 Stefano Domenicali. „Motory budou poháněny stoprocentně udržitelnými palivy. Jsme nadšení z toho, že můžeme v kalendáři přivítat Madrid a vidět příchod velkých automobilek jako Audi, Cadillac a Ford. Slibuje to nezapomenutelnou sezonu,“ dodává italský funkcionář.
Stejně jako letošní ročník bude i příští sezona čítat dohromady 24 velkých cen. To je na základě znění Concordské dohody mezi týmy maximální počet závodů, které je možné bez souhlasu všech týmů během roku uspořádat. Které víkendy se pojedou ve sprintovém formátu, doposud oznámeno nebylo. Stejně jako letos se ale počítá se šesti.
Dějiště úvodního a závěrečného závodu zůstávají stejná jako letos. Sezona začne 8. března v australském Melbourne a vyvrcholí 6. prosince v Abú Zabí. Kvůli ramadánu, který se bude rozprostírat do února a března, se závody v Bahrajnu a Saúdské Arábii opět pojedou v dubnu. Ještě loni tyto dvě velké ceny sezonu zahajovaly. V kalendáři ale najdeme také tři podstatnější zásahy.
Tím hlavním je očekávaný konec Velké ceny Emilie-Romagni v Imole. Okruhu Enza a Dina Ferrariových vypršel letos pětiletý kontrakt uzavřený v roce 2021 a v kalendáři pro příští rok už na něj nezbylo místo. Starosta Imoly Marco Panieri a prezident regionu Emilia-Romagna Michele de Pascale už ale přispěchali se společným prohlášením, ve kterém jasně dávají najevo, že chtějí v budoucnu přivést F1 do Imoly zpět.
„Chceme být velmi jasní. Toto ještě není naše poslední slovo. Cesta Imoly a Velké ceny Emilie-Romagni tímto nekončí. Jsme si vědomí složitostí, které jsou s kalendářem spojené. Situace byla velice komplikovaná od začátku,“ stojí v prohlášení. „Je to novinka, které jsme si byli vědomi a pochopitelně vyvolává otázky, zklamání a navenek i pocit hořkosti, protože náš region v posledních letech opakovaně prokázal, že je schopen hostit tak mimořádnou událost,“ uvádí se také v prohlášení.
That Max Verstappen move from onboard ????????
— Formula 1 (@F1) May 18, 2025
The reigning champ gets a DREAM start at Imola!#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/zvIUuqXXxA
Imola patří mezi tradiční tratě ze staré školy s velkým množstvím štěrkových únikových zón. Těšila se oblibě nejenom mezi fanoušky, ale také mezi samotnými jezdci. Vůbec poprvé zde F1 závodila v roce 1980, tehdy pod hlavičkou Velké ceny Itálie. Od roku 1981 až do sezony 2006 se zde jezdila Velká cena San Marina. Poté okruh z kalendáře zmizel a vrátil se až během koronavirové pandemie v roce 2020 jako Velká cena Emilie-Romagni. Z jednorázového záskoku za závody, které se nemohly v té době konat, se nakonec vyklubalo pět ročníků.
Původně jich ale mělo být šest. V roce 2023 byla totiž velká cena zrušena kvůli povodním. Představitelé okruhu i Stefano Domenicali tehdy mluvili o možnosti, že by kontrakt platný do roku 2025 mohl být z těchto důvodů prodloužen o další sezonu. Imola dokonce zahrnula do svého rozpočtu potřebné zdroje na podporu závodu. Nakonec ale zbytečně.
The most Imola photo EVER ???????????????? pic.twitter.com/hTpETIhFpI
— ESPN F1 (@ESPNF1) May 15, 2025
Imolu v kalendáři nahradí podle očekávání městský okruh v Madridu. Dráha, na jejíž výstavbě se právě pracuje, povede kolem výstaviště IFEMA. Na Madringu, jak se okruh bude jmenovat, se nově uskuteční Velká cena Španělska. Ta se do hlavního města stěhuje z Barcelony, kde se konala od roku 1991 nepřetržitě. Závod v Madridu se uskuteční v září, týden po Velké ceně Itálie. Uzavře tak evropskou část sezony a díky pozdějšímu termínu rovněž bude dost času na to, aby byl okruh dokončen. Poté ještě bude muset projít homologací ze strany FIA.
45 years of imola.. 45 years of iconic f1 history replaced by this nonsense. https://t.co/LYJYolVdR6 pic.twitter.com/uZRD6B8mfi
— TK ???? ᶠᵇ⁶³ ᵐᵇ⁷² ᯓ✩ ₁₆ ₄₄ (@bezilton) June 10, 2025
Do Španělska se ale F1 vydá hned dvakrát. Červnový termín totiž zůstává okruhu v Barceloně, který má na příští sezonu stále platný kontrakt. Tentokrát se ale pojede už pod jiným názvem (vzhledem k podpoře ze strany katalánské vlády není vůbec nepravděpodobný název Velká cena Katalánska) a je také otázkou, zdali nepůjde o derniéru. Rokem 2026 totiž kontrakt okruhu v Barceloně vyprší.
Jisté je, že jednu derniéru v příštím roce určitě uvidíme. Po sezoně 2026 z kalendáře zmizí Velká cena Nizozemska v Zandvoortu. Setrvání v kalendáři nemají pro rok 2027 v tuto chvíli jisté ani americký Austin a ázerbájdžánské Baku.
Podstatnou změnou je rovněž přesun Velké ceny Kanady z červnového termínu na závěr května. Závod v kalendáři přeskočí Monako, které se naopak odsune z konce května na červen.
Důvod změny data u Velké ceny Kanady je logistický. Závod se přesune před začátek devítidílné evropské části a navíc bude následovat po Velké ceně Miami. Týmy tak nebudou muset přepravovat svůj náklad z USA zpět do Evropy a poté znovu za oceán během rozjeté evropské části, jak tomu bylo doposud.
Květnový termín Velké ceny Kanady ovšem nehraje dvakrát do karet fanouškům závodů IndyCar. V Montrealu se totiž bude závodit během stejného víkendu jako Indy 500. Ačkoli v minulosti se slavnou americkou klasikou kolidovala Velká cena Monaka, tentokrát je situace složitější v tom, že jak USA, tak Kanada patří do stejného časového pásma.
Montreal ????#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/kGsI5CI85f
— Formula 1 (@F1) June 9, 2025
Závod Indy 500 by sice měl podle všeho začít o hodinu dříve než Velká cena Kanady, ve „staré cihelně“ se ale obvykle závodí kolem tří hodin, kdežto velká cena F1 trvá hodinu a půl. Scénář, že se oba závody budou překrývat, se tak zdá nevyhnutelný. Severoameričtí fanoušci si tak budou nejspíše muset vybrat.
Reálně se nejeví ani odložení startu Velké ceny Kanady na pozdější hodinu. Z pohledu evropských fanoušků, pro které znamená odpoledne v Montrealu večer, by se totiž začínalo příliš pozdě, což by mohlo negativně ovlivnit čísla sledovanosti. Aby toho nebylo málo, NASCAR bude mít o stejném víkendu na programu také další populární americký závod – šestistovku v Charlotte. V takovém případě by se proto vytloukal klín klínem a Velká cena Kanady by se pro změnu překrývala s tímto podnikem.
Představitelé F1 navíc ani nemají na úpravě času startu zájem. Jsou toho názoru, že fanouškovské základny F1 a IndyCar se liší.
Když si uvědomíme, že závody v Miami a Montrealu budou příští rok dělit tři týdny, nabízí se otázka, proč se Velká cena Kanady nejede například o týden dříve? Důvodem je obava obou velkých cen z toho, že by si mohli navzájem konkurovat s prodejem lístků a návštěvností. Dalším faktorem je nevyzpytatelné počasí, které během května v Kanadě panuje. V tomto případě platí, že čím pozdější květnový termín, tím menší šance na chladné teploty a nepříznivé počasí.
Is this the (double) overtake of the season? ????
— Formula 1 (@F1) August 15, 2024
Magic in Montreal from Alex Albon ????#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/MKaM0Ziucl
Termínové kolize Velké ceny Kanady a Indy 500 by ale neměly být každoroční. F1 má totiž do budoucna zájem rozestup od Velké ceny Miami snížit. V roce 2027 by se tak mělo v Montrealu jet o týden dříve než v Indy a k termínovým kolizím těchto dvou závodů by mělo docházet jen jednou za pět let.
Dobrou zprávou zejména pro členy jednotlivých týmů je, že evropská část sezony nenabídne ani jednou tři po sobě jdoucí víkendy. Hned dva takzvané „triple headery“ se ale chystají na závěr roku – sezonu totiž zakončí šest závodů v pouhých sedmi týdnech. V případě trojitých víkendů plánují týmy své zaměstnance, kteří cestují na závod, střídat. Některé pozice budou navíc moci fungovat z továren díky moderním komunikačním technologiím.
Save the date ????
— Formula 1 (@F1) June 10, 2025
Presenting the 2026 Calendar ????️
24 races across the world to crown our champion ????#F1 #Formula1 pic.twitter.com/4xe7e8MPM6
Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.