Franco Colapinto se stane prvním argentinským jezdcem, který bude po více než dvaceti letech závodit ve formuli 1
Nováček o víkendu absolvuje svůj debut na Velké ceně Itálie. Jednadvacetiletý jezdec, který bude závodit s číslem 43, je od loňského roku členem Williams Racing Driver Academy. Rychlý vzestup v závodech formule 3 a formule 2 z něj udělal jeden z nejslibnějších talentů současného motorsportu.
Colapintův talent se projevil už v pouhých devíti letech v motokárách. V Argentině se rychle prosadil a v letech 2016 a 2018 vyhrál národní šampionát. Poté záhy zamířil na evropskou závodní scénu.
LAP 1/18
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2022
We're racing! Colpainto wastes no time and snatches P1 from Goethe
Hadjar also pulls a lovely switchback on the polesitter to take P2, and Collet also grabs beats him to P3#HungarianGP #F3 pic.twitter.com/stT0se60lM
Už v roce 2018 debutoval v posledním závodě sezony španělského šampionátu F4. Přestože byl nováčkem, okamžitě se prosadil a hned si dojel pro vítězství a druhé místo. Působivý debut upoutal pozornost týmu FA Racing by Drivex Fernanda Alonsa, který ho angažoval pro sezonu 2019. Colapinto nezklamal. Dominoval šampionátu, vyhrál 11 závodů, 13krát se postavil na stupně vítězů a získal 10 pole position. Tyto vynikající výkony mu vynesly španělský titul ve F4 s drtivým náskokem 98 bodů a upevnily jeho pověst vycházející hvězdy.
Úspěšné tažení světem závodních vozů pokračovalo i v roce 2020, kdy si zajistil svůj druhý titul ve formulích. Tentokrát v novozélandské Toyota Racing Series. Tím jeho úspěšná série neskončila. Po návratu do Evropy startoval s týmem MP Motorsport v Eurocupu formule Renault, kde vyhrál dva závody a devět umístění na stupních vítězů. Celkově skončil třetí a jako nejlepší nováček.
“Colapinto”
— Tendencias Deportes (@TendenciasDepor) May 18, 2024
Porque el argentino obtuvo su primera victoria en F2 con una maniobra épica en la última vuelta. pic.twitter.com/6teWuQFlsK
Následující rok závodil v mistrovství Evropy formule Regional. Tam vyhrál dva závody, oba suverénně. Argentinec současně startoval v European Le Mans Series ve voze LMP2. Tam si dojel také pro triumf, pole position a jedno pódiové umístění. Tím prokázal svoji všestrannost.
V roce 2022 přešel do šampionátu FIA F3 do týmu Van Amersfoort Racing. Okamžitě se prosadil, když hned v první kvalifikaci získal pole position. V nováčkovském roce si připsal dvě vítězství v závodech a pět umístění na stupních vítězů. Jeho talent nezůstal bez povšimnutí a v lednu 2023 se stal členem Williams Racing Driver Academy. Pokračoval v F3. Tentokrát vyhrál dva sprinty na okruzích v Silverstone a Monze, což mu zajistilo čtvrté místo v celkovém pořadí.
Franco Colapinto to race for the remainder of the 2024 season.
— Williams Racing (@WilliamsRacing) August 27, 2024
Letos argentinský jezdec zamířil do F2, tentokrát v barvách týmu MP Motorsport. Premiéru si odbyl už na konci předchozí sezony v Abú Zabí a po ní také testoval monopost F1 Williams FW45. „Bylo neuvěřitelné usednout za volant vozu formule 1. Bylo to úžasné. Je to něco, o čem jsem dlouho snil,“ řekl tehdy Colapinto.
Ve formuli 2 se neztratil. První vítězství ve F2 získal v Imole ve sprintu, když v posledním kole ve zrádné zatáčce Tamburello odvážně předjel Paula Arona. Poté se dostal na stupně vítězů v hlavních závodech v Barceloně a na Red Bull Ringu. Navíc dostal šanci účastnit se prvního tréninku na Velkou cenu Británie v Silverstonu, kdy absolvoval celkem 24 kol.

Colapintův debut v závodě formule 1 v Grand Prix Itálie bude znamenat novou kapitolu nejen pro něj, ale také pro argentinský motorsport. „Nemůžu se dočkat, až vyrazím na trať a budu závodit. Je to pro mě obrovská čest reprezentovat svou zemi ve formuli 1 a jsem připraven dát do toho všechno,“ řekl Argentinec.
Pokud se Colapinto skutečně postaví v neděli v Monze na start, stane se 23. pilotem z této jihoamerické země ve výsledkové listině Velkých cen. Nejúspěšnějším z nich je samozřejmě pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio, který vyhrál celkem 24 Grand Prix. Dalších dvanáct ovládl Carlos Reutemann a dva José Froilán González. Od roku 1981 však Argentina na svého dalšího vítěze v podniku F1 stále čeká. Zatím posledním pilotem formule 1 s argentinským pasem byl Gaston Mazzacane v letech 2000 a 2001 v Minardi a Prostu.
Foto: Pirelli
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.