Dostat se do formule 1 bývalo snem. Dnes to pro řadu mladíků připomíná noční můru. Šance přijde rychle – ale ještě rychleji může skončit.
Jack Doohan je další v řadě. Mladý Australan měl být příští hvězdou stáje Alpine, do které se před sezonou 2025 posunul ze zákulisí jako plnohodnotný jezdec. Šest závodů, nula bodů, jedno odstoupení kvůli technice. Výsledek? Konec – aspoň dočasně. Doohan se po necelé třetině sezony poroučí z kokpitu a Alpine do něj (zatím na pět Velkých cen) posadí dvacetiletého Argentince Franca Colapinta.
Rozhodnutí týmu zapadá do trendu posledních let. Vstup do formule 1 dnes připomíná šachovou partii, v níž nováčci hrají bez dámy a věží. Dřív platilo, že nováček má čas se rozkoukat. Dnes má tři, maximálně čtyři závody, než se začne mluvit o výměně. A pokud se nezadaří, přijde krutý verdikt.
„Změnila se celá dynamika. Dřív měl nováček jednu nebo dvě sezony na to, aby se adaptoval. Dnes je to jedno čtvrtletí,“ popsal pro Motorsport.com bývalý šéf týmu McLaren Eric Boullier. „Tlak je větší, auta složitější a tolerance týmů nižší.“
Doohanův případ je ilustrativní. Jeho předchůdce Esteban Ocon byl odklizen bokem po letech věrnosti, a nová naděje měla tým posunout výš. Jenže to se nestalo. V Bahrajnu a Džiddě se Doohan nevešel ani do top 15, v Číně skončil třináctý. V Miami ho zradila technika. A trpělivost vedení vyprchala. „Jack má talent, ale momentálně potřebujeme body. A potřebujeme je teď,“ uvedl nejmenovaný zdroj z Alpine.
Formule 1 se proměnila. Dřív bylo běžné, že pilot sbíral zkušenosti roky – stačí vzpomenout na Jensona Buttona, který své první vítězství získal až po více než stovce startů. Také Kimi Räikkönen dostal důvěru hned po přestupu ze Sauberu do McLarenu a trvalo mu několik let, než vyzrál v šampiona. Fernando Alonso? V Minardi ho nikdo netlačil do výsledků. Učil se, sbíral body, rostl.
To dnes neexistuje. Výsledky se očekávají okamžitě. Za nováčky už netrpělivě čeká další vlna talentů. A za těmi zase marketingoví partneři, národní federace, nebo rovnou investiční fondy. „Tlak je enormní. Když vám první tři závody nevyjdou, začnou lidé pochybovat. A pak už jen ztrácíte půdu pod nohama,“ popsal současné prostředí bývalý jezdec F1 Romain Grosjean.
Do toho vstupují i další faktory. Testovací dny před sezonou jsou zkrácené na minimum – letos tři dny na tým, tedy zhruba den a půl na jezdce. To je v porovnání s dřívějšími érami směšně málo. Nováček má sotva čas si auto osahat, natož ho pochopit. A pak rovnou ostrý závod.
Simulátor je sice silný nástroj, ale realitu nenahradí. „Můžete sedět tisíc hodin ve virtuálním prostředí, ale první jízda v reálném autě je úplně jiná disciplína,“ tvrdí Nico Hülkenberg. „Brzdy, chování pneumatik, práce s vozem pod tlakem – to musíte zažít na vlastní kůži.“
Tým Alpine navíc není v lehké situaci. Letos zaostává, změnila vedení a hledá rychlá řešení. V úterý rezignoval šéf stáje Oliver Oakes, místo něj se do čela vrací kontroverzní Flavio Briatore, který už loni ve stáji působil jako výkonný poradce. A právě on je známý tím, že se s mladými talenty nemaže. Jeho nástup do čela mohl být jedním z faktorů Doohanovy rychlé demontáže.
Šanci místo něj dostane Colapinto. Rodák z Buenos Aires se loni krátce objevil u Williamsu, kde v devíti závodech získal pět bodů. Letos se přesunul k Alpine jako rezervní jezdec a podle zákulisních zpráv zapůsobil na simulátoru i při testech. „Je to příležitost, na kterou jsem čekal celý život. Udělám maximum, abych si zasloužil další šanci,“ řekl Colapinto argentinským médiím.
Poprvé se představí už příští týden v Imole. Pak ho čekají Monako, Španělsko, Kanada a Rakousko. Po těchto pěti závodech se Alpine rozhodne, co dál. Doohan zatím zůstává jako záložní jezdec, ale je otázkou, jestli se ještě do kokpitu vrátí.
Zatímco jedni končí dřív, než začali, jiní se těší z příležitosti, která možná přijde jen jednou za život. Formule 1 byla vždycky krutá – ale v dnešní éře dat, analýz a okamžitých verdiktů je ještě nemilosrdnější. Jak to trefně shrnul sám Doohan po oznámení své výměny: „V F2 máte čas se učit. V F1 máte jen prostor na to, abyste nikoho nezklamali. A když zklamete, jste pryč.“
Koláž: MotorMix
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.