Radikální změny ve Formuli 1, které přinese sezóna 2026, vyvolaly mezi jezdci i odborníky bouřlivou debatu. Nová pravidla, zaměřená na aktivní aerodynamiku, řízení energie a více možností nastavení vozu, mají zrychlit závody a zároveň přinést více strategických prvků. Některým jezdcům se ale nový koncept zdá příliš složitý.
Charles Leclerc už první jízdy v simulátoru popsal jako odlišné od všeho, co dosud zažil, a Alex Albon přidal, že F1 bude vyžadovat mnohem více mentální kapacity. Šéf týmu Williams James Vowles varuje, že vozy mohou zvyšovat zátěž za volantem natolik, že je potřeba speciální příprava.
FIA však upozorňuje, že některé z obav jsou předčasné. „Albon a další ještě nepracovali s finálními pravidly, protože ty stále nejsou uzavřené,“ vysvětluje technický ředitel FIA Nikolas Tombazis. Dodává, že je třeba jasně definovat, co bude řízeno automaticky a co bude na jezdci – aby se nestalo, že závodění připomene spíš šachovou partii než sportovní dovednost.
Nové vozy skutečně přinesou více parametrů k ovládání – od energie na kolo přes aktivní aerodynamiku až po manuální režimy. Tombazis však ujišťuje, že cílem FIA není přetížit jezdce, ani zjednodušit F1 na minimum. „Musíme najít kompromis – auto nesmí být jen o volantu, pedálech a brzdě, ale zároveň nesmí být jen šachovnicí parametrů,“ říká.
Albon připustil, že by někteří jezdci mohli nové možnosti „chytrým způsobem využít“, ale s úsměvem dodal, že jeho komentář nebyl negativní. Jezdci, kteří zvládnou kombinovat řízení s mentálním plánováním, mohou v roce 2026 získat výhodu – a to je podle Tombazise přirozené pokračování toho, co formovalo F1 posledních dvacet let.
„Nejde o to, že by nový vůz měl určovat, kdo je dobrý a kdo ne. Hlavní dovedností zůstává schopnost brzdit ve správný moment, najít ideální stopu a projíždět zatáčky rychle. To určuje špičkového jezdce,“ dodává Tombazis.
FIA se tak snaží udržet rovnováhu mezi strategií a řemeslem – mezi šachovou partií a čistou závodní dovedností. Výzva je to nemalá, ale podle Tombazise se nejlepší jezdci světa dokážou přizpůsobit a zvládnou ji bez ohrožení samotného závodění
Foto: James Sutton / Formula 1 / Formula Motorsport Ltd via Getty Image
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.