Formule 1 znovu nastartovala motory. Co nás letos na 23 okruzích čeká?
Pozoruhodné na právě startujícím ročníku MS je už to, že startovní rošt, který ukončil sezónu 2023, je na chlup stejný jako ten, který se postaví na start sezóny 2024. V F1 to je bezprecedentnímu událost. V jezdecké sestavě nedošlo k jedné jediné změně. Všech 20 závodníků si zachovalo svá místa, čímž se vyhnulo spekulacím ohledně přestupů.
K pocitu déjà vu přispívá i převládající názor, že tím, na koho mají všichni spadeno, je stále Max Verstappen. Výkony jeho vozu RB20 v předsezónních testech jeho rivalové popsali jako "zlověstné". Co víc má signalizovat silný start Red Bullu do sezoně 2024?
Sám Max Verstappen odvážně prohlásil: "RB20 je 'určitě' lepší než RB19." Tedy vůz, který se už zapsal do historie F1 svou dominancí. Toto tvrzení nás jemně připravuje na další sezonu, v níž by znovu Red Bull nechal soupeře, aby se přetahovali o pozice za ním.
Následující měsíce jsou klíčové nejen pro boj o titul, ale také pro formování startovního pole na následující sezonu. Třinácti jezdcům skončí smlouvy, takže mnozí z nich nezávodí jen o body, ale i o svoji budoucnost v F1. Další dílčí zápletka se týká Lewise Hamiltona, který se připravuje na poslední rok v Mercedesu, než odejde do Ferrari.
Tým Haas prošel v poslední době významnými změnami. Po odchodu Guenthera Steinera a Simoneho Resty přišla nová éra. Na Steinerovo místo byl z pozice technického ředitele povýšen Ajao Komacu, což podtrhuje zaměření týmu na odstranění jeho slabých stránek.
Navzdory slibné rychlosti v kvalifikaci měl Haas v průběhu předchozí sezony problémy se závodním tempem a degradací pneumatik. Tyto problémy zdůraznily potřebu zlepšit výkonnost jejich vozu pro rok 2024. Důvodem Restova odchodu byly údajně strategické neshody s majitelem týmu Genem Haasem. Resta se v průběhu minulé sezóny zasazoval o pokračování vývoje vozu VF-23, zatímco Haas se přikláněl k přijetí strategie, jejímž cílem je kopírovat úspěch vozu Red Bull RB19 na letošní sezoně. A kdo platí, ten rozhoduje.
Haas disponuje dvojicí zkušených jezdců a vozem, který prokázal potenciál zejména v boji o pole position. Problém spočívá v tom, aby se tento potenciál promítl do konzistentních výkonů v závodech. Úspěch v této oblasti by mohl tým posunout kupředu; neúspěch by však mohl způsobit, že tým bude živořit na konci startovního pole.
Valtteri Bottas má před sebou poslední rok smlouvy, zatímco Čou Kuan-jü si zajistil prodloužení o rok. Nadcházející partnerství s Audi přináší další vrstvu očekávání a pohání jezdce i tým k dohánění konkurence. V této přechodné fázi nejde jen o nejbližší budoucnost, ale o položení pevných základů pro další vývoj.
Pokud jde o to, jak se týmu bude dařit na trati, dvojice jezdců Juki Cunoda a Daniel Ricciardo by se měla na začátku sezony posunout vpřed. Tým se rozhodl pokračovat s veterány, místo aby tato dvě místa sloužila spíše jako zkušební pole pro mladíky z akademie Red Bull.
Dále je tu pozdvižení v paddocku týkající se jejich nového vozu, který prý implementuje mnoho prvků a komponentů z Red Bullu RB19. I díky tomu by mohl tým minimálně na začátku sezony zaujmout přední pozice. Právě velká podobnost s vozem papírově konkurenční stáje vedlo k některým stížnostem ze strany ostatních týmů - především Zaka Browna u McLarenu.
V nepředvídatelném světě formule 1 hledí Williams a jeho pilot Logan Sargeant na sezonu 2024 s opatrným optimismem. Od Američana se čekají mnohem lepší výkony, podobně jako od celé stáje. Williams si uvědomuje složitost růstu v F1, a proto začal mírnit naděje na dramatický skok vzhůru.
V rozhovoru pro Auto Motor und Sport se šéf stáje James Vowles vyjádřil skepticky k tomu, že by Williams letos dokázal prohánět týmy jako Alpine a Aston Martin. "To není reálné," prohlásil Vowles, který si uvědomuje vývojovou mezeru a čas potřebný k jejímu překonání. Zdůraznil závazek zlepšovat se, aniž by byly ohroženy dlouhodobé cíle týmu. "Jsem přesvědčen, že příští rok na tom budeme lépe. Ale neudělám nic, co by ohrozilo náš dlouhodobý cíl," dodal.
Tento postoj není nový, ale odráží stejný opatrný optimismus, který předcházel překvapivému sedmému místu Williamsu v loňském roce, a zdůrazňuje konzistentní strategii vyvažování ambicí s realistickými cíli.
Šesté místo Alpine v loňské sezoně bylo navzdory problémům s vývojem typu A523 velmi působivé. Se zkušenými jezdci za volantem je zde potenciál pro zlepšení, pokud tedy A524 překoná svého předchůdce. Jestli se u A524 podaří zvýšit aerodynamickou účinnost a dosáhnout lepších časů v kvalifikaci, může se francouzská stáj určitě vyšplhat výš. V opačném případě ale u Alpine riskují další ročník ve středu pole.
Aston Martin je naspeedovaný strategickými rozhodnutími učiněnými ke konci sezony 2023 a předpokládá, že tyto kroky významně ovlivní jeho letošní výkonnost. "Uvědomovali jsme si nutnost podniknout kroky, které by nám poskytly cenné poznatky pro rok 2024. Dosažení chvályhodných výkonů, zejména umístění na stupních vítězů v Brazílii a zajištění pátého místa v šampionátu, nám přineslo další pozitivní energii a sebedůvěru při vstupu do letošního roku," vysvětlil technický ředitel Dan Fallows.
Tento strategický obrat je pro rozvoj týmu klíčový, zejména poté, co v průběhu předchozího ročníku zaznamenal výkonnostní propad. Aston Martin si nyní klade za cíl během roku důsledně modernizovat AMR24 a zajistit, aby si dokázal udržet své tempo a promítnout své úsilí z továrny a boxů mimo trať do hmatatelných úspěchů ve Velkých cenách.
McLaren se veze na vlně úspěchů z loňského roku, přesto stojí před zásadní otázkou: Bude MCL38 znamenat silný start a vyhne se nástrahám, které trápily debut loňského MCL60?
Andrea Stella, klíčová postava McLarenu, sdílí optimistický výhled. "Po náročném začátku roku 2023, zejména v souvislosti s problémy se spolehlivostí, jsem povzbuzen výrazným pokrokem, kterého jsme dosáhli," uvedl boss stáje na týmovém webu.
Jeho optimismus nemá kořeny v minulých výsledcích, ale v soustředěném úsilí a strategických vylepšeních provedených v oblasti spolehlivosti monopostu. "Nejenže jsme posílili náš přístup ke spolehlivosti, ale také jsme rozšířili náš tým zaměřený na tuto oblast," dodal Stella.
Práce na spolehlivosti a personální posilování týmu naznačuje, že McLaren je připraven na úspěšný rok 2024. Pokud MCL38 prokáže všechna vylepšení v praxi, budou muset být jeho soupeři ve střehu.
"S modelem SF-24 jsme chtěli vytvořit zcela nový design a v podstatě každá oblast vozu byla přepracována. Naším výchozím bodem ale zůstal směr vývoje, který jsme zvolili v loňském roce a díky němuž jsme v závěrečné části ročníku udělali skok vpřed," řekl jeden ze šéfů vývoje Scuderie Enrico Cardile.
"Vzali jsme v úvahu, co nám jezdci řekli, a proměnili tyto nápady v technickou realitu s cílem poskytnout jim vůz, který se snadněji řídí. Proto je snazší z něj vytěžit maximum a posunout ho na jeho hranice. Nestanovili jsme si žádná jiná konstrukční omezení než to, že chceme dodat silný a poctivý závodní vůz, který dokáže na závodní trati reprodukovat to, co jsme viděli v aerodynamickém tunelu," dodal. Pokud SF-24 splní očekávání, mají fanoušci Ferrari důvod k nadšení..
Toto Wolff, šéf týmu Mercedes trvá na tom, že překonávání neúspěchů je klíčové pro cestu vzhůru. To se týká hlavně problémů, kterým čelily vozy W13 a W14. Při představení vozu W15 vyzdvihl význam posledních dvou let pro vývoj týmu a prohlásil: "Domnívám se, že předchozí dva roky byly nezbytné k tomu, abychom se v určitých oblastech znovu přizpůsobili, překalibrovali a objevili sami sebe."
Rakouský manažer připustil, že je obtížné provést zásadní změny, ale vyjádřil optimismus ohledně pokroku při konstrukci W15, přestože očekává na cestě neúspěchy. Wolffovy poznámky naznačují nadějné vyhlídky Mercedesu, které jsou poháněny novým strategickým směrem. Nicméně avizovaný odchod Lewise Hamiltona z týmu vrhá na sezonu Stříbrných šípů významný stín. Šéfův pohled na věc podtrhuje směs optimismu ohledně výkonů na trati a obav z širších problémů, kterým tým čelí. Odráží tak složitou situaci, v níž se Mercedes v nadcházející sezóně ocitne.
Poté, co Chrisitan Horner vyšel z obvinění z nevhodného chování s čistým štítem, může se suverén posledních tří sezony věnovat opět jen závodění. Red Bull zůstává tím, koho chtějí všichni ostatní dohnat a předehnat. Představení vozu intenzivní spekulace a očekávání, zejména pokud jde o možné změny v jeho designu inspirované Mercedesem, včetně možnosti použití tzv. "zeropodů". Tento vývoj vyvolal otázky, zda Adrian Newey, uznávaný jako jeden z nejschopnějších inženýrů v historii F1, dokáže v Red Bullu úspěšně realizovat tak radikální design.
Představení modelu RB20 připravilo půdu pro vzrušující sezonu. Hlavním cílem Red Bullu zůstává zajistit další titul mistra světa konstruktérů a zároveň další titul mistra světa pro Maxe Verstappena. Vzhledem k Nizozemcově výjimečnému talentu je jasné, že právě on by mohl být pro dosažení těchto cílů klíčový. Sergio Pérezovi půjde také o hodně. Tedy o udržení místa v elitním týmu. Vývoj vozu RB20, jeho výkony a výkony jezdců budou konkurence i fanoušci bedlivě sledovat
Foto: Pirelli
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.