Dvakrát na bodech a pole position v kapse. EXPRES AUTO zažilo nadějný začátek TCR Eastern Europe

Deset bodů pro Petra Čížka za páté místo, ale také bod pro Víta Smejkala za 10. příčku. Stáji EXPRES AUTO se při úvodním závodě letošní sezony TCR Eastern Europe na Balaton Parku podařilo vůbec poprvé bodovat s oběma jezdci. Smejkal navíc začne v neděli z pole position.

"Dopadlo to dobře. Pěkně jsme si zazávodili. Sice je nás letos ve startovním poli o něco méně, konkurence je ale ještě větší. Ve startovním poli najdeme minimálně osm jezdců, kteří jsou schopni bojovat o pódium," byl Čížek spokojen se svým vstupem do nového ročníku.

Cesta za pátým místem se ale na okruhu Balaton Park nerodila snadno. První zádrhel přišel už při ranní kvalifikaci. "V době, kdy jsme nasadili čerstvé pneumatiky, došlo k vyvěšení červených vlajek. Co k tomu dodat," mrzelo Čížka, který tak musel úvodní jízdu zahájit z osmé pozice.

Tam ale nezůstal dlouho. Již v úvodu se posunul na sedmé místo po tvrdém souboji s Žarkem Knegem, při kterém jeho Cupra schytala ránu na dveře. V dalších kolech začal vyvíjet tlak na Davita Kajaiu. V přímém souboji sice závodníka z Gruzie nezdolal, v posunu dopředu mu ale pomohly neočekávané okolnosti v první zatáčcce krátce po skončení fáze zpomalovacího vozu.

"Koukal jsem se do zrcátek a najednou vidím Žarka, jak letí po pravé straně na trávu. Pak prolétl přede mnou a nakonec sestřelil Kajaiu," popisuje divoký moment, ze kterého on sám nakonec vyvázl bez úhony.

Po incidentu Knega a Kajaiy došlo k přerušení závodu a pokračovalo se až po několika minutách. Na závodníka stáje EXPRES AUTO si po restartu sice brousil zuby Martin Kadlečík, novou tvář ve startovním poli už před sebe ale nepustil. V cíli naopak ještě jednu pozici vydělal. Domácí jezdec Attila Bucsi, který projel cílem jako první, byl totiž potrestán deseti sekundami za ulitý start. Tato penalizace pro něj znamenala pád až na sedmou příčku a pro Čížka posun na místo páté.

Smejkal zpátky na bodech

V táboře stáje EXPRES AUTO byli po skončení sobotního závodu spokojeni oba jezdci. Bod za desáté místo si totiž připsal i Čížkův týmový kolega Vít Smejkal.

"Konečně se nám to podařilo a máme bod," radoval se litvínovský jezdec, který se během závodu rozhodně nenudil. "Jel jsem ve tříčlenné skupině a neustále zde probíhaly nějaké souboje. Bylo to skvělé," popisuje.

Konečný výsledek ovšem mohl být ještě lepší. Do cíle totiž původně Smejkal dojel na deváté pozici. Propad o jedno místo dozadu přišel poté, co obdržel pětisekundovou penalizaci za to, že nestál na startovním roštu správným způsobem.

Pro Smejkala se jedná o první bod s vozem Cupra Leon Competición, se kterým závodí od loňska. V TCR Eastern Europe již ale v minulosti skóroval. Podařilo se mu to během své nováčkovské sezony 2022, během které absolvoval vybrané podniky se starším modelem Cupra Leon pod hlavičkou týmu Aditis. Tehdy si připsal deset bodů, s nimiž v šampionátu obsadil 17. místo. Nejlépe dojel osmý při úvodní jízdě na Red Bull Ringu.

V neděli dostane EXPRES AUTO příležitost získat další slušný bodový příděl. Los po skončení sobotního závodu totiž určil, že na roštu dojde k otočení nejlepší desítky. To znamená pole position pro Smejkala a šesté místo pro Čížka.

"Přiznám se, že z toho mám respekt," říká Smejkal, který z prvního místa odstartuje vůbec poprvé. "Budu mít za sebou rychlé jezdce. Zkusím se s tím ale nějak popasovat a pohlídat si soupeře za sebou," dodává.

Druhý závod TCR Eastern Europe odstartuje na Balaton Parku v 10:20 hodin. Tradičně potrvá 25 minut.

Foto: Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.