V sobotu večer našeho času startuje čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně. A je se opravdu na co těšit.
Závodem ve floridské Daytoně startuje téměř nekonečný seriál jménem vytrvalostní závody. Je to první velký "vytrvalák" od finále uplynulé sezony FIA WEC v Bahrajnu. A to bylo 4. listopadu, což obnáší čekání dlouhé 87 dní. Podnikem s oficiálním názvem Rolex 24 at Daytona startuje také sezona zámořského seriálu IMSA. Ten má celkem 11 dílů s finále na Road Atlanta. To bude až 12. října v rámci Petit Le Mans. Daytona je také prvním z pěti závodů Michelin Endurance Cupu, který zahrnuje ještě 12 hodin Sebringu, 6 hodin Watkins Glen, Battle On The Bricks v Indianapolisu (6 hodin) a Petit Le Mans.
Na start se postaví celkem 59 vozů (10 GTP, 13 LMP2, 13 GTD Pro, 23 GTD - startovní listina ZDE). Poprvé se jede bez speciálů LMP3. Mezi favority třídy GTP, kde se bojuje o korunu celkového vítěze, chybí úspěšná stáj Meyer Shank Racing, která se rozhodla věnovat formulové IndyCar. Naděje značky Acura, která usiluje o čtvrtý triumf v řadě, se opírají o Wayne Taylor Racing ve spolupráci s Andrettim.
Ale konkurence je silná: dva Cadillacy V.R, dvě tovární Porsche 963 laděná Penske Motorsport, dva soukromé vozy 963 (Proton Competition a JDC Miller) a dvě BMW M Hybrid V8. Na premiéru Lamborghini SC63 si fanoušci musí počkat na Sebring. V porovnání s FIA WEC by se mělo ukázat, zda oba němečtí výrobci pokročili a přiblížili se značkám Toyota a Ferrari, které v sezoně 2023 dominovaly.

Ve třídě LMP2 loni překvapil triumfem tým Proton Competition, který jel před rokem svůj vůbec první závod s prototypem. Mezi favority patří Tower Motorsports, Inter Europol by PR1Mathiasen Motorsports, United Autosports, Riley, Richard Mille AF Corse a také Francouzi z TDS Racing. Boj v této kategorii bude nepochybně napínavý. Zajímavé bude také sledovat, jak si povede Ligier JS P217 týmu Sean Creech Motorsport, jediný proti smečce vozů Oreca 07.
Ve 26členné kategorii GTD se poprvé představí dva nové modely - Corvette Z06 GT3.R a Ford Mustang GT3 . A také jedna evoluce - Aston Martin Vantage GT3 Evo. Bude zajímavé sledovat, jak se Corvette (Corvette Racing a AWA) a Ford (Ford Multimatic Motorsports a Proton Competition) povedou tváří v tvář konkurenci Porsche, Ferrari, Lamborghini a Lexusu. I tato bitva leccos napoví o dění ve FIA WEC. Tyto vozy totiž pojedou v nové třídě LMGT3. Úroveň týmů a pilotů v GTD Pro, ale i v GTD, je jako obvykle velmi vysoká. To na trati slibuje neustálý boj. Bude také zajímavé sledovat, jak se zachovají některé týmy, které před sezonou změnily značku. Tak například Pfaff Motorsports vyměnil Porsche 911 GT3 R za McLaren 720S GT3 Evo.
Daytona je jedním z nejslavnějších vytrvalostních závodů na světě. Patří k elitě spolu s dalšími 24hodinovými závody (Spa, Le Mans, Nürburgring) a 12hodinovým podnikem v Sebringu. Při hledání kořenů závodu musíme zabrousit až do roku 1962, tedy několik let po výstavbě okruhu. Tehdy se jezdila tříhodinovka v rámci mistrovství světa sportovních vozů a jmenovala se Daytona Continental. V roce 1964 se podnik natáhl na 2 000 kilometrů, tedy téměř dvanáct hodin. Od roku 1966 se délka závodu v Daytoně vyrovnala Le Mans. První ročník závodu 24 hodin Daytony vyhráli Ken Miles a Lloyd Ruby s Fordem Mk. II. v režii Carrola Shelbyho. O několik měsíců později zvítězila americká značka i v Le Mans.

Mezi piloty byli nejúspěšnější Hurley Haywood a Scott Pruett, kteří vyhráli pětkrát. Pedro Rodriguez, Bob Wollek, Peter Gregg a Rolf Stommelen jsou čtyřnásobnými šampiony Daytony. Z aktuální startovní listiny jezdců mají letos nejvíce vítězství na Floridě Scott Dixon a Joao Barbosa (3). Mezi konstruktéry dominovalo Porsche s 18 vítězstvími. Následovala značka Riley s 10 úspěchy před Ferrari (5) a Cadillacem (4). Acura má na kontě tři triumfy, ale ty jsou zato z posledních tři ročníků.
Okruh v Daytoně byl dokončený v roce 1959. Trať pro vytrvalostní závody se jede z časti na oválu, na kterém se koná i legendární závod NASCAR Daytona 500.a zbytek ve vnitřním prostoru. Okruh je dlouhý 5,729 km. Má se z 12 zatáček a podle řady jezdců je jednodušší než v Le Mans nebo na Nürburgringu. Ale pozor náklon oválu Daytona International Speedway je šílených 31 stupňů.

Na startovní listině v první řadě nechybějí hvězdy světa vytrvalostních závodů, jako jsou Romain Dumas, Filipe Albuquerque, Louis Delétraz, Sébastien Bourdais, Pipo Derani, Earl Bamber, Neel Jani, Augusto Farfus či Felipe Nasr. Lednový termín ovšem umožňuje start pilotům, kteří mají jinak během sezony plné ruce práce v jiných disciplínách, než je endurance. Jen z IndyCar jich dorazil více než tucet: Scott Dixon, Alex Palou, Felix Rosenqvist, Josef Newgarden, Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood, Christian Rasmussen, Romain Grosjean, Tom Blomqvist a Kyle Larson.
Přijíždějí také bývalí jezdci formule 1: Jenson Button, mistr světa z roku 2009, Felipe Massa, vicemistr světa z roku 2008, nebo už zmiňovaný Grosjean, který před časem opustil svět F1 a nyní působí v IndyCar. Je také oficiálním jezdcem Lamborghini ve třídě Hypercar.
A konečně je tu neúnavný Američan Ben Keating. Specialista na vytrvalostní závody pojede v jednom závodě se dvěma prototypy. Vedle Porsche 963 č. 85 týmu JDC-Miller MotorSports v GTP bude usedat i do vozu Oreca 07 č. 2 týmu United Autosports USA v LMP2. Ve svých 52 letech je navíc úřadujícím šampionem FIA WEC třídy GTE Am, která se loni se seriálem loučila.
Foto: IMSA
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.