Cadillac dává jasně najevo svůj záměr přivést v budoucnu do F1 amerického jezdce. Nově vznikající tým angažoval na pozici testovacího pilota Coltona Hertu. Pětadvacetiletý závodník rovněž opouští IndyCar a příští rok se přesune do F2, kde se bude snažit získat chybějící body nutné pro zisk superlicence.
„Jsem neuvěřitelně nadšený z toho, že se přidám ke Cadillacu jako testovací jezdec,“ těší se na nové dobrodružství Herta. „Je to příležitost jako ze snu – jedna z těch, na kterých jsem dlouho pracoval. Možnost stát se součástí týmu Cadillac v období, které je pro něj tak klíčové, jsem si nemohl nechat ujít,“ dodává.
Mnohými odborníky je Colton Herta považován za jednoho z nejlepších jezdců závodících mimo Evropu. I proto už byl se sedačkou ve F1 několikrát spojován.
Poprvé se tak stalo před sezonou 2022, kdy Michael Andretti usiloval o odkoupení týmu Alfa Romeo a vedle zkušeného Valtteriho Bottase počítal se závodní sedačkou právě pro Hertu, který už tehdy barvy jeho týmu hájil v IndyCar. Z prodeje stáje ale nakonec sešlo. Ani při svých pozdějších neúspěšných pokusech dostat se na startovní rošt F1 se Andretti netajil tím, že počítá právě s Hertou.
O závodníka z Kalifornie ale měly zájem i jiné týmy. V sezoně 2022 totiž působil jako vývojový jezdec McLarenu, díky čemuž mohl v portugalském Portimau otestovat vůz ze sezony 2021. Pro rok 2023 ho pak chtěl angažovat Red Bull do svého juniorského týmu AlphaTauri (dnes Racing Bulls), Hertovi se ale nepodařilo nasbírat dostatek bodů pro udělení superlicence a žádost Red Bullu o výjimku FIA zamítla.
Ani dnes nemá Herta dostatek bodů k tomu, aby mu mohla být udělena superlicence. Zřejmě i proto se Cadillac rozhodl, že ve své premiérové sezoně 2026 vsadí na zkušené duo složené ze Sergia Péreze a Valtteriho Bottase. Hertova touha zazávodit si jednoho dne ve F1 ovšem neutuchá.
From IndyCar to F1.
— Cadillac Formula 1 Team (@Cadillac_F1) September 3, 2025
Our new Test Driver, Colton Herta ????
Read more at: https://t.co/ckAdwQs35g pic.twitter.com/AARU589oUx
„Závodit ve F1 bylo vždy mým snem,“ říká jasně. „Myslím si, že tento přestup je obrovským krokem na cestě za tímto cílem. Nyní se má pozornost soustředí na to, abych dal Cadillacu vše, co můžu a pomohl mu vybudovat konkurenceschopný tým,“ dodává.
Testovací úloha u Cadillacu a touha dostat se do F1 bude mít v roce 2026 podstatný vliv i na Hertův závodní program. Po sedmi kompletních sezonách totiž opustí IndyCar. U týmu Andretti ho od příští sezony nahradí velezkušený dvojnásobný šampion Will Power, který po dlouhých 18 sezonách přišel o místo u stáje Penske. Herta místo toho bude závodit v F2, kde bude jeho cílem získat zbývající body pro udělení superlicence.
Ačkoli Hertův přestup do F2 ještě nebyl oficiálně potvrzen, výkonný ředitel Cadillacu Dan Towriss v podcastu Off Track s Jamesem Hinchcliffem a Alexanderem Rossim již prozradil, že právě do tohoto šampionátu povedou jeho další kroky. Za jaký tým Herta pojede, prozatím jasné není. Cílem tohoto angažmá je získat zbývající body nutné pro udělení superlicence.
Aby jezdec mohl závodit ve F1, musí v rámci superlicenčního systému FIA nasbírat během posledních třech sezon 40 bodů. V IndyCar ovšem tuto sumu získává pouze šampion. Tím se Herta nikdy nestal. Místo toho vstoupí do sezony 2026 se 34 body na kontě. To ho ovšem staví do solidní pozice. Aby se totiž dostal na hranici 40 bodů, stačí mu skončit v F2 do osmého místa. Navíc je pravděpodobné, že mu Cadillac dá v příští sezoně prostor v několika volných trénincích F1. A za každý, ve kterém absolvuje minimálně 100 kilometrů, bude mít garantovaný jeden bod.
Během svého působení v IndyCar, které začalo při posledním závodě sezony 2018 v Sonomě, si Herta připsal 9 výher, 19 pódií a 16 pole positions. Nejvydařenější sezonu zažil v roce 2024, kdy se stal vicemistrem hned za Álexem Palouem. Letos obsadil sedmou pozici a zvítězit se mu nepodařilo ani jednou.
What a ride it’s been. 116 starts, 9 wins, 16 poles, 40 top fives, 64 top tens and so many memories. Thank you, Colton Herta ????
— Andretti INDYCAR & INDY NXT (@AndrettiIndy) September 3, 2025
We’ll be cheering you on in this next chapter ???? pic.twitter.com/mdgWDgILDN
Rovněž dodejme, že ačkoli Herta působí na americké scéně, rozhodně ho nelze považovat za specialistu na ovály, které jsou pro tamní závody charakteristické. Osm ze svých devíti výher totiž vybojoval na přírodním nebo městském okruhu. Prvního oválového triumfu se dočkal až loni v Nashvillu. Za zmínku stojí také Hertovo první vítězství, na které dosáhl v roce 2019 v Austinu. Tehdy mu totiž bylo pouhých 18 let, 11 měsíců a 25 dní. Díky tomu je dodnes nejmladším vítězem v historii IndyCar. V legendárním závodě Indy 500 byl nejlépe osmý v ročníku 2020.
Herta se v USA příležitostně objevuje také ve vytrvalostním seriálu IMSA. Už dvakrát se dokonce stal vítězem závodu 24 hodin Daytona. Poprvé se mu to povedlo v roce 2019 v rámci třídy GTLM s BMW M8 GTE, o tři roky později triumfoval ve třídě LMP2 s prototypem Oreca týmu DragonSpeed. Loni byl při dvanáctihodinovce v Sebringu součástí posádky vozu Acura ARX-06, který dosáhl v závodě na celkové prvenství.
Ačkoli Herta strávil v USA většinu kariéry, s evropským závoděním už zkušenosti má. V sezoně 2015 obsadil celkové třetí místo v britském seriálu MSA Formula, o rok později dosáhl na bronz také v Euroformuli Open. V obou těchto sériích dokázal vyhrávat. Triumf si připsal i v jednom závodě britské F3.
Zdali se Hertovi podaří pro sezonu 2027 získat u Cadillacu závodní sedačku, je otázkou i proto, že Sergio Pérez a Valtteri Bottas uzavřeli s týmem víceleté kontrakty. Jejich detaily ale nejsou známé a je proto možné, že součástí těchto smluv jsou opce, které nakonec nemusejí být na rok 2027 uplatněny.
ALEX PALOU: #INDYCAR CHAMPION!
— INDYCAR on NBC (@IndyCaronNBC) September 15, 2024
COLTON HERTA: NASHVILLE RACE WINNER! pic.twitter.com/p0LBPQ1gyN
Od roku 1950 se ve F1 objevilo 58 amerických jezdců. Závod jich dokázalo vyhrát sedm – Mario Andretti, Dan Gurney, Phil Hill, Peter Revson, Richie Ginther, Rodger Ward a Jim Rathmann. Hill a Andretti se dokonce stali šampiony. Podařilo se jim to v letech 1961, respektive 1978.
Dosud posledním Američanem ve F1 byl v období 2023-2024 Logan Sargeant. Jeho působení s Williamsem ale vydařené nebylo. Z 37 velkých cen se mu podařilo vytěžit jenom jeden bod, který získal za 10. místo před domácím publikem v Austinu. Po loňské Velké ceně Nizozemska v Zandvoortu byl kvůli neuspokojivým výkonům vyhozen.
Foto: Cadillac F1 Team, Andretti
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.