Měl to být klidný rozlučkový závod Jensona Buttona. Místo toho skončil trestem, frustrací a hněvem. Jeho týmový kolega Sebastien Bourdais si po kolizi s Ferrari nebral servítky a ostře kritizoval komisaře: „Už mě unavují lidé, kteří nerozumí závodění.“
Britský šampion Formule 1 z roku 2009 se zúčastnil svého posledního profesionálního závodu za volantem vozu Cadillac V-Series.R #38 týmu Jota. Ve čtvrté hodině osmihodinového závodu v Bahrajnu se dostal do kolize s Ferrari 296 GT3 #54 Thomase Flohra, poté co se pokusil předjet pomalejší vůz LMGT3 při souboji s BMW M Hybrid V8 #20 Sheldona van der Lindeho.
Kontakt mezi Buttonem a Ferrari poslal Flohra do bariér a vyvolal první výjezd safety caru. Komisaři označili Buttona za „plně odpovědného“ a udělili mu 30sekundový trest typu stop/go, který tým odsunul o dvě kola zpět na 16. místo.
⚠️ Safety car
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) November 8, 2025
HUGE G-force crash for #54 Vista AF Corse but great to see Thomas Flohr get out unaided.
Watch our season finale LIVE on https://t.co/IPZa0nvsLu ???? #WEC #8HBahrain pic.twitter.com/MIg9TG77IU
Čtyřnásobný mistr série Champ Car Sebastien Bourdais po závodě ostře napadl rozhodnutí sportovních komisařů. Podle něj byl incident typickým příkladem přehnaného posuzování situací, ve kterých jsou prototypy LMDh automaticky označovány za viníky při kolizích s vozy GT.
„Upřímně, už mě unavují rozhodnutí komisařů, kteří zřejmě nerozumí závodění,“ řekl rozhořčený Bourdais pro Motorsport.com.
„Každý, kdo ten incident viděl, ví, že vina není na straně Jensona. Ten chlap v GT autě přehnaně reagoval na BMW, které mu strkalo nos doprava, a trefil zadní část Buttonova vozu. Jak to může být chyba prototypu?“
Francouz dodal, že systém penalizací je podle něj nevyvážený a často ničí závody týmů, které za nic nemohou.
„Pokaždé, když dojde k takové nehodě, někdo musí být vinen – a vždycky je to prototyp. Už toho mám dost. A navíc to není malý trest. Ztratíte minutu a závod je pryč,“ pokračoval Bourdais. „Ani nevím, proč nás nechali závod dokončit. V tu chvíli to už bylo po všem.“
Cadillac #38 startoval do závodu ze 13. místa, ale postupně ztrácel tempo kvůli strategickým chybám. Bourdais přiznal, že rozhodnutí týmu jet „na krátkou nádrž“ kvůli dopravní situaci bylo špatné: „Měli jsme šetřit palivo a jet dlouhou strategii, ale přehnaně jsme reagovali na provoz. Když jedete krátkou nádrž, musíte znovu šetřit a ztrácíte čas. Škoda už byla napáchána, a když nastoupil Jenson, modlili jsme se za safety car – ale bohužel jsme ho způsobili sami.“
Zatímco sesterský vůz Cadillac #12 (Lynn/Nato/Stevens) skončil na šestém místě, vůz #38 dojel až na konci pole.
Podle oficiální zprávy FIA se Button při výjezdu ze zatáčky 3 „dostal zadní částí do kontaktu s přední částí Ferrari 54, které jelo po své linii“. Po „důkladném zvážení“ komisaři rozhodli, že za incident nese plnou odpovědnost vůz Cadillac #38 a udělili mu trest 30 sekund stop-and-go.
Bourdais uzavřel své hodnocení s povzdechem: „Letos jsme si užili všechno možné, ale doufám, že příští rok bude lepší. Tohle už je prostě moc.“
Foto: Cadillac
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.