Napětí mezi týmy Manthey Racing a BMW Motorsport znovu eskalovalo po dramatickém finále DTM na Hockenheimringu. Porsche tým naznačil, že vozy BMW M4 GT3 Evo mohly využívat „neobvyklé“ nastavení motoru (tzv. magické mapování), které by jim umožnilo krátkodobě získat větší výkon.
Atmosféra mezi oběma značkami se vyostřila poté, co tovární jezdec BMW René Rast přišel o šanci na titul po kolizi s Ayhancanem Güvenem z týmu Manthey. Incident, který rozhodl o šampionátu, doprovázely i technické spekulace: Manthey tvrdí, že BMW mělo v rozhodujících momentech závodu neobvykle silné zrychlení.
„Bylo to až nápadně podobné tomu, co jsme viděli už na Nürburgringu,“ uvedl šéf Manthey Racing Nicolas Raeder. „Na rovince najednou získali výkon, který jsme nedokázali vysvětlit. Od Güvena to byl čistý manévr, ale to, jak BMW vystřelilo z výjezdu, bylo velmi překvapivé.“
Podezření Manthey Racing podporuje i bývalý jezdec Daniel Abt, dnes člen vedení týmu Abt Sportsline. „Podle mě BMW stále občas používá to, čemu říkáme magické mapování,“ uvedl pro německá média. „Viděli jsme to už při 24 hodinách Nürburgringu – náhlý nárůst výkonu a pak zase útlum. Na Hockenheimu to vypadalo velmi podobně.“
Pojem magické mapování označuje speciální nastavení motorové řídicí jednotky, které může krátkodobě měnit křivku výkonu motoru. V sériích, jako je DTM, kde je výkon vozů GT3 vyrovnáván systémem Balance of Performance (BoP), je ale podobná úprava citlivým tématem. Většina parametrů, včetně úhlu zapalování a přívodu vzduchu, je přesně stanovena homologací – jakákoli odchylka by mohla znamenat porušení pravidel.
Zástupci BMW obvinění odmítli. „Nevím, na co narážejí,“ reagoval šéf BMW Motorsport Andreas Roos. „To, co se stalo v první zatáčce, byla prostě závodní situace. Kdyby Guven brzdil o zlomek sekundy později, k ničemu by nedošlo. Nemyslím si, že by šlo o něco neobvyklého z pohledu techniky.“
Data z telemetrie DTM podle dostupných informací ukazují, že rozdíl v maximální rychlosti mezi BMW a Porsche se na rovince pohyboval mezi 6 a 8 km/h, což není mimo rámec běžných rozdílů v rámci BoP. Rychlejší kolo přitom zajel právě Güven s Porsche (1:37,529), a to navzdory vyšší zátěži a menším restriktorům motoru. Technická kontrola po závodě žádné nesrovnalosti neodhalila. Podle některých zdrojů by však případné rozdíly v točivém momentu bylo možné spolehlivě potvrdit jen za použití snímačů točivého momentu, které DTM na rozdíl od jiných GT3 sérií nepoužívá.
Tento spor není první. Už během letošního 24h Nürburgringu si jezdec Porsche Kevin Estre stěžoval, že vozy BMW měly na dlouhé rovince „podezřele vysokou“ rychlost. Požadoval tehdy analýzu dat, která ale žádné porušení pravidel neprokázala. Na Hockenheimu se téma vrátilo v plné síle. „Rene by ten závod vyhrál, kdyby se to nestalo,“ trval na svém Raeder. „Ale to, co jsme viděli na rovinkách, ve mně zanechalo velké pochybnosti.“
Přestože DTM zatím žádné oficiální vyšetřování neotevřelo, debata o možném „magickém mapování“ ukazuje, jak napjaté je prostředí v závěru sezony. Ať už se ukáže cokoli, vztahy mezi Manthey Racing a BMW budou po Hockenheimu jen těžko vracet do neutrální roviny.
Foto: BMW Group
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.