Augusto Farfus: „BMW má závodění v DNA. A Barcelona? Krásná, ale krutá k pneumatikám“

Brazilský závodník Augusto Farfus, stálice světového motorsportu a jeden z nejzkušenějších jezdců v barvách BMW ROWE Racing, má za sebou další sezónu plnou výzev. V exkluzivním rozhovoru pro MotorMix hodnotí sezónu, mluví o náročnosti katalánské trati, síle značky BMW a prozrazuje, proč by si jednou chtěl splnit sen a startovat na Indy 500

Podle Farfuse byla letošní sezóna v týmu ROWE Racing z pohledu týmové spolupráce velmi silná. S kolegy sdílí podobný jezdecký styl i cit pro nastavení, což zjednodušuje práci na voze během víkendů. „Jako tým fungujeme výborně. Každý z nás cítí auto podobně, takže se často rychle shodneme na změnách v setupu,“ říká Farfus. Přesto přiznává, že Barcelona nikdy nepatřila k tratím, kde by se týmu dařilo nejvíce: „Pro nás je to vždy složitý závod. Trať je náročná, rychle se opotřebují pneumatiky a všechno se to točí kolem toho, jak je co nejlépe šetřit.“

Okruh Circuit de Barcelona-Catalunya je pověstný svou technickou náročností a vysokou degradací pneumatik. Právě to se letos ukázalo jako klíčový faktor. „V Barceloně to není o tom, jak moc tlačíte, ale jak dlouho vydržíte,“ vysvětluje jezdec. „Celý víkend jsme pracovali na tom, abychom co nejlépe optimalizovali tempo v závodě, protože klíčem je udržet pneumatiky při životě. Je to spíš boj o rovnováhu než o čistou rychlost.“

Přestože Barcelona patří mezi modernější tratě, pro Farfuse má zvláštní kouzlo. „Je to trať s historií, kde závodí všechny velké série. Má nízkou přilnavost, což nám občas komplikuje život, ale závodit tady je vždy radost. Španělé mají úžasnou atmosféru a lidé jsou tu opravdu zapálení,“ dodává.

O budoucnost BMW v motorsportu se Farfus nebojí. Značku, se kterou je spjat prakticky celou kariéru, považuje za jednoho z pilířů světového závodění. „BMW má závodění v DNA. Od GT4 přes GT3 až po hypercar a Formuli E – ta značka je prostě všude. A to nejen v továrních programech, ale i v zákaznických týmech. Myslím, že každý, kdo sleduje motorsport, by BMW zařadil mezi tři nejikoničtější značky na světě,“ říká Farfus s hrdostí v hlase.

Zkušenosti, které sbíral v WTCC a DTM, si dodnes nese i do vytrvalostních závodů. „WTCC bylo ve své době skvělé. Krátké sprinty, tvrdé souboje – úplně jiný formát než endurance, který je o spolupráci a strategii,“ vzpomíná Farfus. „Byl to ale výborný základ pro kariéru, tam jsem začínal a hodně se naučil. Ty roky s BMW ve WTCC pro mě byly zásadní.“

Letos se Brazilec blýskl i na Nürburgringu, kde bojoval o vítězství v rámci NLS. Podle něj se zkušenosti z dlouhých závodů dokonale přenášejí do GT World Challenge. „Obě série jsou si podobné v tom, že sdílíte auto s týmem a musíte z něj dostat maximum společně. Je to pořád o týmové práci a o tom, že víte, co ten druhý potřebuje od auta. To nám práci v GT World Challenge hodně usnadňuje,“ říká.

A pokud by si mohl vybrat jeden jediný závod, ve kterém by chtěl ještě startovat? Odpověď přichází bez váhání. „Indy 500. Ten závod má neskutečnou energii. Je šíleně rychlý, nebezpečný, ale úžasně strhující. Je to show, kterou chci jednou zažít z kokpitu,“ usmívá se. „Jasně, závodit ve Formuli 1 by bylo skvělé, ale Indy 500 má něco jedinečného, něco, co se nedá napodobit.“

Augusto Farfus zůstává jednou z klíčových osobností současného GT světa – kombinací zkušeností, technického citu a nefalšované radosti z jízdy. A i když jeho jméno dnes patří mezi stálice BMW, jeho zápal pro závodění a touha posouvat limity dokazují, že i po dvaceti letech kariéry má před sebou stále spoustu cílů.
 

Foto: BMW Group

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.