Aston Martin udělal krok, který může změnit jeho budoucnost v královně motorsportu. Adrian Newey, nejúspěšnější konstruktér moderní éry Formule 1, se od roku 2026 stává novým šéfem týmu. Oznámení přichází necelý rok poté, co do Silverstone nastoupil jako technický partner — a současně v momentě, kdy se tým připravuje na nástup zcela nové generace pravidel i vlastní tovární éry s Hondou.
Dosavadní šéf týmu Andy Cowell přechází na pozici hlavního strategického ředitele. Týmový majitel Lawrence Stroll krok označil za vzájemné rozhodnutí, které má urychlit transformaci projektu, jenž za poslední dva roky zažil výrazný pokles formy.
Newey, konstruktér dvanácti titulů konstruktérů a čtrnácti titulů mistrů světa jezdců, bude nově řídit kompletní závodní operace. V roli technického partnera však nadále povede i samotný technický tým — od vývoje vozu až po fungování na trati.
„Za posledních devět měsíců jsem v našem týmu viděl obrovské množství talentu,“ uvedl Newey. „Těším se na tuto novou roli, protože nás čeká zásadní výzva. V roce 2026 budeme poprvé vystupovat jako plnohodnotný tovární tým a současně přijde zcela nový soubor technických pravidel. Musíme být připraveni.“
Jeho jmenování zároveň definitivně ukončuje spekulace o tom, že by tým mohl lákat Christiana Hornera.
BREAKING: Adrian Newey to take on the role of Team Principal at @AstonMartinF1 from 2026
— Formula 1 (@F1) November 26, 2025
Andy Cowell will move into a new role as Chief Strategy Officer#F1 pic.twitter.com/fAKgrBmxOq
Andy Cowell, respektovaný odborník na pohonné jednotky a bývalý šéf motorové divize Mercedesu, převzal vedení týmu teprve letos v lednu. Výsledky však zatím nepřišly — Aston Martin se nachází na osmém místě poháru konstruktérů, což by v případě nepostupu výše znamenalo nejhorší výsledek od roku 2021.
Jeho přesun na pozici hlavního strategického ředitele má podle týmu posílit klíčové vazby na Honda, Aramco a Valvoline. Cowell bude mít na starosti integraci nové pohonné jednotky, paliva i podvozku do jednotného celku.
„V posledních měsících jsem pracoval na položení základů pro Adriana a širší organizaci,“ uvedl Cowell. „Je správný čas převzít roli, která umožní týmu co nejlépe využít synergie s našimi technickými partnery.“
Majitel týmu Lawrence Stroll změnu vítá a Cowella pochválil za vytvoření nové interní kultury, která podle něj „vrací závodní vůz do středu zájmu“. Zároveň ale Aston Martin stojí pod obrovským tlakem. Stroll v posledních letech vložil do infrastruktury stovky milionů — od nové továrny až po dynamiku náboru hvězdného technického personálu.
Rok 2026 proto bude kritickým testem. Nová pravidla pro šasi i pohonné jednotky otevírají dveře k přeskupení sil. Aston Martin přechází na status továrního týmu s Hondou a s Neweym v čele má být připraven využít příležitosti. A právě proto teď přichází chvíle, kdy nesmí zaváhat.
Foto: Formula 1 via X
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.