Prokop si odváží z Abú Zabí stříbro. Macíka zastavila převodovka, Michek musel trčet v poušti

Letošní ročník soutěže Abú Zabí Desert Challenge skončil pro české barvy umístěním na stupních vítězů. V kategorii automobilů obsadil druhé místo Martin Prokop. Účinkování Martina Macíka v kamionech skončilo již po dvou etapách kvůli rozbité převodovce. Motocyklista Martin Michek ztratil naději na dobré umístění po poruše motoru.

Od neděle 5. do čtvrtka 10. března pokračovala druhým podnikem letošní sezona nově vzniklého mistrovství světa v dálkových rallye organizací FIA a FIM.  Po lednové Rallye Dakar tentokrát byla na programu soutěž Abú Zabí Desert Challenge.

Stříbrný Prokop

Do podniku zasáhli mimo jiné i tři Češi. Jedním z nich byl i Martin Prokop. Jihlavský rodák ovšem tentokrát nenastoupil s novým Fordem Raptor RS Cross Country postaveným podle pravidel třídy T1+, se kterým si odbyl premiéru na letošní Rallye Dakar. Místo toho usedl do staršího modelu tohoto auta. Prokop nastoupil v Abú Zabí bez nároku na body do mistrovství světa, neboť se do něj rozhodl nepřihlásit a starty ve zbývajících soutěžích neplánuje.

Prokop možná startoval ve Spojených arabských emirátech mimo body, rozhodně ale nebyl do počtu. Již v úvodní etapě ukázal svůj potenciál a obsadil třetí místo. Na bronzové příčce se udržel i po druhé etapě. Třetí den soutěže mu ale přinesl dokonce posun na druhou pozici, která v jeho držení zůstala až do cíle.

„Byl to parádní týden. Všechno jsme s naším starým Shrekem (přezdívka Prokopova vozu – pozn. red.) zvládli přeskákat bez problémů. Je to trochu anomálie. S takto starým autem jsme neměli žádné ambice. Jeli jsme si to sem pouze užít, protože je to náš oblíbený závod. Nakonec je z toho druhé místo. Za námi skončila spousta skvělých jezdců a spousta továrních aut. Jsme strašně šťastní. Užili jsme si to, mám radost,“ řekl Prokop, který tento podnik v roce 2018 vyhrál, po dojezdu do cíle.

Nad síly českého závodníka byl pouze čtrnáctinásobný vítěz Rallye Dakar Stéphane Peterhansel s elektrickým vozem Audi RS Q e-tron. Stejně jako Prokop startoval i Francouz mimo body. Jedná se o Peterhanselovo rekordní osmé vítězství v této soutěži. Předtím zde vyhrál již v roce 1996 na motorce a poté s automobilem v ročnících 2002, 2003, 2005, 2007, 2011 a 2019. Kromě Peterhansela a Prokopa skončil v kategorii automobilů skupiny T1 také Polák Jakub Przygonski.

Al-Attíja s Loebem museli dohánět

V podniku nastoupili mimo jiné i nejlepší tři jezdci letošního ročníku Rallye Dakar – Násir al-Attíja, Sébastien Loeb a Jazíd al-Rajhí. Pro ani jednoho z nich ale nešlo o bezproblémové vystoupení.

Al-Attíjovy naděje na vítězství vyhasly už při první nedělní etapě, kterou nedokončil poté, co si poškodil pravé přední kolo. Ve zbývajících čtyřech etapách ale Katařan pokaždé zvítězil a nakonec skončil pátý. Jen o jedno místo za ním se umístil Sébastien Loeb. Devítinásobný šampion WRC také ztratil čas v první etapě, kdy kvůli problémům s hnací hřídelí skončil až osmý. Ve zbytku soutěže ale dokázal vystoupat na čtvrtou příčku. Jazíd al-Rajhí se ještě po druhé etapě držel na stříbrné pozici. Třetí etapu ale kvůli technickým problémům nedokončil. Nakonec se umístil na šesté pozici.

Pokud jde o ostatní automobilové kategorie, v lehkých prototypech zvítězil stejně jako na Dakaru Francisco Lopez Contardo. Chilan se navíc umístil i na třetí pozici mezi všemi auty hned za Peterhanselem a Prokopem a v rámci mistrovství světa tak zvítězil. V kategorii Side-by-side slavil triumf Marek Goczal. Dakarský vítěz této kategorie Austin Jones nedokončil úvodní nedělní etapu kvůli problémům s elektronikou a nakonec obsadil páté místo.

Mezi kamiony dorazil jako jediný do cíle Kees Koolen. Pro jeho jediného soupeře v této kategorii, kterým byl další český jezdec Martin Macík, totiž skončilo účinkování už po druhé etapě poté, co se na jeho Ivecu poškodila převodovka.

„Zůstali jsme viset v duně. Chtěli jsme scouvat, ale nešlo to. Zjistili jsme, že se nám na převodovce zasekla dvojka a auto jede jen dopředu. Tam byl ale obrovský kopec písku, který nešel vyjet. Takže jsme vzali lopaty a kopali koleje. Museli jsme vypnout motor, aby nás převodovka netáhla dopředu, a tlačili jsme Karla dolů z duny. To se nám dařilo asi do poloviny kopce. Dál to nebylo možné. Zkoušeli jsme, co se dalo. Vymontovali jsme i kardan. Nakonec jsme zavolali pořadatele a ti nás stáhli navijákem. Zjistili jsme, že můžeme jet jen dopředu – na dvojku,“ popisoval Macík.

Sunderland navázal na Dakar, Michka zradil motor

Kategorie motocyklů měla stejného vítěze jako letošní Rallye Dakar. Triumfoval totiž Sam Sunderland. Britského závodníka z továrního týmu Gas Gas doplnili na stupních vítězů dva jezdci Hondy. Druhý skončil Ricky Brabec a třetí Pablo Quintanilla.

Nejlépe začala soutěž pro domácího závodníka Michaela Dochertyho, který startoval mimo MS. Jezdec stáje SRG Motorsports na motocyklu Husqvarna nejprve vyhrál krátký sobotní prolog a poté se na špici udržel i po první etapě. Ve druhé ovšem jeho účinkování po pádu skončilo a vedení převzal Kevin Benavides. Ve třetí etapě ovšem Argentince sesadil z první příčky Sunderland a zůstal zde až do konce. Benavides nakonec obsadil až 13. příčku poté, co ho při předposlední etapě zdržely potíže s převodovkou.

Podniku se zúčastnil i Martin Michek, který má letos v plánu odjet s týmem Orion – Moto Racing Group kompletní ročník. Českobudějovický rodák byl ještě po první etapě sedmnáctý, druhou ale nedokončil kvůli poškození motoru. Michek chyběl i ve třetí etapě, na tu čtvrtou se ale vrátil a zajel v ní sedmý čas. Celkově nakonec skončil na 35. místě.

„Krásná rallye. Za mě super. Byl jsem hrozně moc rád, že i po výměně motoru nás nechali závodit, i když jsme dostali astronomickou penalizaci. Já jsem si to užil až do konce. Děkuji všem, co byli s námi,“ zhodnotil Michek své vystoupení.

Nižší kategorii Rally2 vyhrál stejně jako na Dakaru Američan Mason Klein. Čtyřkolky patřily Abdulazízovi Alímu. Na druhém místě ze tří skončil slovenský jezdec Juraj Varga.

Loeb přeskočil Al-Attíju

V průběžném pořadí kategorie automobilů se po Abú Zabí Desert Challenge změnil celkový lídr. Nyní vede Sébastien Loeb se 112 body. Druhý Násir al-Attíja, kterého Francouz o vedení připravil, ovšem ztrácí pouze bod. Třetí je Jazíd al-Rajhí (70 bodů). V čele hodnocení lehkých prototypů zůstává Francisco Lopez Contardo a v Side-by-side je pořád první Austin Jones. Kees Koolen přeskočil v kategorii kamionů Martina Macíka, před kterým má nyní náskok 32 bodů.

Mezi motorkáři zůstává první Sam Sunderland (63 bodů), za kterým následují druhý Pablo Quintanilla (46 bodů) a třetí Matthias Walkner (35 bodů). Martinu Michkovi patří se 4 body 17. pozice. Ve čtyřkolkách zůstává první letošní vítěz Rallye Dakar Alexandre Giroud, přestože v Abú Zabí chyběl. V Rally2 vede Mason Klein.

V automobilových kategoriích boduje nejlepších patnáct závodníků systémem 30-25-20-17-15-13-10-9-8-7-6-5-4-3-2. Výjimkou byla Rallye Dakar, kde se rozdělovaly body podle klíče 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2. Kromě umístění v celkovém pořadí jsou ale hodnoceny i výsledky jednotlivých etap, kde boduje nejlepší pětka systémem 5-4-3-2-1.

Motorkáři a čtyřkolkáři získávají body pouze za celkové umístění v soutěži. Pro ně platí systém 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. V případě Rallye Dakar se ale všechny tyto sumy násobily jeden a půlkrát a nově vzniklé číslo poté bylo zaokrouhleno na celou cifru.  

MS v dálkových rallye bude pokračovat v termínu 24.-30. dubna soutěží Rallye Kazachstán. Zde bychom z českých účastníků Abú Zabí Desert Challenge měli vidět pouze Michka. Prokop se chce ve zbytku roku soustředit na vybrané starty ve WRC, kde by si měl své první letošní vystoupení odbýt během května v Portugalsku. Macík by se měl vrátit až na poslední podnik v Maroku. Předtím ale ještě absolvuje podnik Baja Aragón, který bude součástí světového poháru FIA v cross-country bajách.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Úvodní foto: Benzina Orlen Team

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.