Šestý ze třiceti. Martin Vaculík slibně zahájil svůj první rok v královské SuperBuggy

Šesté místo v konkurenci dalších 29 závodníků. To je výsledek, kterým Martin Vaculík v Nyirádu odstartoval letošní sezonu autokrosařského mistrovství republiky v kategorii SuperBuggy. K úspěchu měl nakročeno i jeho bratr Vojtěch v Buggy1600, v jeho dosažení mu ale zamezily technické problémy.

„Rozhodně jsem velmi spokojený. Hlavně když vezmeme v potaz, že jsem na této trati jel se SuperBuggy poprvé,“ pochvaloval si Martin Vaculík, který si se svým bratrem pro letošek závodní náčiní prohodil.

Vicemistr kategorie Buggy1600 z roku 2022 letos absolvuje v královské kategorii poprvé celou sezonu. Premiérové vystoupení se speciálem SuperBuggy ale Martin v Nyirádu nezažil. V této kategorii totiž nastoupil již při Setkání mistrů v roce 2022 v Humpolci a poté také loni při závěrečném podniku MČR v Sedlčanech. Už tam měl nakročeno k postupu do finále, nakonec byl ale vyřazen po semifinálové jízdě a celkově obsadil 11. příčku.

Potenciál na postup do finále ukazoval Martin od samého začátku i v Nyirádu. V rozjížďkách byl klasifikován jako osmý a ve své semifinálové jízdě dojel jako čtvrtý. To mu pro start finále přiřklo osmou pozici. Hned v úvodu se ale posunul výše.

„Finále bylo z mého pohledu ze začátku velmi chaotické,“ popisuje dramatický začátek. „Po startu jsem jel v chumlu aut a přede mnou došlo k velké kolizi, kterou jsem úspěšně objel. Poté jsem se nějakou chvíli držel na páté pozici,“ říká.

Trať ležící v bývalém bauxitovém dole představovala kvůli svému drsnému povrchu velkou výzvu pro pneumatiky. A právě to začal Martin v dalších kolech finálové jízdy pociťovat. Následoval propad o jednu pozici dozadu a nakonec šesté místo v cíli.

„Na pneumatikách chyběl vzorek a tak jsem si tu pozici neudržel. Auto bylo mnohem hůře ovladatelné,“ vysvětluje. Současně ale dodává, že změna kategorie pro něj nebyla zas tak velkým šokem. „Velice mě překvapilo, že SuperBuggy není v porovnání s předchozím autem až tak rozdílné. Změna tam samozřejmě je, ale mnohem menší než bych čekal,“ dodává.

Technické problémy zmařily šanci

Úspěšně mohl do nové sezony vstoupit také Vojtěch Vaculík v kategorii Buggy1600. V neprospěch bývalého vicemistra republiky SuperBuggy ale hrály okolnosti.

„Měl jsem technické problémy, které začaly už v prvním tréninku a poté přetrvaly celý víkend. Musíme najít příčinu a vyřešit ji, aby se v dalších závodech problém neopakoval. Spokojen určitě nejsem,“ hodnotí maďarský víkend.

V kategorii Buggy1600 Vojtěch závodil už v roce 2022 při Setkání mistrů v Humpolci, během uplynulého víkendu šlo ale o jeho soutěžní premiéru v této třídě. Jeho juniorská kariéra se totiž v minulosti zastavila již v kategorii RB250 a v roce 2021 naskočil po několikaleté pauze rovnou do SuperBuggy.

Ačkoli ale Vojta neměl s Buggy1600 mnoho zkušeností, sžíval se velmi rychle – v rozjížďkách skončil šestý, semifinálovou jízdu dokončil jako druhý za trojnásobným mistrem republiky Jakubem Novotným. To mu pro start finále zajišťovalo čtvrté místo za úřadujícím šampionem Arnoštem Floriánem, již zmíněným Novotným a Václavem Kindlem.

Vojtěch věřil, že může tuto trojici rychlíků vyzvat. „Cítil jsem, že mám na pódium. Tempo bylo dobré,“ říká. Bohužel ale zůstalo jenom u očekávání. „Kvůli technickému problému jsem se začal propadat a potom jsem si urazil kolo o stojící auto. Moc místa tam nebylo a já se tam zkrátka nevešel,“ popisuje své smolné finálové vystoupení.

Přesto ale opouštěl Maďarsko se spoustou pozitivních poznatků. „Získal jsem cenné zkušenosti s řízením Buggy1600. Myslím si, že jsem se dobře adaptoval. Nyirád jsem bral především jako test. Dařilo se mi zajíždět pěkné časy. Už teď se těším na další závody, protože Buggy1600 je krásně hravá a člověk má čas si vše dopředu promyslet. Věřím, že se letos budu prát o pódiová umístění častěji,“ říká.

Druhý podnik mistrovství republiky v autokrosu se koná 26.-27. dubna. Pojede se v Humpolci na trati Pod Vilémovským lomem.

Foto: Zuzana Horáková

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.