1000 mil československých: Dobová auta i atmosféra první republiky oživí ulice českých měst

Rekordních 130 posádek v historických vozech vyrazí letos na trasu mezi Prahou a Bratislavou.

Na čtyři dny se obě části bývalé československé republiky vrátí do časů první republiky. Historické vozy z třicátých let opět vyrazí na trasu mezi Prahou a Bratislavou. Vzpomínková jízda 1000 mil československých, inspirovaná slavnou dálkovou soutěží z let 1933 až 1935, se pojede od 11. do 14. června a na startu se letos sejde rekordních 130 posádek. V soutěži smí jet jen automobily vyrobené do modelového roku 1939 – a některé z nich absolvovaly stejný závod už v meziválečné době.

Nejde ale jen o jízdu pro nadšence. Díky otevřenosti celé akce si lidé mohou vozy prohlédnout naživo a zažít atmosféru, která kdysi patřila největším motoristickým svátkům. V Opletalově ulici v centru Prahy se už ve středu odpoledne vozy shromáždí k technické přejímce a vytvoří závodní depo. Připraven je i doprovodný program – živá hudba, módní přehlídka motoristické módy z let 1885–1939 i soutěže pro děti.

Ve čtvrtek časně ráno se posádky vydají na cestu do Bratislavy, kam dorazí ještě tentýž den. V pátek absolvují krátkou etapu kolem slovenské metropole a v sobotu se přes Brno, Jihlavu a Čáslav vracejí zpět do Prahy. Cíl bude tradičně u budovy Národního technického muzea, které se na organizaci aktivně podílí. V cíli budou kromě diváků čekat i exponáty z muzejní sbírky – například historický sportovní vůz Jawa 750 postavený právě pro tento závod.

Soutěž si klade za cíl připomenout význam motorismu v československé historii a oživit ducha původního závodu, který se kdysi jezdil na trati Praha–Bratislava a zpět dvakrát za sebou, tedy v tempu a bez odpočinku. Tehdejší účastníci zvládli téměř 1600 kilometrů ostré jízdy. Nejrychlejší byl Jindřich Knapp s vozem Walter Standard S, který v roce 1934 dosáhl průměrné rychlosti přes 108 km/h na úseku z Bratislavy do Prahy – čísla, která budí respekt i dnes.

Letos se do soutěže zapojí i tři automobily ze sbírky Národního technického muzea – mezi nimi vůz Jawa Minor s dámskou posádkou a také dvě vozy Aero. Speciální kategorií bude letos připomenuto 130 let automobilky Škoda. Kromě toho se nově jede zvláštní zkouška na brněnském automodromu a partner akce připravil i limitovanou edici piva. I po téměř sto letech od prvního ročníku je zřejmé, že 1000 mil československých nejsou jen nostalgickou vzpomínkou, ale živou součástí české motoristické kultury.

Foto: Autoklub ČR

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.