Golf GTI Edition 50: nejrychlejší sériově vyráběné GTI v historii Volkswagenu

Volkswagen uvedl na trh limitovanou edici Golf GTI, označenou Edition 50, která se stane nejsilnějším sériovým vozem GTI v historii značky.

Novinka s výkonem 239 kW (325 k) překonává všechny předchozí modely a symbolicky připomíná 50. výročí řady GTI, jež bylo zahájeno v roce 1976. Přepracovaný agregát dosahuje oproti standardní verzi o výkonu 195 kW (265 k) nárůstu o 44 kW (60 k), při točivém momentu 420 Nm místo původních 370 Nm.

Produktové uvedení Golfu GTI Edition 50 je naplánováno na konec letošního roku ve Wolfsburgu, přičemž první zákazníci by si ho měli převzít v prvním kvartálu 2026 – přímo v jubilejním roce. Volkswagen tak navazuje na milionové prodeje, protože dosud vyrobil více než 2,5 milionu vozů GTI po celém světě, a pokračuje ve své tradici spojování sportovní dynamičnosti a každodenní použitelnosti.

Vedle silnějšího motoru nabízí GTI Edition 50 i vyladěný podvozek. Sportovní DCC tlumiče, elektronicky řízený zadní diferenciál a progresivní řízení byly upraveny tak, aby zlepšily řízné chování v zatáčkách a zajistily stabilitu při vyšších rychlostech. Volitelný paket Performance navíc přidává tužší pružiny, nižší světlou výšku a lepší geometrii podvozku – to vše ve spojení s semi-slick pneumatikami Bridgestone Potenza Race Monza na 19″ kolech. O to, aby byla zachována agilita, se starají lehčí komponenty – kola váží jen 8 kg, pneumatiky jsou o 1,1 kg lehčí než standardní, titanová výfuková soustava pak ušetří dalších 11 kg.

Technické parametry podporují i výkonnostní demonstrace: závodní jezdec Benjamin Leuchter zajel na Nürburgringu trať dlouhou 20,8 km za 7: 46 ,13 min. – nejrychleji, jak kdy sériové GTI projelo. Leuchter označil Edition 50 za „nejsportovnější a nejpreciznější Volkswagen, který kdy řídil“, s ovládáním na hranici — a přirovnal jej ke GTI Clubsport S z roku 2016.

Interiér vozu reflektuje závodní DNA – červené pásy, sportovní sedadla s kostkovaným vzorem, doplňky v Racing Green a sportovní volant s logem GTI 50. DSG převodovka se ovládá pomocí pádel pod volantem, což podtrhuje dojem závodního auta. Exteriér zase prozrazuje svou výjimečnost: černá střecha, pruhy na bocích, černé kryty zpětných zrcátek a koncovky výfuku. Jemné detaily, jako logo GTI 50 na střešním spoileru a na zrcátkách, dávají jasně najevo jubilejní identitu.

K dispozici je pět barevných variant: klasická Pure White, metalická černá Grenadilla, stříbrná Moonstone a exkluzivně pro Edition 50 dva originální odstíny – zelená Dark Moss a červená Tornado, která se ve vozech VW poprvé objevila už v roce 1986 u modelu Golf II GTI 16V.

Tento model ukazuje, že Volkswagen dokáže spojit běžnou praktičnost s výkonnostními ambicemi. Edition 50 je oslavou půlstoletí historie GTI i vizí toho, jak mohou vypadat sportovní kompakty na hraně svých možností. A zároveň připomíná, že GTI má za sebou dlouhou tradici – a že touha po radosti z jízdy tady zůstává bez kompromisů.

Foto: Volkswagen

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.