Poslední král starého Spa-Francorchamps. Rodríguez se zapsal fanouškům do srdcí

Rodríguezovo nezapomenutelné vítězství na starém Spa-Francorchamps v roce 1970 bylo soubojem odvahy a preciznosti.

Pedro Rodríguez – poslední král staré Spa-Francorchamps – předvedl v Belgii před 55 lety jeden z nejslavnějších výkonů v historii formule 1. Na extrémně rychlém 14kilometrovém okruhu vytýčeném na běžných silnicích vydržel v monopostu BRM P153 na čele po 28 kol neúprosného souboje s Chrisem Amonem a nakonec zvítězil o pouhou vteřinu. To byl Mexičanův druhý triumf ve formuli 1.

Pilot, známý svou bravurní jízdou v dešti, zvládl starou trať Spa-Francorchamps, která nabízela jen jednu pomalejší zatáčku, La Source, a zbytek byl rychlý, otevřený, riskantní. Souboj s Novozélanďanem Amonem byl dramatický. Amon držel v průběhu vysokou rychlost.

Amon později vzpomínal: “Bylo jasné, že BRM má víc výkonu než můj Cosworth… Držet krok bylo tvrdé. Viděl jsem, že z BRM vytéká olej, myslel jsem, že se auto rozpadne. Dovolil jsem si jet naplno až k Masta Kink.” Přesto mu v závodě chyběl kousek 

Jackie Stewart, který startoval z pole position, považoval okruh za nebezpečný: “V současných podmínkách je trať zastaralá… u Masta jsou díry, měla by tam být svodidla… možná některé zatáčky jezdíme naplno, ale ve skutečnosti se jich bojíme,“ připomněl Skotovy výhrady web Motor Sport Magazine. 

Rodríguez pokořil i rekord závodu – nejrychlejší kolo ujel za 3:27,4 minuty, což bylo o šest desetin rychleji než Stewartovo pole position. Jinými slovy: průměrná rychlost 244,6 km/h. Mexičan zvítězil poprvé v Kyalami (1967), a po Spa-Francorchamps už na nejvyšší stupínek nevystoupal. Zabil se 11. července 1971 na následky havárie při závodě sportovních vozů na německém Norisringu.

Pro Mexiko měl závodník význam i mimo okruhy, Rodríguez byl spolehlivě považován za jednoho z nejlepších mokrých jezdců své doby. Díky svému odvážnému stylu a klidu v extrémních situacích se stal legendou.

Koláž: MotorMix

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.