Po dvaceti letech zpátky na místě činu. Loeb dostává šanci dokončit keňskou misi

Sébastienu Loebovi půjde tento víkend při Safari Rallye Keňa mimo jiné i o to, aby si ze svého seznamu nevyhraných podniků mistrovství světa jeden odškrtl. Podnik v Keni totiž patří mezi trojici soutěží, ve kterých Loeb ještě nedokázal triumfovat.

Sébastien Loeb dosáhl během své úspěšné kariéry ve WRC na devět titulů mistra světa. Rovněž si na konto připsal 80 triumfů. V obou těchto statistikách se nachází na čele historických tabulek. I přesto ale stále najdeme tři soutěže mistrovství světa, ve kterých Loeb nedokázal ani jeden ze svých startů proměnit ve vítězství. A tento víkend má šanci, aby z tohoto seznamu jeden podnik vyškrtl. Nachází se na něm totiž mimo jiné i Safari Rallye Keňa.

Je ovšem třeba dodat, že na vítězství v africkém klání měl Loeb dosud pouze jeden pokus. V minulosti zde totiž nastoupil jen v roce 2002 s vozem Citroën Xsara WRC. Tehdy to ještě byl úplně jiný Loeb než dnes. Bylo mu 28 let a o rok dříve se stal juniorským mistrem světa. V soutěži WRC ještě neměl na kontě ani jeden triumf (premiérového vítězství se dočkal měsíc po Safari Rallye v Německu). Jeho maximem byla dvě druhá místa z Rallye Monte Carlo 2002 a Rallye Sanremo 2001. V Monte Carlu ovšem Loeb původně zvítězil. Později ale byla definitivně potvrzena jeho dvouminutová penalizace za výměnu pneumatik v zóně, kde se mohlo pouze dotankovat.

Přestože byla Safari Rallye Keňa osmým podnikem sezony 2002, pro Loeba šlo teprve o pátý start v tomto roce. Citroën se totiž tehdy účastnil jen vybraných podniků. A vstup do keňského klání pro Loeba nebyl ideální. Během prvního dne měl totiž problém s tlumiči a jeho záda dostávala zabrat. Po úvodních čtyřech rychlostních zkouškách figuroval na celkové deváté příčce.

Druhý den mu ale přinesl více štěstí. Dvě rychlostní zkoušky totiž dokázal vyhrát. Kromě toho těžil i z vysoké míry odstoupení, které potkalo například i favority jako tehdejšího úřadujícího šampiona Richarda Burnse (ulomené kolo), Carlose Sainze (olejové čerpadlo) nebo Tommiho Mäkinena (zavěšení). Už během prvního dne navíc vyřadily potíže s motorem Marcuse Grönholma nebo Pettera Solberga. Loeb se tak po sobotě posunul na čtvrtou příčku.

Tu ale nakonec neudržel. Při závěrečné nedělní etapě se mu totiž vrátily potíže s tlumiči. Navíc mu vynechával motor. Kromě toho sice dokázal vyhrát další rychlostní zkoušku, i tak se ale propadl za Markka Märtina. Nakonec si tak odvezl dva body za páté místo.

Zajímavostí je, že z celkových 48 účastníků jich tehdy dojelo do cíle pouze jedenáct. Jen jedno místo  chybělo k bodu českému jezdci Romanu Krestovi, který se Škodou Octavia obsadil sedmou příčku. Na svůj první bod v MS si tak musel počkat do Rallye Velké Británie 2003, kterou dokončil jako osmý za volantem Peugeotu 206. Podnik tehdy vyhrál Colin McRae. Pro šampiona z roku 1995 se tehdy jednalo o poslední 25. vítězství ve WRC.

Po roce 2002 už Loeb žádnou další šanci na vítězství v tomto podniku neměl. Právě po sezoně 2002 totiž Safari Rallye Keňa z kalendáře WRC zmizela kvůli nedostatku finančních prostředků. Znovu se zde světová elita představila až loni.

Na návrat do Keni se Loeb těší: "Na rok 2002 mám úžasné vzpomínky. Koncepce této soutěže byla úplně jiná než u ostatních podniků. Byla tam zvířata a tak dále, je to úžasné místo. Můžete tu vidět věci, které neuvidíte nikde jinde. Bylo dobré tu závodit. Podle mě je pro šampionát dobře, že tento podnik v kalendáři má," nechala se rallyeová legenda před časem slyšet.

I tak ale očekává složitý víkend: "Dnešní podobu soutěže neznám. Viděl jsem pouze onboard záběry. Zdá se, že to bude nebezpečné, protože jsou zde velké kameny. Mohly by tedy hrozit defekty. V porovnání s mým posledním vystoupením se Keňa hodně změnila. Teď už se to více podobá soutěžím WRC, což bude takto jednodušší. Zásadním rozdílem v porovnání s předchozími mými letošními starty bude to, že s rychostními zkouškami v Keni nemám zkušenosti. To tedy bude komplikované," vysvětluje.

Pro Loeba půjde o třetí letošní start. Předtím se s vozem Ford Puma stáje M-Sport objevil také při lednové Rallye Monte Carlo a během květnové Portugalské rallye. Zatímco vystoupení v Monte Carlu skončilo vítězstvím, v Portugalsku po havárii a technických problémech nedojel.

I při třetím letošním startu bude jedním z Loebových soupeřů osminásobný mistr světa a současně druhý nejúspěšnější jezdec WRC v historii Sébastien Ogier. Ten už se letos také podniků WRC účastní jen příležitostně. Na rozdíl od Loeba už ale ví, jaké to je v Keni vyhrát. Kraloval zde totiž loni.

V Polsku a v Chile také bez vítězství

Safari Rallye Keňa není jedinou soutěží MS, ve které Loeb startoval, ale nikdy ji nedokázal vyhrát. V této sbírce mu totiž chybějí také Polsko a Chile.

V Polsku nastoupil Loeb pouze v roce 2009 s Citroënem. V úvodu sice bojoval o vítězství s Mikkem Hirvonenem, na čtvrté rychlostní zkoušce ale urazil kolo. Další den se sice do akce vrátil, nedokázal se ale propracovat na lepší než sedmou příčku. Poté byla Polská rallye součástí kalendáře také v období 2014-2017. V těchto letech už ale Loeb v Polsku nestartoval. Pak byl podnik z kalendáře vyřazen kvůli obavám o bezpečnost. Momentálně je součástí kalendáře mistrovství Evropy a nic nenasvědčuje tomu, že by se sem mělo WRC vrátit.

I v Chile si Loeb zazávodil pouze jednou. V roce 2019, kdy měla tato země ve WRC premiéru, zde absolvoval jeden ze svých vybraných stratů v barvách Hyundai. Do cíle dojel jako třetí. Zatímco v sezoně 2020 WRC do Chile nezavítalo kvůli nepokojům, které v zemi panovaly, loni byla na vině omezení související s koronavirovou pandemií. Letos už podnik do kalendáře zařazen nebyl a ani s jeho návratem to tak nevypadá nyní růžově.

Foto: M-Sport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.